Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

3029 inlägg 688495 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Langsel  
#907582Ja dom är honade. Trampar tills det tar stopp. Tog lös en bromscylinder ikväll, tänkte ta isär å kolla tätningarna igen men behövdes ej den funkade ju precis som den ska när jag prova den på bänken. Aldrig varit med om något liknande att det ska vara så besvärligt

Lantmännen Maskin

Blondin 750  
#907584Har du testat något annat sätt att lufta än det klassiska pumpandet med pedalen, tex trycksatt behållaren eller sugit ur slavcylindrarna?

Användarvisningsbild

Bert1  
#907586Jo men när du pumpade upp tryck tryckte du pedalen i botten eller halvvägs i varje pumptag tills du hade fullt tryck?
Nu har jag både glömt vad funktionen är till och vad det kan bli för fenomen men är väl i den anslutningen där det sitter ett rör mellan båda huvudcyl där innanför sitter en kula som kan ställa till med något

Langsel  
Blondin 750 skrev:Har du testat något annat sätt att lufta än det klassiska pumpandet med pedalen, tex trycksatt behållaren eller sugit ur slavcylindrarna?

Jo jag har provat vakuum på luftnipplarna, även tryckluft från framhjulet till behållaren. Har provat allt möjligt utan resultat.

Langsel  
Bert1 skrev:Jo men när du pumpade upp tryck tryckte du pedalen i botten eller halvvägs i varje pumptag tills du hade fullt tryck?
Nu har jag både glömt vad funktionen är till och vad det kan bli för fenomen men är väl i den anslutningen där det sitter ett rör mellan båda huvudcyl där innanför sitter en kula som kan ställa till med något

I botten, det är bara ca 1/3-1/2 i bottenläget det känns ta något.
Ja det sitter nån slags backventil med gummitätning skulle vara intressant å veta dens uppgift, har provat lätta på det röret med å det kom luft där i början men inte nu längre.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#907681Har en 6200 med 80hk. Lite klen ibland. Hur får man lite mer effekt eftersom det är samma konstruktion som även 6400 och 6600?
Pumpen ser ut såhär:

ÅsaNisse  
#907807Byt turbo. Större spridare. Montera intercooler. Sen kan du byta insprutningspump.

Användarvisningsbild

MalZon  
#908220Behöver se om det är läckage på slavcylindern eller ledningar till den från huvudcylindern. Finns det någon öppning eller liknande under växellådan/transkåpan? Har bukplåtar monterade och vill veta innan jag plockar ner dem i trångt utrymme för att kunna utesluta läckage någonstans. Finns en plugg på vänster sida jag kollat in i så man ser stärkta sen, men där är det snustorrt.

ÅsaNisse  
#908232Är det koppling eller broms du frågar om?
Är det koppling så har mitt fel suttit i huvudcylindern och broms så kan det vara vilket som.

Användarvisningsbild

MalZon  
#908238Koppling.
Huvudcylindern är nybytt.

ÅsaNisse  
#908373Vad är problemet?
Försvinner det olja eller får du inte pedalen att ta tryck?
Vilken traktor är det?

alias  
MalZon skrev:Behöver se om det är läckage på slavcylindern eller ledningar till den från huvudcylindern. Finns det någon öppning eller liknande under växellådan/transkåpan? Har bukplåtar monterade och vill veta innan jag plockar ner dem i trångt utrymme för att kunna utesluta läckage någonstans. Finns en plugg på vänster sida jag kollat in i så man ser stärkta sen, men där är det snustorrt.

Hur tight mot ramen är bukplåten den första biten bakom framaxeln?
Hade läckage på slavcylindern på en 6200 och det ledde till att små mängder olja letade sig ut strax bakom framaxeln (fritt ur minnet ca 0,5 m bakom).

MVH
Alias

källefall8  
#908412Beror ju på vem som gjort bukplåten men på min som jag tror är levererad via lantmännen och där plåten är i ungefär samma nivå som undersida framaxel är det minst 10cm mellanrum till traktorkroppen. Minns det för att det störde mig att markfrigången blev så mycket sämre mitt under när jag monterade bukplåtarna. Men det är väl för att få en slät undersida hela vägen

Användarvisningsbild

MalZon  
#908790Kollade lite ytligt på traktorn idag. Är en mindre del av bukplåt från framaxeln och ca 1m bak, sen är det en större del så ska ta ner den delen så man ser bättre någon dag.
Fotade in mellan maskin och bukplåt iallafall, och visst är det något som är blött iallafall.
Kan inte se något mer läckage mer än snabbkopplingens huvudcylinder, men den har inget med kopplingens hydraulsystem att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).