Ny Teknik och Elektronik

app för att hitta rätt i skogen

30 inlägg 22554 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: app för att hitta rätt i skogen

max1337  
#908166Jag letade efter exakt samma sak, och när jag inte hittade något bra tröttnade jag och började bygga en egen app från grunden. Den är under utveckling just nu

Fokus är just att svara på "Var exakt är jag nu?".
Tanken är enkel: Du läser in din egen skogsbruksplan i telefonen. Sen visar appen med hjälp av GPS:en exakt var du är, var fastighetsgränserna går och vilken avdelning/skifte du befinner dig i. Och det viktigaste av allt – jag bygger den så att kartorna funkar 100% offline när täckningen försvinner ute på hygget.

Jag kodar den främst för mina egna behov, men om någon här i tråden letar efter just detta tar jag tacksamt emot idéer på vad ni saknar i skogen! Hojta till om ni vill vara med och testköra den när första versionen är klar. 🤩 😀

Användarvisningsbild

Elis76  
#908167Hmmmm . . . .

Jag har Norra Skogs app och Norras skogsbruksplan och de fungerar klockrent ihop.

Vad har Du utvecklat som inte redan finns idag? 🤔

Användarvisningsbild

max1337  
#908175Helt rätt, Norra Skogs app är grym om man är i deras ekosystem!
Den stora skillnaden med det jag bygger är att den är helt oberoende. Du kan ladda in vilken plan som helst oavsett vilket bolag som gjort den, så man låser inte in sig.
Dessutom fokuserar jag mer på funktioner för själva kropps- och maskinarbetet för att underlätta för mig själv.. typ som GPS-spårloggar när man röjer eller gallrar, även en funktion för uträkning av förbrukning per arbetspass på tex bränsle. Synka alla arbetspass där man ser hur mycket man tex röjt i ett bestånd. Eller varför inte rita in en basväg och stickvägar. Även ett inbyggt säkerhetslarm för ensamarbete, ifall olyckan skulle vara framme.
Norras app är en jättebra plattform för att se planen, men jag försöker bygga mer en oberoende verktygslåda för fickan!
Har du kört fast med något i Norras app någon gång när du varit ute i fält, eller funkar den till 100% för dina behov?

Användarvisningsbild

Elis76  
max1337 skrev:Helt rätt, Norra Skogs app är grym om man är i deras ekosystem!
Den stora skillnaden med det jag bygger är att den är helt oberoende. Du kan ladda in vilken plan som helst oavsett vilket bolag som gjort den, så man låser inte in sig.
Dessutom fokuserar jag mer på funktioner för själva kropps- och maskinarbetet för att underlätta för mig själv. typ som GPS-spårloggar när man röjer eller gallrar, även en funktion för uträkning av förbrukning per arbetspass på tex bränsle. Synka alla arbetspass där man ser hur mycket man tex röjt i ett bestånd. Eller varför inte rita in en basväg och stickvägar. Även ett inbyggt säkerhetslarm för ensamarbete, ifall olyckan skulle vara framme.
Norras app är en jättebra plattform för att se planen, men jag försöker bygga mer en oberoende verktygslåda för fickan!
Har du kört fast med något i Norras app någon gång när du varit ute i fält, eller funkar den till 100% för dina behov?

Jag tycker Norras app fyller mina behov. Jag kan ta ut kartan ur appen och köra den mot GPSen även om mobilnätet skulle försvinna. Med appen kan jag även göra en spårlogg när jag exempelvis röjer, räkna ut ytan jag röjt och skriva in egna kommentarer.

Stickvägar och virkesupplägg har jag personligen inget behov av. Kör jag själv så vet jag var jag vill köra och när jag säljer virke gör jag detta ihop med inspektorn så får planläggaren sedan rita in det i sin karta.

På jobbet kör vi bl.a. Jira. Ett förbaskat krångligt verktyg som man antingen älskar eller hatar, med ack så kraftfullt.
https://www.atlassian.com/software/jira

Av den anledningen vill jag inte krångla till saker och ting för egen del privat, enklast är bäst. Det jag tycker är viktigt lägger jag in i ett excel eller word-dokument på min dator.

Men riktigt roligt att Du börjat koda en app @max1337, jag gillar personer som tar saken i egna händer och tänker utanför boxen. Jag ser med spänning framemot hur din apputveckling fortskrider.

Användarvisningsbild

max1337  
#908180Tack för peppen!
Och jag håller med dig till 100% att enklast är bäst. Syftet är absolut inte att bygga ett krångligt system, utan snarare att bygga en supersmidig version av just det där Excel-dokumentet, fast för telefonen och att ett dagisbarn ska kunna använda det med enkelhet och få allt färdigt och uträknat på dator alternativt kvar i telefonen.

Skönt att höra att Norra har lyckats så bra med offline och spårloggar. Det säger ju att det är exakt de funktionerna som faktiskt gör nytta i verkligheten.
Gött att slippa krångla till det i onödan! Trevlig helg!

Användarvisningsbild

Lappskog  
Elis76 skrev:
max1337 skrev:Norras app är en jättebra plattform för att se planen, men jag försöker bygga mer en oberoende verktygslåda för fickan!

Jag tycker Norras app fyller mina behov. Jag kan ta ut kartan ur appen och köra den mot GPSen även om mobilnätet skulle försvinna. Med appen kan jag även göra en spårlogg när jag exempelvis röjer, räkna ut ytan jag röjt och skriva in egna kommentarer.

Personligen har jag problem med Norras app. Mina kommentarer på utförda åtgärder verkar inte sparas vilket är lite frustrerande. Nu har jag inte så mkt att jag har problem med att komma ihåg vad och när jag har gjort ngt men det hade ju varit bra om det fanns i systemet så att skogsinspektorn på Norra kunde se vad jag har gjort och det skulle underlätta uppdateringen av skogsbruksplanen. Jag har provat att lägga in åtgärder ett flertal ggr och i appen säger den att det sparas men det går inte att se efteråt när jag kontrollerar 🤔

Användarvisningsbild

Monark1954  
Dessutom fokuserar jag mer på funktioner för själva kropps- och maskinarbetet för att underlätta för mig själv.. typ som GPS-spårloggar när man röjer eller gallrar, även en funktion för uträkning av förbrukning per arbetspass på tex bränsle. Synka alla arbetspass där man ser hur mycket man tex röjt i ett bestånd. Eller varför inte rita in en basväg och stickvägar. Även ett inbyggt säkerhetslarm för ensamarbete, ifall olyckan skulle vara framme.

Ritar man ett spår blir det raka linjer. Försöker man spåra upp en stig som skall skyddas vid avverkning blir det flera hundra meter långa raka linjer.

Användarvisningsbild

max1337  
Monark1954 skrev:

Ritar man ett spår blir det raka linjer. Försöker man spåra upp en stig som skall skyddas vid avverkning blir det flera hundra meter långa raka linjer.

Blir det endast raka linjer? Hur hade du velat ha det om du haft möjligheten att bestämma helt själv? Ös på med alternativ!

Användarvisningsbild

max1337  
Lappskog skrev:
Elis76 skrev:
max1337 skrev:Norras app är en jättebra plattform för att se planen, men jag försöker bygga mer en oberoende verktygslåda för fickan!

Personligen har jag problem med Norras app. Mina kommentarer på utförda åtgärder verkar inte sparas vilket är lite frustrerande. Nu har jag inte så mkt att jag har problem med att komma ihåg vad och när jag har gjort ngt men det hade ju varit bra om det fanns i systemet så att skogsinspektorn på Norra kunde se vad jag har gjort och det skulle underlätta uppdateringen av skogsbruksplanen. Jag har provat att lägga in åtgärder ett flertal ggr och i appen säger den att det sparas men det går inte att se efteråt när jag kontrollerar 🤔

Hade du varit öppen för att testa en ny app?

Användarvisningsbild

parhal  
#908217Det är viktigt att förstå att man inte kan lita på gränserna i appar, det kan skilja upp till 50 meter mot verkligheten. Dock stämmer det ofta hyfsat.

Användarvisningsbild

lv_101  
#908219Jag använder mig av LM's Min Karta för att se min position i releation till fastighetsgränser, detta fungerar bra. Det jag saknar mest är en karttjänst där jag kan rita in stigar, vandringsleder, gamla skogsvägar och annat och spara dom. Dvs jag vill gå/köra runt på fastigheten och programmet ska följa mig och rita där jag rör mig, och sen spara i programmet. Gärna en funktion där man kan spara points-of-interest också, typ jakttorn m.m. Jag kan ju ladda upp min skogsbruksplan på skogsstyrelsens hemsida och rita där, men tycker inte deras "rita i kartan" funktion fungerar särskilt bra och hittar ingen "följ mig" funktion.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#908224Min entreprenadsapp är finsk, den kommer från uppdragsgivaren och heter LeafPoint. Dom är tydligen ganska snarlika alla.

Själv skulle jag vilja ha ett egenskap som finns på automatstyrning på jordbrukstraktorer.
Skulle vilja 'måla', dvs spara på kartan en 2m bredd behandlat yta var man går. Där kunde man se i realtid var och hur mycket har man redan planterat eller röjat och var och hur mycket finns kvar.

😀 Lycka till med projektet!

Användarvisningsbild

max1337  
lv_101 skrev:Jag använder mig av LM's Min Karta för att se min position i releation till fastighetsgränser, detta fungerar bra. Det jag saknar mest är en karttjänst där jag kan rita in stigar, vandringsleder, gamla skogsvägar och annat och spara dom. Dvs jag vill gå/köra runt på fastigheten och programmet ska följa mig och rita där jag rör mig, och sen spara i programmet. Gärna en funktion där man kan spara points-of-interest också, typ jakttorn m.m. Jag kan ju ladda upp min skogsbruksplan på skogsstyrelsens hemsida och rita där, men tycker inte deras "rita i kartan" funktion fungerar särskilt bra och hittar ingen "följ mig" funktion.

Hej Iv_101! Det är nästan lite läskigt att du skriver det har just nu, för funktionen "följ mig och spara som en linje" är bokstavligen det jag satt och kodade klart i appen igår kväll! 🤣
Precis som du säger är det ju hopplöst att försöka sitta vid datorn i efterhand och gissa sig till var man gick för att rita in en stig på frihand. I min app trycker du bara på "Starta spårning", stoppar telefonen i fickan och går stigen, rågången eller den gamla traktorvägen. När du är klar klickar du på spara, och vips så ligger spåret kvar som ett fast, färgat streck (overlay) på din karta som du kan tända och släcka hur du vill.
Din idé om Points-of-Interest är ju också helt klockren. Att bara kunna "släppa en nål" där man står och märka den med jakttorn, vindfälle eller dike som behöver rensas är ju en självklarhet som måste in.
Tar med mig den idén till ritbordet direkt.
Stort tack för otroligt bra input, det är precis sånt här som gör appen bättre!

Användarvisningsbild

max1337  
HannuRöj skrev:Min entreprenadsapp är finsk, den kommer från uppdragsgivaren och heter LeafPoint. Dom är tydligen ganska snarlika alla.

Själv skulle jag vilja ha ett egenskap som finns på automatstyrning på jordbrukstraktorer.
Skulle vilja 'måla', dvs spara på kartan en 2m bredd behandlat yta var man går. Där kunde man se i realtid var och hur mycket har man redan planterat eller röjat och var och hur mycket finns kvar.

Vilken strålande idé, Hannu! Lite som en digital överstrykningspenna skulle jag nästan säga.
Jag har ju redan byggt in GPS-spårloggen så att appen ritar upp exakt hur man går, men att kunna ställa in en "arbetsbredd" (t.ex. 2 meter) så att linjen på kartan faktiskt täcker ytan man röjt... det är ju helt genialt. Försöker bygga in det direkt!

Användarvisningsbild

Elis76  
max1337 skrev:
HannuRöj skrev:Min entreprenadsapp är finsk, den kommer från uppdragsgivaren och heter LeafPoint. Dom är tydligen ganska snarlika alla.

Vilken strålande idé, Hannu! Lite som en digital överstrykningspenna skulle jag nästan säga.
Jag har ju redan byggt in GPS-spårloggen så att appen ritar upp exakt hur man går, men att kunna ställa in en "arbetsbredd" (t.ex. 2 meter) så att linjen på kartan faktiskt täcker ytan man röjt... det är ju helt genialt. Försöker bygga in det direkt!

@HannuRöj brukar ha bra infallsvinklar. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).