fre 10 apr 2026, 12:56#908993Har märkt att storsäckara töjer sig efter användandet .Känns som de innehåller ca 1.8 kubik efter användandet..Räknar på utfallet hela tiden när man fått in ett timmerlass.Någon. som har upptäckt liknande....Det är ju 20 procent och är väldigt viktigt för lönsamheten och kalkylering.
Hur hanterar ni detta fenomen????
Bioenergi
Storsäckar töjer sig 1.5 kubiks
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 10 apr 2026, 16:11#908998Jo det är stor skillnad mellan olika säckar. Så ska man sälja i säck så är det ju viktigt att veta hur mycket du fyllt i den så du tar vettigt betalt. Själv tömmer jag ju ur mina Espegards notsäckar i ett tippsläp vid leverans. Rejält fyllda så blir 5 säckar en liten råge på lasset så det är gott och väl 2 kubik i säcken när den torkat och krympt ihop. Men slipper diskussion om vad jag har i säcken. Har någon frågor om volymen så får dom gärna mäta vagnen.
fre 10 apr 2026, 16:17#909001Märkte idag när vi kört ett riktigt kalaslass grov rak björk och det var plus minus noll mot den inmätta volymen på lastbilen.Då jag räknade antal säckar det blev..Vi rågade säckarna också och skakade dem ett par gånger under fylldnaden också...Känns som att skänka bort en stor del av vinsten genom att inte ha koll på volymen...
TS
Re: Storsäckar töjer sig 1.5 kubiks
lör 11 apr 2026, 18:41#909057
Hur lyfter du i öglorna?
Står de ute året runt?
De lyftöglor som gått sönder för mej berodde på att tyget glidit undan och jag tidigare inte slipat av kanterna på gafflarna som lyfter med när jag fyller säckarna.
När jag sedan i slutet av augusti sätter in dom står dom redan på pall så jag flyttar inte dom i öglorna utom när jag tömmer dom
sampo skrev:mina Espegards säckar går sönder i lyftöglorna, är väl ca fyra år är det solen som tar dom?
kör 50 cm pannved så är ju mycket luft i dom. Högst irriterande när öglan brister.
Hur lyfter du i öglorna?
Står de ute året runt?
De lyftöglor som gått sönder för mej berodde på att tyget glidit undan och jag tidigare inte slipat av kanterna på gafflarna som lyfter med när jag fyller säckarna.
När jag sedan i slutet av augusti sätter in dom står dom redan på pall så jag flyttar inte dom i öglorna utom när jag tömmer dom
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
sön 12 apr 2026, 19:45#909121Mina äldsta är 12 år. Några hundra av dom. Nu börjar någon ögla på några säckar bli dåliga. Så nu är det enstaka säckar jag börjar kassera men det är dom första på 12 år. Så grym hållbarhet på dom har det varit.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).