Traktorn i skogen

BM400, vad duger den till i skogsbruket?

22 inlägg 1724 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

BM400, vad duger den till i skogsbruket?

Spinnel  
#908011Hej jag har blivit skogsägare och har en BM 400 men har inget förstånd kring vad den är kapabel till. Jag har ca 150ha varav 15ha ungefär är åker. Kommer man ha någon nytta av en sådan traktor?
Om jag ska slå 15 ha åker, duger den till det och i så fall vad ska jag ha för utrustning lämpligt för det?

Jag har ingen bakgrund inom skogs/jordbruk så det lär komma en del dumma frågor längs min väg framöver, tycker redan detta är ett bra forum att lära sig saker på.

TS
Lantmännen Maskin

Re: BM400, vad duger den till i skogsbruket?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908012Till din åker ska du ha en tvåtrummig rotorslåtter av minsta sort. Arbetsbredd 1,65 brukar det vara. Till skogen kan du ha en enkel lunningsvinsch att dra fram hela träd. Ska du göra stora insatser på 150 ha så ska du ha en annan traktor men det kan kosta mera än det smakar. Är du inte så erfaren så överlåt sådant åt proffs tills vidare.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908014Låt nån bruka åkermarken. Håller med Skogsola.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908017En BM400 är för liten för 15 hektar åkermark, samma gäller att ha den i skogen om Du har 135 hektar skog.

Låt någon annan bruka åkern som har en rejälare maskin. Samma gäller skogen.

En BM400 är lite att betrakta som ett museieföremål.

tallen100  
#908022Du klarar en hel del med den traktorn.
Men det beror väl på hur bråttom du har och hur mycket du tänkt göra.
Den duger tex gott att köra fram lite ved och några vindfällen med.
Vad gäller jordbruket så fungerar den till det också, det går även med en häst 😉.
Men ska du plöja, harva, så, och skörda, så behöver du lite större och rejälare grejor.
Museiföremål eller ej, det är en bra gammal traktor som inte kostar mycket att köra och hålla igång och som gör jobbet även om den inte är optimal.
Senast redigerad av tallen100 tis 24 mar 2026, 15:29, redigerad totalt 1 gång.

#908023Den var mer eller mindre standardsutrustning på 70-talet på små gårdar om 15-20 hektar. Ska han bara slå ikull gräset så klarar han det galant på tre dagar utan att förta sig.

jannee  
#908026Underskatta INTE en BM 400.
Det är en djävla bra traktor, bättre och billigare maskin/timme som du nyttjar den är svårt att finna, ska i så fall vara en BM 430.
Den drar en tvåskärig delfin eller Kverneland plog bra.
Med RÄTT typ av skogsvagn (5 eller 7 tonnare) klarar du självklart av att sköta din skog - allt beror på hur aktiv du är och hur mycket tid du vill lägga ned på din skogskötsel.
Den största fördelen med en så pass liten och lätt traktor är att du transporterar fram dina 5 m3 virke utan att göra några bestående skador på marken.
ALLT avgörs i grunden på hur mycket du värdrar din egna tid - förlorar du flera hundra kr/tim (lönearbete) du lägger ned på skogs eller jordbruksskötsel ska du ej heller hålla på med detta.

Användarvisningsbild

Spinnel  
#908028Kul med alla svar, tackar för allas åsikter. Åkrarna tänker jag slå för att få eu bidraget alternativt får någon annan göra det och få bidraget, traktor har jag men saknar i så fall utrustningen att slå det. Om jag förstår svar här ovan rätt så tar det uppskattningsvis 3 dagar att köra över all åkermark?

Jag ser framför mig att jag tar rätt på vindfällen och hugger lite ved. Dels för eget bruk och även sälja, dock inget storskaligt. Röja ska jag också göra men har samtidigt insikt att jag kan måsta anlita proffs om det blir större ytor

För mig handlar det om att sitta och titta på tv eller vara ute och köra lite traktor eller hugga ved ibland. Så jag räknar inte all tid i pengar då jag har den lön jag har, jag får ingen övertidsersättning om jag jobbar extra.

Har ni tips på bra vagnar, eller andra bra att ha grejjer så får ni gärna länka till sånt (om det är tillåtet på forumet)

TS

alias  
Spinnel skrev:Kul med alla svar, tackar för allas åsikter. Åkrarna tänker jag slå för att få eu bidraget alternativt får någon annan göra det och få bidraget, traktor har jag men saknar i så fall utrustningen att slå det. Om jag förstår svar här ovan rätt så tar det uppskattningsvis 3 dagar att köra över all åkermark?

Jag ser framför mig att jag tar rätt på vindfällen och hugger lite ved. Dels för eget bruk och även sälja, dock inget storskaligt. Röja ska jag också göra men har samtidigt insikt att jag kan måsta anlita proffs om det blir större ytor

För mig handlar det om att sitta och titta på tv eller vara ute och köra lite traktor eller hugga ved ibland. Så jag räknar inte all tid i pengar då jag har den lön jag har, jag får ingen övertidsersättning om jag jobbar extra.

Har ni tips på bra vagnar, eller andra bra att ha grejjer så får ni gärna länka till sånt (om det är tillåtet på forumet)

Har folk i grannbyn som högg den egna årsveden och lite vindfällen och barkborreträd m.h.a. en BM430 (efterträdaen til BM400) och en Moheda 7-tonskärra med FMV230-kran på en fastighet med ca 150 ha produktiv skogmark, så visst kan det räcka om man sedan lejer in maskiner till större gallringar och slutavverkningar.

Tips: En lastbrygga till trepunktslyften kan vara bra när man ska ha med sig sågar eller plantor och div. tillhörande utrustning ut i skogen (klart billigare än att köpa en ATV för det ändamålet).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Elfving  
#908147Det största problemet med en BM400 år 2026 är i många fall att den är motormässigt sliten och välanvänd. Är den fräsch och du inte har besvärlig mark så är det en ypperlig maskin som gör betydligt större jobb än vad man kan göra med en fyrhjuling.
Den är förträfflig som hobbymaskin!

Användarvisningsbild

Elis76  
Elfving skrev:Det största problemet med en BM400 år 2026 är i många fall att den är motormässigt sliten och välanvänd. Är den fräsch och du inte har besvärlig mark så är det en ypperlig maskin som gör betydligt större jobb än vad man kan göra med en fyrhjuling.
Den är förträfflig som hobbymaskin!

Samma gäller de flesta gamla baklastare: H10/LM218/222/225/620/640/840/621/641/841/(622)/(642) - slitna, välanvända, dåligt underhållna, drabbade av materialutmattning etc.

Fast de gjorde mycket nytta på den tid då det begav sig under 1960/70-talet.

#908162Allting hsr ett slut. Men på 60-talet gick det 400;or med halvband och ÖSA-kranar på taket.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908163Här och på liknande traktordemonteringar hamnar alla gamla museiemaskiner. Sida upp och sida ner med skrotade maskiner.

https://tktraktordelar.se/reservdelar/demonterade-maskiner/

tallen100  
#908179Ja att "museimaskiner" från 90 talet och framåt till idag hamnar på skroten när de börjat krångla är fullt förståeligt, det kostar mer än det smakar bara att Försöka få ordning på strulande elektronik, datorer, styrboxar osv.

Medan du på en 70 talare kan gå till biltema och köpa lite kabel, en ny generator och några dragströmbrytare så är elen fixad.
Dessutom kan du som är lite kunnig totalrenovera motorn på tex en bm 400 själv för en inte allt för stor kostnad, inga problem med nya kopplings och motordelar.
Andra delar lär gå att finna på skroten och då har du en pålitlig traktor som håller och går länge.
För den händige med lite mekkunskaper och en svets så är det mer eller mindre en evighetsmaskin.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908716Inga problem med griplastarvagn på 400, 8t med 5 m kran funkar. Viktigast är så höga hjul som möjligt, bär bra, rullar lätt och klättrar lätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).