Avverkning (slutavverkning)

Vilken motorsåg till dottern

24 inlägg 2402 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Vilken motorsåg till dottern

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908835Nu hände det.
Då man aldrig varit tjatig rådgivare till barnen så kan man få vänta länge. Men nu på vedbacken kom det: "Nu är det väl bara motorsågen kvar att lära sej". Egen traktor har hon haft, häst och cykel mm.
Eftersom hon är "späd" men envis och seg så vill jag inte stoppa en Husqvarna 550 i händerna på henne utan att först kolla efter nåt lätt, lättstartat men ändå inte nåt "rappel". En på jobbet pratade om en Stihl med fjäderstart. Det måste vara bl a denna: MS 151, som jag hittade på.
Min egen erfarenhet under livet är endast av Husqvarnas proffssågar i 550-storleken. Som svensk gynnar jag helst Husqvarna även fast jag förstår att Stihl är vassa eller vassare.

För flickan får jag lägga landsbygdspolitiken åt sidan om det krävs och Stihl är då ett alternativ, som ni förstår.
Har aldrig sett vitsen med att ha annat än en "proffssåg" då alternativet "oproffssåg" låter passivt. Lite rappt måste det va när man går på kvistarna eller ska kapa. Tycker ju också som andra att det är roligt köpa nåt rejält när man väl handlar.

Hur liten, lätt såg tycker/ vet ni man ska satsa på för att hon ska ha nåt vettigt?
Fråga inte vad hon ska göra, för jag tänkte att man får anpassa jobbet efter grejerna. Men säg björkvedhuggning upp till 8-10 tum i stubbskäret.
Hon ska få prova "uppsiktsjakt" först, så får det sen bli jägarexamen dvs kurs och motorsågskörkort därefter om intresset kvarstått.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Vilken motorsåg till dottern

alias  
Orsa skrev:Nu hände det.
Då man aldrig varit tjatig rådgivare till barnen så kan man få vänta länge. Men nu på vedbacken kom det: "Nu är det väl bara motorsågen kvar att lära sej". Egen traktor har hon haft, häst och cykel mm.
Eftersom hon är "späd" men envis och seg så vill jag inte stoppa en Husqvarna 550 i händerna på henne utan att först kolla efter nåt lätt, lättstartat men ändå inte nåt "rappel". En på jobbet pratade om en Stihl med fjäderstart. Det måste vara bl a denna: MS 151, som jag hittade på.
Min egen erfarenhet under livet är endast av Husqvarnas proffssågar i 550-storleken. Som svensk gynnar jag helst Husqvarna även fast jag förstår att Stihl är vassa eller vassare.

För flickan får jag lägga landsbygdspolitiken åt sidan om det krävs och Stihl är då ett alternativ, som ni förstår.
Har aldrig sett vitsen med att ha annat än en "proffssåg" då alternativet "oproffssåg" låter passivt. Lite rappt måste det va när man går på kvistarna eller ska kapa. Tycker ju också som andra att det är roligt köpa nåt rejält när man väl handlar.

Hur liten, lätt såg tycker/ vet ni man ska satsa på för att hon ska ha nåt vettigt?
Fråga inte vad hon ska göra, för jag tänkte att man får anpassa jobbet efter grejerna. Men säg björkvedhuggning upp till 8-10 tum i stubbskäret.
Hon ska få prova "uppsiktsjakt" först, så får det sen bli jägarexamen dvs kurs och motorsågskörkort därefter om intresset kvarstått.

Stihl MS201 är det klockrena svaret. Det är en lätt och lättstartad proffssåg och fastnar inte dottern för den så gör säkert du det istället... 😉

Dock hävdar jag att man ska börja hugga med en tyngre såg, så att man lär sig att vila sågen på stammen istället för att bära den i onödan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 07 apr 2026, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Bert1  
#908840Annars ett litet lätt såg som går bra är ett optimerat Echo 2511

Användarvisningsbild

JOG1965  
#908845Stihl Ms 201 eller batteri? Stihl Msa 220

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908850Stihl MS162 kostar just över 2 tusen och är alldeles perfekt att börja med.
Visar sig intresset hålla i sig så känns MS201 självklar.
Det där med fjäderstart är nog mest en gimmick, har bara testat en gång hos grannen
men orkar man inte dra igång sågen på vanligt sätt så ska man nog inte ut i skogen.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:Stihl MS162 kostar just över 2 tusen och är alldeles perfekt att börja med.
Visar sig intresset hålla i sig så känns MS201 självklar.
Det där med fjäderstart är nog mest en gimmick, har bara testat en gång hos grannen
men orkar man inte dra igång sågen på vanligt sätt så ska man nog inte ut i skogen.

Lika med verktygslös kedjesträckning......

Användarvisningsbild

Göt  
#908856Echo har väl en liten såg som fick bra recensioner här i en film på skogsform tror man jämförde med ms 201 och en liten husqvarna men den här var mindre. Mora Slipservice säljer sådana och de brukar sälja en trimmad variant

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#908859Vad roligt!
Men glöm inte huggarbyxor och sågskyddsstövlar/kängor👍

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908863Skydd ja.
Ser mej själv som föredöme när det gäller skyddsutrustningen. Så jag har i alla fall aldrig blivit sedd utan, med sågen igång. Svärfar däremot. Köpte och gav honom flong nytt då han körde med gummistövlar och lagårdsbyxorna, vilket han ändå fortsatte med för att han var försiktig, som han sa. Å för det mesta brukar det ju gå bra vilket det gjorde.
Jag har visat barnen hur pass en såg tar för sej genom att ta en 3-4cm kvist och säga att det är lite grövre än kroppens största ben lårbenet och sen sätta åt sågen. Sen säga att köttet på vägen in är bara som att skära köttfärs med kniv för en motorsåg, så ni vet.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908868Alias har som vanligt en poäng.
Man ska inte börja hugga med en för lätt såg, det skapar ovanor som är hopplösa att jobba bort.

Sågen bör vara medellätt och ha elektronisk motorstyrning samt dekompressionsventil för att vara snäll mot händerna vid start.

Kolla om du hittar någon Stihl MS 241C kvar hos någon handlare.

Användarvisningsbild

Bax  
#908869Stihl MS192 eller 194 eller 201.
Eller (den trimmade) Echon som tipsas om.

Jag själv har en MS192 som jag köpte på Blocket för 1500 spänn. Jag satte sedan på ett Tsumurasvärd som krona på verket. Jag älskar "lillfjant" som jag kallar den och har den med på all huggning utom ren timmerhuggning. Lätt att hantera, lätt att rycka igång.

EDIT: Om en för tung såg gör att man (dottern) inte har någon lust att ge sig till skogen, då har man (fadern) verkligen något att jobba bort.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908870Ska det vara svenskt så borde väl husqvarna 540xp vara ett tips?

axwell  
Bax skrev:Stihl MS192 eller 194 eller 201.
Eller (den trimmade) Echon som tipsas om.

Jag har både Stihl MS192 och Echo WES2511 men kör nästan bara med Echo vid kvistning och klenare kapning under 10".
Oftast har jag tre sågar med till skogen nu när det är stormfällda träd.
Vid större träd är Ryobis batterisåg det starkaste och tystaste alternativet.

Ibland får Stihlen stanna hemma till förmån för den lätta (4,0 kg tom/torr) Tanaka 43cc men den säljs inte längre.

Echosågen är troligen den såg som kostat flest kronor i inköp, känns ändå värd pengarna.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#908882Jag tror att alla kan lära sig att hantera en 550 eller motsvarande. Dock är det lite väl mycket krut i en 550 när man ska lära sig de simplaste grunderna och det finns helt klart personer som till en början kan ha svårt att hantera vikten. Jag vet att skogsgymnasiet hemma numera har en 540xp som en del elever för börja med innan de har byggt upp tillräcklig grundteknik och styrka för att kunna hantera en 550, det handlar dock oftast bara om någon månad.

Kontentan av det hela är att på sikt så kommer hon nog inte ha några problem alls med en 550 eller motsvarande men alldeles i början kan det vara bra med en något snällare såg. Problemet är ju att om du köper en mindre såg så kan det gå ganska fort innan hon inser begränsningarna med den och vill ha en större och då står man där med en ganska ny såg som man egentligen inte behöver.

Bästa alternativet är kanske om det går låna en mindre såg till att börja med, för att börja med grunderna och sedan låta henne testa lite olika alternativ och välja själv.

jannee  
#908889En Sthil MS 201 CM alla dagar i veckan.
Den varar i evighet om du tar hand om den.
En ypperlig såg att lära sig grunderna på.
Summan du betalar är långsiktigt guld värt.
När hon växt ifrån den satsar du på en HVA 550/560/Stihl MS 261 CM
Min fru, väger ca 50 kg, skulle aldrig tänka sig nyttja någon tyngre såg än 201:an.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).