Inomgårdsmaskiner

Fila klinga till vedkap

5 inlägg 513 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Fila klinga till vedkap

Per-Elvis  
#909079Hej. Jag fick äntligen tag på en begagnad vedkap. En Bala Agria från 1997. Klingan verkar behöva vård eller bytas ut. Maskinen låter som satan med ett vinande ljud.

Hur filar man en klinga?
Var köper man lämpligen en ny?
Finns det någon runt Falkenberg som utför service på klingor?

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Fila klinga till vedkap

Bert1  
#909083Skränkning en är minst lika viktig som skärpan och den är väl lite svårare och få till som ovan
Lämnade via mitt dåvarande jobb har för mig det var firma från Markaryd men minns ej namn och är nog 20 år sen men far var lyrisk det skar som i smör efteråt

Användarvisningsbild

Elis76  
Per-Elvis skrev:Hej. Jag fick äntligen tag på en begagnad vedkap. En Bala Agria från 1997. Klingan verkar behöva vård eller bytas ut. Maskinen låter som satan med ett vinande ljud.

Hur filar man en klinga?
Var köper man lämpligen en ny?
Finns det någon runt Falkenberg som utför service på klingor?

Lägg gärna in några bilder på hela vedkapen. 😀

Användarvisningsbild

Skogatorpet  
#909225Om inte mitt minne sviktar finns det en firma i Ullared som slipar klingor o lite annat. Ullareds slipservice kanske firman hette.
Inte säkert att firman finns längre. Annars har Faxes i Burseryd klingor att sälja.
Göran

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909235Efter att ha handfilat klingor i flera år ledsnade jag och testade med vinkelslipen och det är faktiskt en okej lösning om man är lätt på handen och vet vilka vinklar man vill åstadkomma.
Har en mindre vinkelslip med ställbart varvtal och jag kör den på lägsta hastighet med en tjockare kapskiva för att ha en rak yta att slipa med.

Vedkapar är en ofta misshandlad utrustning som man allt för ofta får se parkerad ute under allt för långa tider. Gå över lagren på den om du tycker den låter mycket och håll den torr och välsmord. Klingan förvarar du under alla omständigheter inomhus för en rostig klinga kommer du aldrig uppskatta.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).