Avverkning (slutavverkning)

Köpstopp

53 inlägg 5254 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Köpstopp

Contårta  
MNskog skrev:
Contårta skrev:
Det torde väl inte vara ett problem att kontraktera stående skog och meddela att man tar den när den liggande är upparbetad?

Det ligger i alla intresse att få bort det liggande i första hand så det är fler än Mellanskog som jobbar för det.

Nej men ofta uppstår då tanken att vi tar med det här stående skogen när vi ändå är här och upparbetar vindfällen. Det är även ofta ett krav från markägaren för att sälja stående skog nu mitt i upparbetningen. På det viset förskjuts arbetet och andelen markägare som får blånadsskador ökar när inte arbetet har påbörjats innan hösten.

Om det är ett krav från skogsägaren att det ska huggas samtidigt så är det ju bara för köparen att avstå den affären.

Det kan ju vara skogsägare som måste ha lös pengar och behöver skriva ett avverkningsavtal på stående skog. Denne får då kanske ut ett mindre förskott som räddar hen från restskatten 😅

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

wizz  
kajsa123 skrev:Finns det nått av de större bolagen som har inofficiellt köpstopp? Jag har skickat mail om slutavverkning och försökt ringa virkesköparen hos bolaget men kommer inte fram. Även försökt ringa via växel. Vad är det för skräpbeteende?! Jag vill inte skriva ut namn här för att inte sätta igång en massa skitsnack som i slutändan kan drabba mig och nej jag har ingen ”beef” med bolaget och aldrig haft.

Vet inte hur dina marker ligger… men har du kollat med finnarna??

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#908775Hej
Jo detta har vi pratat om innan vill jag minnas i diverse trådar.
Avsende trötta virkesköpare.
Min efarenhet är att det blivit sämre och sämre senaste 5 åren,sen finns det ju givetvis undantag.
Skulle kunna skriva en bok om alla konstiga turer med denna yrkesgrupp.
Alvarligast är att det slarvas mycket med kontakten mot entreprenörena.Det blir ofta dåligt utfört jobb och slarvas med sortiment.
I mitt fall så hugger jag bara leveransvirke samt säljer rotposter som en följd av detta.
Ang köpstopp så är det just nu ganska bra efterfrågan på barrmassaved och björktimmer samt stolpvirke och grot.Mindre intresse för talltimmer samt björk o löv massa.
Mycket pekar på att den som kan skjuta på averkningar kommer få bra betalt för att vänta.Skogsforum har ju skrivit om detta och just nu är det nog bäst att låna istället för att averka .Detta gäller i synerhet om man har finna granbestånd i slutaverkningsålder.
Mvh JEK

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908776Ja finska bolag köper upp skog i gränskommunerna och i kommunerna Gällivare, Överkalix, Kalix, Luleå och Boden och jag har i ett annat inlägg räknat ut talltimmerpriset i finska Lappland utifrån information som finns om virkespriser i Finland. Gran betalas lite bättre.

TS
Användarvisningsbild

Magnus.W  
kajsa123 skrev:Finns det nått av de större bolagen som har inofficiellt köpstopp? Jag har skickat mail om slutavverkning och försökt ringa virkesköparen hos bolaget men kommer inte fram. Även försökt ringa via växel. Vad är det för skräpbeteende?! Jag vill inte skriva ut namn här för att inte sätta igång en massa skitsnack som i slutändan kan drabba mig och nej jag har ingen ”beef” med bolaget och aldrig haft.

Jag håller med om att något är konstigt. Jag har avverkat en avdelning av två. Det drog ut på tiden att få den första gjord, och den andra hanns inte med innan tjälen släppte. Enligt Virkesköparen var det stopp för leveranser till sågverken som gjorde att man inte avverkade. Det var Sydved så det kan ju vara specifikt för dem. Dessutom har virket hämtats i små poster sedan februari och en hel del ligger kvar. Även grantimmer. Något konstigt är det.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#908829Anmälde flis i december fortfarande inte ett ljud.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Grålle52 skrev:Anmälde flis i december fortfarande inte ett ljud.

Anmälde flis i oktober och fick redan då besked om att det mest troligt inte skulle flisas denna säsongen.

Användarvisningsbild

Grålle52  
busholle skrev:
Grålle52 skrev:Anmälde flis i december fortfarande inte ett ljud.

Anmälde flis i oktober och fick redan då besked om att det mest troligt inte skulle flisas denna säsongen.

Nä lagren är väl fulla

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar