Virkesmätning och Matrisfub

Skatta timmervolym

10 inlägg 1944 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Skatta timmervolym

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908959Hur gör ni när ni skattar antal fub timmer man får ut av ett träd? Behöver kolla hur mycket timmer det blir av mina vindfällen, om jag skall hugga massaved av allt eller egna sortiment.

Bhd och höjd borde ge ett ungefärligt värde?

TS
Användarvisningsbild

Re: Skatta timmervolym

Staffan123  
#908962https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... berakning/

Smidig för att få fram det i m3sk, sen får man börja räkna om talen. Finns kanske något smidigare sätt…

alias  
Mangan skrev:Hur gör ni när ni skattar antal fub timmer man får ut av ett träd? Behöver kolla hur mycket timmer det blir av mina vindfällen, om jag skall hugga massaved av allt eller egna sortiment.

Bhd och höjd borde ge ett ungefärligt värde?

Södras "specialmassaved gallring" eller "specialmassaved storm" kan ju vara ett alternativ.

Vindfällen är ju lite klurigare att skatta timmerandelen i än vanlig avverkning, då det ofta är överrepresenterad mängd stammar med stambrott eller röta.

Högg ett delvis rötskadat område med en medelstam på ca 0,45 m3fub/träd för några år sedan (normal avverkning av stående skog) och där hamnade normaltimmerandelen på ca 55 % och kubbandelen på ca 15 %.

Är det blandat äldre gallringsskog och slutavverkningsskog som blåst omkull så hade jag hoftat till med 40-50 % +18 cm barrsågtimmer.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#908969Jo, har de sortimenten som alternativ, men har man 3 fub grantimmer så lönar det sig med litet sortiment. Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.

TS

fri  
Mangan skrev:Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.

15 träd ger väl transport avdrag då du knappast kommer upp till 10 kubik, gör barrmassa eller brännved av alltihop om priset är bättre på det som ska eldas än det de kokar.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
fri skrev:
Mangan skrev:Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.

15 träd ger väl transport avdrag då du knappast kommer upp till 10 kubik, gör barrmassa eller brännved av alltihop om priset är bättre på det som ska eldas än det de kokar.

Transportavdrag behöver man räkna på innan man avfärdar det. Jämfört med utvecklingen på virkespriser de senaste åren så är transportavdraget fortfarande relativt billigt.

Jag gjorde bort mig härom året med att skicka 12m3 lövmassa asp och björk. Jag hade fått bättre betalt inräknat transportavdrag om jag sålt två poster om 6m3 med rensorterad björk respektive asp. Sedan dess har priserna visserligen sjunkit men jag vidhåller att man behöver räkna på transportavdrag i varje enskilt fall.
Vid en gallring senare sorterad jag ut 5m3 timmer från 50m3 massaved och det var absolut motiverat att leverera det trots transportavdrag.

alias  
busholle skrev:
fri skrev:

Transportavdrag behöver man räkna på innan man avfärdar det. Jämfört med utvecklingen på virkespriser de senaste åren så är transportavdraget fortfarande relativt billigt.

Jag gjorde bort mig härom året med att skicka 12m3 lövmassa asp och björk. Jag hade fått bättre betalt inräknat transportavdrag om jag sålt två poster om 6m3 med rensorterad björk respektive asp. Sedan dess har priserna visserligen sjunkit men jag vidhåller att man behöver räkna på transportavdrag i varje enskilt fall.
Vid en gallring senare sorterad jag ut 5m3 timmer från 50m3 massaved och det var absolut motiverat att leverera det trots transportavdrag.

Det finns ju en fördel om man hugger massaved i fallande längder och det är ju att man kan avvakta med det slutgiltiga beslutet om huruvida det blir tillräcklig mängd timmer för att det ska vara lönt att skicka det som ett eget sortiment, eller om det blir så lite att det är bättre att lägga det i massavedstraven.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

alias  
Mangan skrev:Jo, har de sortimenten som alternativ, men har man 3 fub grantimmer så lönar det sig med litet sortiment. Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.

15 träd låter som på gränsen till att få ihop 10 m3fub totalt. Räknar du på 1, 2 eller 3 ev. tillkommande småtravavdrag (massavedssortiment, grantimmer, talltimmer?) jmf med en förhoppningsvis tillräckligt stor trave specialmassaved?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#908980I sånt här hade det gått med fallande även med vajerkran, men jag har en 3m-trave liggande och anmäld sen mars. Borde gå att fylla på den, hämtas väl inte i det brådaste taget.

640:- för specialmassa, räknar med 1200:- för granen och 1000:- för tallen. Småavdraget är 600:-

Räcker då med en dryg fub gran för att det skall löna sig, och knappt två fub för tallen.

TS

#910042Nu är grantimret inmätt. Jag högg 8 rotvältor som gav 24 stockar timmer. Blev två lass med kärran, inmätt som 5,2 fub. Fick 1311:-/fub m premier. Inget avdrag för litet lass, men det kommer väl på avräkningen sen.

Mätte samtidigt in massaved, och det gav 670:-/fub. Sen kunde jag fått lite extra för att det är grovt, men har inte listan så kan inte se hur mycket mer jag skulle fått. Tidigare i oktober 2025 var det 120:- mer, men senast såg jag att det bara gav 50:- mer. Mitt hade väl hamnat någonstans däremellan, det anmäldes i februari.

Väl värt att sortera ut.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar