Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning med stora maskiner

103 inlägg 8756 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Plockhuggning med stora maskiner

Lindveden  
#908607O ja o då måste man ju nästan kräva av nästkommande generationer att dom har samma synsätt på skogsskötsel som dagens om någon slags omställning ska ske oavsett om det går vidare i släktled eller köps av utomstående.
Ett antal generationer och skogspolitik hinner antagligen oxå passera innan man kan kalla det för nåt slags bestånd att tala om.
Eller e det fel tänkt?

Användarvisningsbild

Badger  
#908608Det beror vad de börjar med för utgångsläge. Om det börjas med en 10årig granplantering efter trakthygges slutavverkning kommer det att ta lite mer tid än om de utgår från en befintlig blandskog eller fullskiktad granskog.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#908610Men fortsatt: nästa generationer måste ju ha samma synsätt på skogsskötsel som den som äger det idag.
Generation 2 eller 3 kanske väljer o hugga ner allt ihop o börjar om eller kanske struntar i o göra nåt överhuvudtaget. O då blir ju mycke utav det arbetet som gjorts idag ju nästan helt förgäves

Användarvisningsbild

Badger  
#908627Som sjunde generation på marken hoppas jag att det blir ett par till efter mig, men det går inte att veta.

Jag gör ungefär till 70% som mina förfäder (fast med motorsåg istället för yxa) och så försöker jag förbättra resten enligt vad som verkar rimligt för framtiden.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908630Du kan ju visa upp lite bilder och förklara hur du har tänkt.

Användarvisningsbild

Fred86  
Lindveden skrev:Men fortsatt: nästa generationer måste ju ha samma synsätt på skogsskötsel som den som äger det idag.
Generation 2 eller 3 kanske väljer o hugga ner allt ihop o börjar om eller kanske struntar i o göra nåt överhuvudtaget. O då blir ju mycke utav det arbetet som gjorts idag ju nästan helt förgäves

Eller så tvingas de bli varse? Jag har personligen ingen aning om det är kalhygge, kontinutetskötsel eller några olika slags mellanting som kommer vara rådande på längre sikt, men följer diskussionerna med stort intresse, inte minst för att ha någon slags handlingsfrihet och inte låsa mig vid ett skogsvårdsmål tills den dag som vetenskapen kommer vara mer entydig i frågan.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#908632Om vi vill ställa om till mer blandskogar och mindre gran så är det här fel väg att gå. Det är i trakthygge man kan välja trädslag och ställa om till blandskogar. Tralsmo var inne på det tidigare också. Det blir bara gran om man inte gör jätteluckor och då sjunker tillväxten alldeles för mycket. Tog ett foto i går som ett exempel. Ren tallmark och inte annat än gran kommer. Det vill jag inte ha här för det är tallmark. Så när det är dags för det så kommer granen röjas bort och det kommer ställas en fröträdsställning av tall. Först då kan det bli tall som jag vill ha just här.

Man kan bara hoppas för deras egen skull att dom lär sig av erfarenheterna som finns. Jag förstår inte att man vill upprepa misstag när sanningen redan finns där ute. Den ändrar sig inte för att man har en annan åsikt. Men jag är i alla fall glad att jag har samlat på mig den erfarenheten så jag slipper gissa. Alla får naturligtvis göra som dom själva vill men vi som varit med ett tag kan ju bidra med våra erfarenheter för att underlätta beslut.

Vill man ändå prova lite annat skogsbruk så är det nog skärm och kanthuggningar att föredra. Det är svårt att få fullskiktade skogar och det fungerar bara med gran.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
1775290044_20260324_160202.jpg
Som övrigt håller jag med det är gran som kommer, men detta är ju en lyckat tallföryngring på ren tallmark och åtgärderna duger rätt bra i definition hyggesfritt.
Gran, fel trädslag på standårten, har jag självklart röjat ner. Några exemplar kvar närmast i bilden bevisar annars hade gran invaderat marken.
Bilden lite skymmig men det syns frystejp i toppar som viltskydd. 100% effekt i år.

Gamla videon på plockhuggning och skotning. Skotade bort riset vilket är förutsättning på naturlig föryngring av tall. Blev ingen sådd, vilket jag funderade på tidigare inlägg.

Ursus 914 i skogen

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908635Sista inlägg på Ursustrådet och citat inom det.
Länk gick lite direk var jag menade. 😀

#908636Undrar fortfarande hur det går för Badger. Har han kört hyggesfritt i sju generationer så borde där finnas något att studera. I motsats till de som fick för sig att ha hyggesfritt i förrgår. Har han något annat än gran? De behöver heller inte vara fel om han har sådan mark.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Fred86 skrev:
Lindveden skrev:Men fortsatt: nästa generationer måste ju ha samma synsätt på skogsskötsel som den som äger det idag.

Eller så tvingas de bli varse? Jag har personligen ingen aning om det är kalhygge, kontinutetskötsel eller några olika slags mellanting som kommer vara rådande på längre sikt, men följer diskussionerna med stort intresse, inte minst för att ha någon slags handlingsfrihet och inte låsa mig vid ett skogsvårdsmål tills den dag som vetenskapen kommer vara mer entydig i frågan.

Det e ungefär som @Vedproducent skriver att vill man testa lite annorlunda skötsel utav skogen och inte gå direkt på en slutavverkning av beståndet,är ju att praktisera nån slags skärmställningar, fröträdställning,kant/luck huggning som utvidgas efter hand tills storskogen e borta o man har en ny generation av föryngring. Om det finns förutsättningar för det förstås

#908638En tät fröträdställning är vacker att skåda. Men som sagt, det blir bara gran under. Vedproducent är ambitiös och röjer ner det men de flesta skulle acceptera den föryngringen.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908639Granunderväxt ska röjas regelbundet ner, så får man alltid nya och livskraftiga plantor som kan utnyttjas vid behov.
Det gäller att ha rätt trädslag och bra plantor även på hyggesfritt. Ner med allt annat så blir skogen bättre och bättre. 💪

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908640Man får bestämma sig. Antingen kör man trakthygge och kan välja trädslag, eller så kör man kontinuitetsbruk och kan då välja mellan gran (och ev bok längst i söder).

Körde förresten senast igår genom de halländska bokskogarna, likåldriga monokulturer utan fältskikt.

I övrigt fattar jag inte den här artikeln, han har alltså kommit på ett system som han har prövat i mindre än ett år?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Man får bestämma sig. Antingen kör man trakthygge och kan välja trädslag, eller så kör man kontinuitetsbruk och kan då välja mellan gran (och ev bok längst i söder).

Körde förresten senast igår genom de halländska bokskogarna, likåldriga monokulturer utan fältskikt.

I övrigt fattar jag inte den här artikeln, han har alltså kommit på ett system som han har prövat i mindre än ett år?

Och som alla verkar veta om.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).