Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning med stora maskiner

103 inlägg 8735 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning med stora maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:
1775290044_20260324_160202.jpg
Som övrigt håller jag med det är gran som kommer, men detta är ju en lyckat tallföryngring på ren tallmark och åtgärderna duger rätt bra i definition hyggesfritt.
Gran, fel trädslag på standårten, har jag självklart röjat ner. Några exemplar kvar närmast i bilden bevisar annars hade gran invaderat marken.
Bilden lite skymmig men det syns frystejp i toppar som viltskydd. 100% effekt i år.

Gamla videon på plockhuggning och skotning. Skotade bort riset vilket är förutsättning på naturlig föryngring av tall. Blev ingen sådd, vilket jag funderade på tidigare inlägg.

Ursus 914 i skogen

Sprutar upp självföryngrad tall hos mig utan att köra bort något ris.

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908644En aspekt som oftast inte beaktas är löpande tillväxt. Slutade med hyggen för 13 år sedan, numera plockhuggning eller överhållen tallskärm, vilket som passar bäst.
På fastighetsnivå är boniteten 4,6 m3sk/ha. Mellansverige. 13 år sedan var löpande tillväxt 4,6 m3sk/ha, samma som boniteten. Nu är löpande tillväxten 5,8 m3sk/ha och virkesförrådet ökat från 90 m3sk/ha till 135 m3sk/ha.
Win-win. Och timmerandel alltid över 50% vid gallringar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908646Det är främst tillväxten som vi hyggesfriskeptiker tvivlar på. Men det verkar finnas lika många hyggesfrisätt som det finns hyggesfrihuggare.

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908648Tillväxt är starkt beroende av virkesförrådet. Titta i vilken skogsbruksplan som helst.
I stort sett alla hyggesfria metoder höjer virkesförrådet och per automatik tillväxten.
Metodvalet får ju anpassas till förutsättningarna.
"Kalhygget är ett tekniskt impediment i många år".

#908649Om vi återgår till trådstarten så har han ganska hårdhänt sopat till sig 20% av virkesförrådet. Samtidigt så har han ingen plats att få ny skog att växa. Hur går det med hans tillväxt då?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908651Ny skog etableras väl inte ännu utan om 10-20 år(?) i kommande småluckor var de började med 'brunnsgallring'. Takthyggesbruk i mikrobestånd är hyggesfritt också, då skogen behålls kontinueligt trädbevuxen.

Vad som är nyttan är oklart.. 🤔

#908652Om 10-20 är ska han göra små luckor som förhoppingsvis ska självföryngra sig. Om han gjort ett hygge på ett och ett halvt hektar så hade han haft fin ungskog på väg på den tiden.

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908653Föryngring sker ju hela tiden i ett hyggesfritt skogsbruk. I grandominerad skog kommer hela tiden plant vid avverkningar. I talldominerad vid utglesning (skärm). Rätt ljusförhållanden och ingen markberedning.
Min tallskärm från 2019 har nu ca 2 000 tallplant/ha. Johannes avverkade ca 30 % av fröträd en men resten kan vara kvar 10 - 15 år. Ingen föryngring kostnad! Virkesförrådet ca 50 m3sk /ha. Också tillväxt kanske 2 m3sk/ha?

#908654Att föryngra med fröträd gör vi allihop där det passar. Inget konstigt med det. Däremot markbereder jag för jag vill ha betydligt mer än 2000 plant per hektar. Med tanke på viltskador, körskador när fröträden ska hämtas och allt annat som kan hända. Om jag ställer fröträd då är det ett hygge med fröträd och redovisas i planen som två skikt. Om du ställer fröträd då är det hyggesfritt? 😀

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908655Eftersom skärmen står kvar (överhållen) blir plantantalet högre med tiden men frånvaron av markberedning gör att huvudstammar lättare bildas och röjningsbehovet blir mindre eller inget?
Begreppet hyggesfritt är svårt, Skogsstyrelsen anger 100 m3sk/ha. Ett bättre mått är skogsekosystem. Att träden dominerar fotosyntesen och att mikroorganismer typiska för träd finns (di sma under jordi).
Begreppet hyggesfritt är enklare 🙄

Användarvisningsbild

Fred86  
Gunnar Grenholm skrev:Begreppet hyggesfritt är svårt, Skogsstyrelsen anger 100 m3sk/ha

Vad är detta för mått/krav som de anger?

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908659Virkesförrådet.

Användarvisningsbild

Fred86  
Gunnar Grenholm skrev:Virkesförrådet.

Det förstår jag, men undrar vart själva värdet ”100” kommer ifrån?

Användarvisningsbild

Gunnar Grenholm  
#908661Troligen att de anser att det är ett minimimått på skogsekosystem. Se mitt tidigare resonemang.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#908663Har för mig att Skogsstyrelsen resonerar som att du ska inte glesa ut bestånd mer än vad som e lagligt enligt skogsvårdslagen, antingen va det paragraf 5 eller 10 minns inte riktigt nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).