Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Plockhuggning med stora maskiner

81 inlägg 4212 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om en ny skogsskötselmethode kallad "modern plockhuggning med stora maskiner" eller hyggesfritt skogsbruk, där stickvägar skapas och vissa träd sparas för att främja naturlig föryngring utan traditionell slutavverkning. Flera deltagare reflekterar över dess långsiktiga effekter på skogstillväxt, ekonomi och skogskvalitet, där vissa är skeptiska till metodens effektivitet och risker, såsom ökad stormkänslighet och försämrad föryngring.

Vissa användare menar att metoden är en återupprepning av äldre tekniker med nya verktyg och uttrycker oro för att markskador och dålig föryngring kan leda till sämre resultat än traditionellt trakthyggesbruk. Andra argumenterar för att innovation och nytänkande inom skogsskötsel är viktiga och att anpassningar till klimatförändringar kräver flera olika strategier beroende på plats och förutsättningar. Diskussionen tar även upp skillnader i definitioner av hyggesfritt och betydelsen av långsiktighet och generationstänkande i skogsvård.

Det finns ett visst mått av delad skepticism kring metodens praktiska genomförande och resultat, men också en vilja att lära och prova nya vägar. Diskussionen gör klart att det inte finns en enhetlig syn på vilken metod som är bäst, och att fler års erfarenhet och data behövs för att dra slutsatser. Tonen är generellt saklig med inslag av kritik och nyfikenhet.

Sammanfattningsvis handlar tråden om möjligheter och utmaningar med hyggesfritt skogsbruk och plockhuggning, där deltagarna väger gamla erfarenheter mot nya idéer utan att nå en tydlig konsensus.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig med konstruktiv kritik och nyfikenhet
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-04-04 17:12 | data: 1)
Användarvisningsbild

Plockhuggning med stora maskiner

Badger  
#908501Hittade en artikel med en skogsägare till som tycker att skogsbruk inte måste antingen eller. Han har börjat praktisera en egen variant. Intressant. Något för skogsforum att göra ett studiebesök med filmkameran till?

https://www.landlantbruk.se/modern-ploc ... gsmaskiner

TS

Re: Plockhuggning med stora maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908503Han gör alltså stickvägar för stora maskiner utan att göra någon gallring i övrigt. Med 20% stickvägsareal så har han i princip gjort slutaavverkning på två hektar. Stämmer bra med volymen eftersom den yngsta skogen var 35 år.

JoTh  
#908505Skogshistorian verkar skriva nya kapitel med gammalt innehåll.
För mig låter det som upprepade cykler med skapande av restskogar.
Med hjälp av skördare istället för med bågsåg och yxa.

#908506Visst går det väldigt mycket fortare att förstöra skogen med moderna maskiner. Med bågsågen bprde det i alla fall funnits utrymme för viss eftertanke

maltex  
#908508Undrar om han får betala royalty till Hagner.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908510Hur ser ekonomiska och skogliga resultatet ut om 30 år? Det kan aldrig nån svara på angående plockhuggning m.m.

#908511Ingen bryr sig om fakta när väckelserörelsen är igång.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908516Bra att det finns alternativ och att fler testar att göra på sitt sätt.

Det är så innovationer kommer till.
Alldeles för ofta matas nytänkare med "det går inte" eller allt som oftast "det finns ingen ekonomi i det".
Ser jag till historien så är det dessa personer skapat förändring.

Som med elbilar.
Första kvartalet i år är 65% va nyregistrerade personbilar laddbara, och 41% är rena elbilar.
Ändå rätt bra för bilar som är för dyra, inte fungerar i praktiken, etc, etc.

Att det ändå fungerat beror till stor del på att någon gjort det där trots att den stora massan på talat alla "brister".

Känner mig ödmjuk inför att det i paletten av att tänka i nya banor kring brukandet av skogen kommer finnas några riktigt bra varianter som bara behöver lite tid att mogna på.

Jag är försiktig att döma något som "väckelserörelse" eller felaktigt.
Jag försöker istället fundera på vad jag kan lära av detta sätt, och sedan pussla ihop med andra personers tankar.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sundhult skrev:Bra att det finns alternativ och att fler testar att göra på sitt sätt.

Alldeles för ofta matas nytänkare med "det går inte" eller allt som oftast "det finns ingen ekonomi i det".

Som med elbilar.
Första kvartalet i år är 65% va nyregistrerade personbilar laddbara, och 41% är rena elbilar.

Att det ändå fungerat beror till stor del på att någon gjort det där trots att den stora massan på talat alla "brister".

Känner mig ödmjuk inför att det i paletten av att tänka i nya banor kring brukandet av skogen kommer finnas några riktigt bra varianter som bara behöver lite tid att mogna på.

Jag försöker istället fundera på vad jag kan lära av detta sätt, och sedan pussla ihop med andra personers tankar.

Finns väl fakta om hur plockhuggna bestånd såg ut för 100 år sedan......

#908518När jag började i skogen på 70-talet fanns det fortfarande en hel del blädningsrester kvar. Både på familjefastigheten och annorstädes. Känns ju bra att ha varit med och få sätta dem i produktion.

Användarvisningsbild

bengt.a skrev:
Sundhult skrev:Bra att det finns alternativ och att fler testar att göra på sitt sätt.

Som med elbilar.

Finns väl fakta om hur plockhuggna bestånd såg ut för 100 år sedan......

Möjligen finns det fakta på hur blädning bedrevs just då på den skogen som fanns då.

Det är inte samma sak som att tala om hyggesfritt skogsbruk idag, med den kunskap, teknik och skog som finns idag.

Ungefär som att påstå att elbilar inte fungerar idag, för vi såg hur elbilarna såg ut för 100 år sedan, med blyackumulatorer, motorteknik och motorstyrningar.

Det vore ju otroligt tokigt att bygga en elbil med blyackumaltorer när det idag fin litiumjärnfosfatbatterier, samtdigt som tekniken pågår i högt tempo med nya tekniker som gör det ännu bättre.

Jag förstår att den som sitter och gör en ansats utifrån de förutsättningarna som rådde i början av 1900-talet, och tänker sig att det skall utföras med den tidens blädningstekniker mest ser misslyckande.

Då kan det vara idé att komma in i rätt årtusende, med nya ansatser anno 2020-talet.

#908523I motsats till elbilarna så fungerar dagens träd och skogsbestånd exakt likadant som för 100 år sedan. Trådstarten handlar om att de har huggit upp stickvägar på var 20 meter överalllt även i ungskog. Hur mycket kunskap och nyskapande teknik behövs det för att lyckas med det?

isteskog  
#908525Går nog säkert bra i några drivningar.... men förstår inte vitsen med att brunnsröja runt stora träd? Ska de fröa av sig? Och när man tagit de stora framgallrade brunnsträden vad blir då kvar? Känns lite som något egetmixat experiment som nog ska stanna på den gården innan man ser långsiktigt resultat. 🙃

Användarvisningsbild

laguma  
#908526Därtill kommer att allt längre tid med otjälad mark, samt en större påverkan av skadeinsekter.
Slutsatsen blir att det gick dåligt när blädningen pågick och att det i framtiden med stor sannolikhet kommer att gå ändå sämre.

Användarvisningsbild

Skogsola skrev:I motsats till elbilarna så fungerar dagens träd och skogsbestånd exakt likadant som för 100 år sedan. Trådstarten handlar om att de har huggit upp stickvägar på var 20 meter överalllt även i ungskog. Hur mycket kunskap och nyskapande teknik behövs det för att lyckas med det?

Helt sant!
Skogen fungerar nästintill likadant.

En helt annan sak hur skogen brukas, och har brukas, vilket är hel poängen.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).