mån 30 mar 2026, 18:13#908337Köpte mig en äldre Niab 5-15 verkar vara i bra skick allt funkar som det ska och det sitter längdmätning på den så långt allt väl. Problemet som visserligen inte är nån överraskning är att den måste byggas om till hjulburen för den är för tung för min lilla traktor. Planen är att montera 400 hjul ungefär mitt under själva svängbara utskjuts delen med avstånd mellan så yttermåttet blir ca 1.9 meter sen blir det en dragstång med ramstyrning. Maskinen är tänkt att höjas ca 2 dm från parkerings läget och förhoppningsvis inte bli tippig men om det blir tippigt går det vikta på mellan hjulen. Hjulen kommer bli i vägen om man tar ett grovt träd mitt för hjulet men då finns ju möjligheten av svänga den med hjälp av ramstyrningen så det går fritt. Kommer även bygga en låda så man får med sågar bryt block släpsax ja allt som behövs. Vad tror ni om iden helt galen eller helt genial ?
Traktorer och processorer
Bygga om Niab 5-15 till hjulburen
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
mån 30 mar 2026, 19:01#908342Beror lite på din terräng men om traktorn är för liten för att lyfta Niaben så är den ju oxå förhållandevis lätt. Värt att fundera över är då: Lätt traktor framför en enkelaxlad ”kärra” som inte ger nåt vidare tryck på traktorns bakhjul kan bli utmanande bland stubbar å stenar. Samma fenomen som på hypros hjulburna 755 med för lätt traktor framför. Boggi avhjälper men bli
kanske andra problem med utrymme etc
kanske andra problem med utrymme etc
mån 30 mar 2026, 19:29#908345Tror inte det ska vara nått problem dels är traktorn 4 hjulsdriven och den drar ju timmervagnen utan problem som visserligen har boggie men väger väl ungefär lika som Niaben och boggie funkar inte hjulen kommer bli i vägen och sen är hjul rätt dyra. Jag har en plan B om det skulle bli problem eller om jag får lite att göra i vinter tänker köra med drivmönstrade hjul då går det komplettera med robson drift om det skulle visa sig behövas har redan hydraul uttag för det på traktorn. Såg att hydraul motorer 315cc-400c som fixar tryck runt 180 bar kostar en del men är det nån som har tips på bra inköps ställe tar jag gärna emot tips.
TS
mån 30 mar 2026, 21:15#908361Hjulen kommer nog inte ivägen om du inte vinschar in stammen för långt. Stabiliteten i sidled tror jag kan bli dålig utan en traktor som motvikt.
Vinschen sitter högt och är stark, men då kan man visserligen ha kvistbommen som stöd, men när man ska lyfta upp rotänden på ett grövre träd och även dra in hela trädet med kvistbommen går det åt rätt bra med motvikt. Det beror ju på vilken typ av skog du skall upparbeta, jag har kört en del baggaträ och vindfällen och det drar rätt duktigt i traktorn när det blir lite grovlek på stammarna. En mindre traktor tror jag man kan lägga på sidan med vinschen om man inte är försiktig. Räcker 2 dm markfrigång?
Vinschen sitter högt och är stark, men då kan man visserligen ha kvistbommen som stöd, men när man ska lyfta upp rotänden på ett grövre träd och även dra in hela trädet med kvistbommen går det åt rätt bra med motvikt. Det beror ju på vilken typ av skog du skall upparbeta, jag har kört en del baggaträ och vindfällen och det drar rätt duktigt i traktorn när det blir lite grovlek på stammarna. En mindre traktor tror jag man kan lägga på sidan med vinschen om man inte är försiktig. Räcker 2 dm markfrigång?
tis 31 mar 2026, 17:11#908401Vinschningen borde gå bra med kvistbommen som stöd hoppas jag men precis som du skrev kan det bli problem vid indragning av grövre träd och vill ju kunna köra även lite grövre dimensioner typ vindfällen men det är gallring jag tänkt. Har aldrig kört nån Niab men kollar man på filmer tycker jag dom verkar stå väldigt stadigt traktorn rör sig inte vid indrag den borde ju gunga en del om det blir stor belastning i lyftarmarna. Markfrigången kommer bli runt 5-6 dm då är Niaben ca 1-2 dm högre än när den står på stödbenen i arbetsläge men stödbenen kommer jag naturligtvis skära bort.
TS
ons 01 apr 2026, 16:42#908451Jag har en niab 5-15 och en new holland tl90a och det händer ibland när man vinschar och upparbetar större träd att man drar upp ena bakhjulet i luften så jag tror att om du ska bygga den på en vagn så måste du nog ha nån form av ganska långa lavettstödben du kan fälla ner.
ons 01 apr 2026, 17:52#908455Men om du lyfter hjulet vid vinschning kan du väl inte satt ner kvist kniven ordentligt ? Räknar med att kvist kniven kommer vara som ett långt stödben vid vinschning men när man sen ska kvista blir det ju lite annat men då kan jag ju i värsta fall kapa bort rot biten manuellt. Stödben blir plan B eller kanske plan C det är ju ett prototyp bygge så bara kapa och svetsa nytt tills det blir bra.
TS
ons 01 apr 2026, 18:34#908458En enkel lösning är det nog men en väldigt dålig lösning i mitt fall för en traktor i passande storlek blir för stor i skogen om man tänker att man ska gallra eller plocka nått vindfälle då är det bättre att köpa en P25 och behålla nuvarande traktor. Tänker nog smyga igång bygget i morn så om nån vecka bör det vara dags för provkörning. Räknar med att den minst ska klara kvista av samma dimensioner som en P25 och den bör klara vinscha bra mycket mera men jag har haft fel förr så man vet aldrig.
TS
ons 01 apr 2026, 18:58#908460Niaben är väldigt stark i vinschen, det är ju inte alltid man står helt optimalt plant.
Förstår inte riktigt hur du menar att traktorn skulle bli för stor?
Niaben är ju inte direkt smal, den kommer ju endå vara den bredaste punkten?
Min traktor är ca 2,4 meter bred och niaben är nått bredare i smalaste transportläget.
Förstår inte riktigt hur du menar att traktorn skulle bli för stor?
Niaben är ju inte direkt smal, den kommer ju endå vara den bredaste punkten?
Min traktor är ca 2,4 meter bred och niaben är nått bredare i smalaste transportläget.
ons 01 apr 2026, 19:32#908463Har för mig jag mätte den till runt 2,3 som smalast och du kan ju inte ha tex 2,8 mellan träden om du ska köra där med en traktor som är 2,4 bred och med en Niab som sticker ut mycket bakom traktorn så fort det svänger lite kommer den behöva mera i utrymme men en ram styrd Niab vagn räknar jag med att komma fram där det är som minst 2,4 mellan träden och då är traktorn ca 1,7 bred och lätt så det bör skona rötterna och Niaben blir runt 1,9 bred mellan hjulen och på 400 hjul bör den också skona rötterna. Sen har jag en hel del gamla körvägar där min traktor är tillräckligt bred köra med en större går inte utan att gräva bort sten först. Körde en del med en Valmet 305 tidigare vissa ställen där den inte kom fram kan jag köra nu. Det är viktigare med en smidigt ekipage än att det ska fixa kvista riktigt grovt även om även det vore önskvärt. En P25 väger 1070 kg och vinschen på den drar 1000 kg min maskin kommer bli något tyngre och har ju längre utskjut med kvist knivar som mothåll och dessutom kommer traktorn i vissa lägen bidra med lite vikt så helt fel ska det inte behöva bli och jag behöver ju inte maxa vinschen.
TS
ons 01 apr 2026, 20:29#908469Tanken med en Niab borde vara att man ska arbeta från stickvägar. Sen att vissa anser att dom kan vara i princip obefintligt breda. När dom båda teoretiskt och praktiskt bör vara beredare för att funka att användas är en annan sak.
tor 02 apr 2026, 06:17#908484Beror väl helt på hur du hugger och vad du ska ha Niaben till i min skog saknas i princip synliga stickvägar därför att min far har gallrat manuellt med timmerspel och kört ut med jordbrukstraktor senaste var en Valmet 305. Jag kommer naturligtvis hugga stickvägar på det lilla jag kommer gallra själv men vill hålla nere bredden. Sen är ju fördelen med en mindre maskin om man ska plockhugga enstaka träd eller som nu arbeta upp vindfällen dit jag kan ta mig med min maskin och vinscha fram utan att behöva ta ner flera träd men allt under förutsättning att jag får Niaben att fungera som jag vill.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).