Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 kastskydd fastnar

15 inlägg 991 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Husqvarna 435 kastskydd fastnar

joj  
#908278Är det någon fler som har problem med att kastskyddet fastnar. Köpte sågen i höstas och har inte kört mycket med den. Hämtade ut sågen förra veckan verkstaden efter att skyddet fastnat. Nu har det hänt igen 😠

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 kastskydd fastnar

JörgenO  
#908279Fastnar det när du är ute och sågar eller när du demonterat sidan för rengöring?

joj  
#908282Den fastnar när jag sågar. Första gången när jag höll på att kvista och andra när jag sågade ved på en sågbock. Jag fick inget kast, antagligen tog skyddet mot en kvist resp. mot sågbocken

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#908327När vibrationsdämparna går sönder så kan kedjebromsens tröghetsutlösningsmekanism slå till kedjebromsen. Sätt med avstängd såg an svärdspetsen mot underlaget och tryck bestämt sågen nedåt. Klickar bromsen i vid endast ett lätt tryck så är det dags att byta de främre vibrationselementen.

joj  
#908335Tack för ditt svar. Problemet är att kastskyddet inte går att återställa, det går att föra bakåt men det släpper inte. Det låter som det brukar göra när man drar tillbaka, knäpper och knastrar. Jag ska lämna in den igen så får vi se vad dem säger.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#908347Ett vanligt förfarande i dag är att folk stup i ett slår till kastskyddet så fort de släpper gasen vilket snabbt leder till att bromsband och övriga delar slits ut i förtid. Jag har t.om sett ”cowboys” som nöter ut bromsbandet på några få dagar då de sätter an bromsen från absolut fullgas..😂. Hur som helst, slår man hela tiden till kastskyddet så får man räkna med att renovera mekanismen med jämna mellanrum.

tallen100  
#908351Ja det där ryckandet i kastskyddet i tid och otid är någon dumhet som kommit på senare år.
Vore det tänk att användas på detta sätt så hade det hetat parkeringsbroms och inte kastskydd. 🫣
Förbannat dumt om det är utslitet och inte fungerar den gången det behövs på riktigt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Ja det där ryckandet i kastskyddet i tid och otid är någon dumhet som kommit på senare år.
Vore det tänk att användas på detta sätt så hade det hetat parkeringsbroms och inte kastskydd. 🫣
Förbannat dumt om det är utslitet och inte fungerar den gången det behövs på riktigt.

Rekordet har en kamrat som slår till skyddet minst tre, men ibland upp till fem sex gånger under tiden han gör rikt och fällskär..😆

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Ja det där ryckandet i kastskyddet i tid och otid är någon dumhet som kommit på senare år.

Rekordet har en kamrat som slår till skyddet minst tre, men ibland upp till fem sex gånger under tiden han gör rikt och fällskär..😆

Ett riktigt proffs med andra ord 🤣 🤣

joj  
anersimyra skrev:Ett vanligt förfarande i dag är att folk stup i ett slår till kastskyddet så fort de släpper gasen vilket snabbt leder till att bromsband och övriga delar slits ut i förtid. Jag har t.om sett ”cowboys” som nöter ut bromsbandet på några få dagar då de sätter an bromsen från absolut fullgas..😂. Hur som helst, slår man hela tiden till kastskyddet så får man räkna med att renovera mekanismen med jämna mellanrum.

Att använda kastskyddet som broms gör jag inte utan jag gör som jag alltid gör "Båda händerna på ratten" 😉

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:

🤔 🙃 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:

Ett riktigt proffs med andra ord 🤣 🤣

Förutom det där infernaliska användandet av kastskyddet så är han faktiskt riktigt proffsig..😀

joj  
#908488För den som legat sömnlös och undrat vad felet var kan jag nu meddela att det var fel på svärdet. Rullen hade fastnat 🙁
Nu kan vi alla sova gott 🥱

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
joj skrev:För den som legat sömnlös och undrat vad felet var kan jag nu meddela att det var fel på svärdet. Rullen hade fastnat 🙁
Nu kan vi alla sova gott 🥱

Med ”rullen” kan vi anta att du syftar på noshjulet och att detta var spräckt och att drivlänksbredden är 1,3 mm..🥸

joj  
#908528Inte säker på om han sa ordet ”spräckt”. Nytt svärd blev det i alla fall. I övrigt korrekta antaganden.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).