Det jag funderar över är vilken hastighet jag bör ha på vajern och därmed vilken utväxling jag ska ha mellan PTO-tapp och vinschens ingående axel.
Mitt primära syfte med vinschen är att använda den som draghjälp uppför de värsta branterna där fyrhjulsdrift med diffspärr på båda axlarna och piggkedjor runt om samt drift på kärran inte räcker till. Jag vill alltså att linans hastighet skall matcha traktorns. Men eftersom hastigheten blir olika för varje lager på trumman funderar jag över när det är bäst att hastigheten stämmer.
Om jag skulle matcha hastigheten vid halv trumma kommer traktorn slira med mindre på trumman och vinschen kommer slira med mer på trumman. För underlaget är det bäst om vinschen alltid går lite fortare. Men mår vinschen dåligt av detta eller finns det andra faktorer jag inte tänkt på?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II