Avverkning (slutavverkning)

Stormskador, upparbetning

6 inlägg 592 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Stormskador, upparbetning

Peter Grö  
#908857Stormen Dave lämnade en del vindfällen efter sig på min fastighet. Mellan 100-150 st träd (95% gran) uppskattar jag skadorna till.
Jag kommer att försöka ta hjälp av entreprenör med upparbetningen och skotning. Men vad kan jag själv göra för att underlätta för skördare när den kommer? Jag har begränsat med tid (jobbar heltid och småbarn hemma). Skördare kommer någon gång i vår. Är det värt att rotkapa stammar eller upparbeta dem helt? Vilka träd ska jag lägga tid på, de närmast skogsbilväg eller de träd lite längre bort från väg och försöka vinscha in dem? Vad är bäst att prioritera helt enkelt?

/Safety - first - Peter Grö

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stormskador, upparbetning

Torbjörn Johnsen  
#908858Rotkapa inget förrän maskinen är på plats. Om granarna har rotkontakt håller de sig även om upparbetningen drar ut på tiden, Det som kan vara viktigt att åtgärda för egen del kan ju vara att ta hand om enstaka strögranar som inte maskinerna kommer åt eller lönar att jaga efter. Antingen att hugga upp och köra ut ur skogen eller bara barka så att du får bort risken för stora barkborreföryngringar. Innan eventuella barkborrar kläcks och flyger ut fram i sommar. Men ta det försiktigt och undvik att jobba själv (eller alls) i vindfällebrötarna.

Användarvisningsbild

Peter Grö  
#908875Tack, Torbjörn. Bra synpunkt att avvakta med rotkapning tills man vet när maskinerna kommer. Någon som har någon synpunkt på hur man gör med riskerna för rotröta?
En stor del av granarna som har fallit är ju rötskadade. Men är det lönt att spruta Rotstopp eller annat preparat på de friska stubbarna som blir? Givetvis ska man kräva att skördaren stubbehandlar det träd som denne upparbetar.

Peter Grö

TS

alias  
Peter Grö skrev:Tack, Torbjörn. Bra synpunkt att avvakta med rotkapning tills man vet när maskinerna kommer. Någon som har någon synpunkt på hur man gör med riskerna för rotröta?
En stor del av granarna som har fallit är ju rötskadade. Men är det lönt att spruta Rotstopp eller annat preparat på de friska stubbarna som blir? Givetvis ska man kräva att skördaren stubbehandlar det träd som denne upparbetar.

Peter Grö

Jag brukar vara noggrann med rotrötebehandling vid all avverkning av barrträd, men just vid vindfällen där trädens rötter har minimal kontakt med marken så ser jag risken som lägre än vanligt (ofta är det ju dessutom redan röta i granar som gått omkull eller knäckts.

Vid fällning av träd som brutits en bit upp så stubbehandlar jag dock om träden inte redan är rötangripna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Peter Grö  
#908887Tack för input, Alias.

TS

isteskog  
#908891Rotkapa bara i gallring, lättare för skördaren när den kan välja rot eller topp att dra in stammen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).