Traktorer och processorer

Front-vinsch hastighet

23 inlägg 2344 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Front-vinsch hastighet

JohannesG  
#895053Som några kanske noterat i en annan tråd har jag kommit över en gammal Sepson 19-05 H1 vinsch. Denna ska sitta i fronten på Mercan och drivas av det främre kraftuttaget.

Det jag funderar över är vilken hastighet jag bör ha på vajern och därmed vilken utväxling jag ska ha mellan PTO-tapp och vinschens ingående axel.

Mitt primära syfte med vinschen är att använda den som draghjälp uppför de värsta branterna där fyrhjulsdrift med diffspärr på båda axlarna och piggkedjor runt om samt drift på kärran inte räcker till. Jag vill alltså att linans hastighet skall matcha traktorns. Men eftersom hastigheten blir olika för varje lager på trumman funderar jag över när det är bäst att hastigheten stämmer.
Om jag skulle matcha hastigheten vid halv trumma kommer traktorn slira med mindre på trumman och vinschen kommer slira med mer på trumman. För underlaget är det bäst om vinschen alltid går lite fortare. Men mår vinschen dåligt av detta eller finns det andra faktorer jag inte tänkt på?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Front-vinsch hastighet

Tjingen  
#895063Jag skulle välja lägre hastighet än drivning på traktorn. När man kört fast vill jag så fort som möjligt få fäste för hjulen och avlasta vinschen

Användarvisningsbild

JohannesG  
Tjingen skrev:Jag skulle välja lägre hastighet än drivning på traktorn. När man kört fast vill jag så fort som möjligt få fäste för hjulen och avlasta vinschen

Men nu är ju mitt syfte att inte köra fast från början. Jag vill lämna så lite spår som möjligt.
Tänk dig att vinschen ska hjälpa till i en backe som är 40m lång, hal och lutar runt 70% eller kanske i vissa fall ännu mer

TS

alias  
#895074Visst är det en bärgningsvinsch (hur mycket ska den i.s.f. kunna dra/hålla?)?

Har du tänkt att linhastigheten ska lira med den lägsta eller någon annan växel på traktorn (vilken eller vilka växlar synkar mot vagnsdriften?)?

Hur mycket skiljer det i omkrets på tom resp. full vinschtrumma och hur står sig den faktorn mot stegen i växellådan?

Jag hade nog velat ha en vinsch som drog snabbare än fordonshastigheten för att en slak lina inte är till någon nytta samtidigt som den riskerar att bli överkörd.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

tallen100  
#895077Bästa är väl att prova sej fram, går väl inte att få till det exakt men någon växel lär ju passa.
Huvudsaken är att vinschen drar något snabbare än du kör, eller att du kör lite långsammare än vinschen drar 😉

Användarvisningsbild

kremile  
JohannesG skrev:Som några kanske noterat i en annan tråd har jag kommit över en gammal Sepson 19-05 H1 vinsch. Denna ska sitta i fronten på Mercan och drivas av det främre kraftuttaget.

Det jag funderar över är vilken hastighet jag bör ha på vajern och därmed vilken utväxling jag ska ha mellan PTO-tapp och vinschens ingående axel.

Mitt primära syfte med vinschen är att använda den som draghjälp uppför de värsta branterna där fyrhjulsdrift med diffspärr på båda axlarna och piggkedjor runt om samt drift på kärran inte räcker till. Jag vill alltså att linans hastighet skall matcha traktorns. Men eftersom hastigheten blir olika för varje lager på trumman funderar jag över när det är bäst att hastigheten stämmer.
Om jag skulle matcha hastigheten vid halv trumma kommer traktorn slira med mindre på trumman och vinschen kommer slira med mer på trumman. För underlaget är det bäst om vinschen alltid går lite fortare. Men mår vinschen dåligt av detta eller finns det andra faktorer jag inte tänkt på http://www.omegle.site ?

Jag skulle hellre köra i långsammare takt än på traktorn. Jag vill snabbt ta tag i hjulen och släppa vinschen när du blir fast.
Senast redigerad av kremile mån 13 okt 2025, 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#895321Ja det är en bärgningsvinsch som ska kunna dra 6ton på enkel lina.

Drivningen stämmer med traktorns lägsta växel som ger ungefär 3kmh vid fullvarv. Hade önskat att traktorn var lägre växlad för då hade det varit enkelt att sänka hastigheten på driften och anpassa till vinschen.

Omkrets tom 377mm respektive full 879mm. Så det är en ganska stor skillnad.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895352Hur mycket vajer har du totalt?
De blir som du påpekar stora hastighetsskillnader så länge de är mer 2 lager
En variant hade varit att sätta hydraulmotor på den istället o styra flödet, nu har jag absolut inte koll på vilket flöde du har eller vad som kan tänkas behövas

Användarvisningsbild

JohannesG  
#895450Mätte aldrig när jag tog av vajern. Men skulle uppskatta att det är runt 40m. Enligt en gammal broschyr ska det vara 50m 12mm vajer. Men det sitter 16mm på min. När jag vet att allt fungerar som tänkt är planen att byta till syntetlina för att minska vikten. Mercan är tung nog i nosen som det är.

Ska räkna lite på det med hydraulik. Men tror inte jag kan få full dragkraft och tillräcklig hastighet med en hydraulmotor. Traktorn ger bara 40l/min och runt 180-190bar. Utväxlingen på vinschen är 42:1. Sedan är det egentligen onödiga effektförluster med hydrauliken. Men annars om flöde och tryck skulle räcka till hade man ju helt klart kunnat bygga en fin lösning som kände av hur mycket det var på trumman och reglerade flödet därefter.

TS

AKKAMAAN  
#8958461. Om vajern drar med högre hastighet än hjulen gå, då kommer vinchen att få släpa på traktor vars hjul kommer att bromsa med risk för att vinschen överbelastas
2. Om vajern går långsammare än hjulen driver så kommer linan att slacka om hjulen drar fullt vilket är lätta att fixa genom att sakta in på hjuldrivningen genom att koppla uur och bromsa fast nån sekund. Men å andra sidan kommer vinschen att hjälpa till om hjulen slirar
Så alt 2 är mest logiskt

Om trumman rymmer 50 m 12 mm vajer så ryms det (teoretiskt räknat 28.15 m) knappt 30 meter av 16 mm vajer.
Tvärsnittsarean på 16 mm vajer är 77.% större än på 12 mm vajer

Användarvisningsbild

JohannesG  
#908986Har inte hunnit någon vart med bygget än. Men funderat en del. Fortsättning följer, tids nog.

Lite off topic, men det är min egen tråd, så jag gör väl som jag känner för.

Saknar vinsch på kärran och kikar på detta nu. Men vinschen ska inte skymma eller sitta utsatt. Så då är det över kranpallen bakom grinden, med ett löstagbart linhjul som blir bäst. Men det blir väldigt kort avstånd mellan trumma och linhjul. Under kranpallen sitter ett ventilpaket, så där finns inte utrymme.

Så, frågan är hur nära vinschtrumman kan första linhjulet sitta med tanke på trummans upprullning?

Hur upplever ni som har denna placering att vajern lägger sig på trumman? Vet att FTG erbjuder det alternativet. Hur långt är det mellan trumma och linhjul där?

Jag vill inte sätta vinschen på sidan av grinden då den hamnar mitt i sprutet från bakhjulet och i övrigt oskyddat. På kranen till stegmataren har jag vinschen monterad på bommen. Det är en nödlösning, så där vill jag inte montera igen.
Jag skrev löstagbart linhjul, vad jag menar ärt att linhjulet i grinden går att lyfta ur. Ett linhjul som sticker upp ovanför grinden kommer ju ganska snart ta stryk när jag jämndrar virke mot grinden.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909029Det där blir bara teorier. Förresten vad händer om du hänger upp traktorn 40 m upp i en så brant stigning och vajern ryker? Min erfarenhet är att man använder vinschen för att dra sig loss då får man samspela med vinchen med kopplingen så allt går lugnt till.
Undantaget som når ditt mål är körning med typ terrängbil 40 där man då har automatlåda. Där kunde man hålla ett öga på vajern och dosera framdrivningen lite bättre.
I ditt fall blir det nog en förställbar motor/pump till vinschen om du ska ha chans att uppnå nåt som liknar samdrivning. Mina funderingar och erfarenheter bara.

JohannesG skrev:Har inte hunnit någon vart med bygget än. Men funderat en del. Fortsättning följer, tids nog.

Saknar vinsch på kärran och kikar på detta nu. Men vinschen ska inte skymma eller sitta utsatt. Så då är det över kranpallen bakom grinden, med ett löstagbart linhjul som blir bäst. Men det blir väldigt kort avstånd mellan trumma och linhjul. Under kranpallen sitter ett ventilpaket, så där finns inte utrymme.

Så, frågan är hur nära vinschtrumman kan första linhjulet sitta med tanke på trummans upprullning?

Hur upplever ni som har denna placering att vajern lägger sig på trumman? Vet att FTG erbjuder det alternativet. Hur långt är det mellan trumma och linhjul där?

Jag vill inte sätta vinschen på sidan av grinden då den hamnar mitt i sprutet från bakhjulet och i övrigt oskyddat. På kranen till stegmataren har jag vinschen monterad på bommen. Det är en nödlösning, så där vill jag inte montera igen.
Jag skrev löstagbart linhjul, vad jag menar ärt att linhjulet i grinden går att lyfta ur. Ett linhjul som sticker upp ovanför grinden kommer ju ganska snart ta stryk när jag jämndrar virke mot grinden.

Har nånstans i bakhuvudet att jag läst på Sepsons sida att avståndet mellan trumma o brythjul bör vara 10 gånger trumdiametern för att vajernska lägga sig bra på trumman.
Av egen erfarenhet är de viktigt brythjulet kommer i mitten av trumman o att de är rätt vinkel mellan trumma o inkommande vajer i mitten på trumman.
Annars är risken stor att de blir mer vajer på ena sidan av trumman som slutar med att vajern kliver över kanten

Användarvisningsbild

JohannesG  
Orsa skrev:Det där blir bara teorier. Förresten vad händer om du hänger upp traktorn 40 m upp i en så brant stigning och vajern ryker? Min erfarenhet är att man använder vinschen för att dra sig loss då får man samspela med vinchen med kopplingen så allt går lugnt till.
Undantaget som når ditt mål är körning med typ terrängbil 40 där man då har automatlåda. Där kunde man hålla ett öga på vajern och dosera framdrivningen lite bättre.
I ditt fall blir det nog en förställbar motor/pump till vinschen om du ska ha chans att uppnå nåt som liknar samdrivning. Mina funderingar och erfarenheter bara.

Det är en del av mina funderingar också, att det aldrig går att få det att stämma helt. Så nu är planen att strunta i utväxling och bara köra vinschen på 1000 pto. Kommer inte stämma med driften. Men å andra sidan drar vinschen mer än dubbelt så mycket som driften, så jag hoppas att det tar ut vart annat om jag inte kan köra den samtidigt.
Om vajern skulle brista är jag mest orolig för vart den tar vägen, blir ju som ett gevärsskott. Och enligt en på Sepson rekommenderades i te syntetlina då trumman kunde skadas av detta. Hade något med upprullning en att göra.
Kärran är bromsad så jag är inte så orolig för att kana bakåt.

gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:Har inte hunnit någon vart med bygget än. Men funderat en del. Fortsättning följer, tids nog.

Har nånstans i bakhuvudet att jag läst på Sepsons sida att avståndet mellan trumma o brythjul bör vara 10 gånger trumdiametern för att vajernska lägga sig bra på trumman.
Av egen erfarenhet är de viktigt brythjulet kommer i mitten av trumman o att de är rätt vinkel mellan trumma o inkommande vajer i mitten på trumman.
Annars är risken stor att de blir mer vajer på ena sidan av trumman som slutar med att vajern kliver över kanten

Tack 👍
Säker på att det var trummans diameter? Bredden bästemmer ju linans vinkel vid ett givet avstånd till brythjulet.

TS

#909051Nästan säker på de
Om tänker vinkelrätt mot mitten av trumman fördelar vajern lättare åt bägge hållen
Tror detta var uppe nånstans i min tråd om takmonterat kran

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).