Skördare

Dasa 380

14 inlägg 911 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild

Dasa 380

Andree  
#907632Hej har fått något fel i min apteringsdator, när jag startar så får jag direkt upp detta på skärmen istället för att den går till det vanliga läget där den visar längd och diameter.

TS

Re: Dasa 380

Tralsmo  
#907640Tror du kan börja med å byta batteriet i den.
De sitter ett knapcellsbatteri nånstans om ja minns rätt?.

Skulle de va de så måste du nog mata in alla parametrar igen.
Hur man får håll i dom vet ja inte.

Ja bytte batteri i min dasa (som va kopplad mot ett sp aggregat) men de va ju herrans massa år sen å den hadde inte tappat parametrarna.

Andree  
#907659Ja jag ska se om jag kan hitta batteriet, jag fick med ett minneskort till datorn som man kunde sätta i och nollställa datorn med parametrar. När jag sätter i det kortet så säger datorn att kortet behöver formateras och då antar jag att all data på kortet försvinner?

TS

Tralsmo  
#907683Lite lurigt de där.
Kortet ska du inte formatera förrän du är säker på att de inte finns nåt på de.

Vill minnas att de nog är så att datorn känner av om kortet behöver formateras. Nya oanvända behöver datorn göra de om ja minns rätt.

Fixa batteriet först.
Om de är möjligt så skulle ja byta batteriet me spänningen på.
De kan ju va så att de är nåt annat fel å då förlorar du parametrarna om du byter utan spänning på.

Nu är de ju så längesen ja gjorde de där så hur ja gjorde å vilken typ av batteri de va minns ja inte.

Andree  
#907684Jag är rädd att datan är borta, trycker man sig in i datorn nu så säger den att filer är korrupta. Först apteringsfiler sen maskininställningar och diameter osv så de verkar som att allt har blivit konstigt i den. Vem kan man fråga om hjälp med detta?

TS

Tralsmo  
#907686På den tiden ja hade dasa380 så va de ju i kombination me ett sp aggregat som sp monterat nytt på den maskin vi hadde.

Dom hadde jättebra support då.
MEN nu är dom ju helt omorganiserade å finns de nån av dom gammla uvarna som kunde de där kvar så är de nog omöjligt å få kontakt.
Såvitt jag vet så hanterar inte Dasa slutkunder utan de är maskinleverantör som har de ansvaret.

Ja har tyvärr inget tips.
Har du kompletta manualer så går de nog å få nån lokal optimist att göra ett försök.

Edit: jävla stavprogram

Flax12  
Andree skrev:Jag är rädd att datan är borta, trycker man sig in i datorn nu så säger den att filer är korrupta. Först apteringsfiler sen maskininställningar och diameter osv så de verkar som att allt har blivit konstigt i den. Vem kan man fråga om hjälp med detta?

Ta kontakt med Jim på "Stojby Bilel AB".

Tralsmo  
#907691De är inte fel å ta kontakt me stojby.

Kruxet är att han har inga parametrar.
Förövrigt så är de så att apteringsfilerna är ju dom som användaren själv lägger in i datorn.
Antingen direkt från en prislista eller på fil från uppdragsgivaren.

Har man bara manualen så är apteringsfilerna inga problem å lägga in.
Värre me dom specifika parametrarna för aggregatinställningar.

Här tyder ju allt på att datorn tappat minnet helt å där står sig en electronikingengör sig slätt utan manual.å specifik kunskap om hur ett aggregat funkar.

Andree  
#907695Okej men ni tror iallafall att man till slut kan komma dit man skriver in alla parametrar? Jag har hela boken med allt i och har grejat en hel del i det innan. Isåfall är det ju bara hur jag nollställer allt så jag kan börja skriva i alla saker från början?

TS

Tralsmo  
#907705Har du den fullständiga manualen å de inte är nåt annat fel än att parametrarna är förlorade så ska de gå å få ihop de.

De tar en jäkla tid å mycket experimenterande å få ihop.
De viktiga är å begripa hur aggregatet funkar å ställa in efter de.

Dasa 380 är en enkel å bra dator enligt min mening. De negativa är att den har en liten display å lätt å virra bort sig när man programmerar.
Svårt att få en helhetsbild när man lägger in datan.

Men allt de viktiga finns där för å få ihop ett effektivt flöde i avverkningen.

Ja har ju läst några år här på forumet å många kör i huvudsak massa å kör timmer å kubb alternativt klenmmer på gehör utan å å använda längdmätning å dia mätning.
Svårt å avgöra om de är ekonomiskt men i första gallring spelar de nog liten roll.

Kör man med större andel sågbart så är de ekonomisk katastrof å köra utan korrekta apteringsfler å hyfsad korrekt längd å dia mätning.

Andree  
#907716Jo jag har vart en hel del och ställt i datorn innan så är med på mycket i den hur det fungerar, diameter och längdmätning fungerar väldigt bra men man lär väl kalibrera om hela diametermätningen när det är färdigt vilket va ett pyssel, istället för att göra det med trädstammar och klava så använde jag olika rör med fasta mått och bytte mellan och det blev väldigt bra. Men tror endå att jag ska slå en signal till han ni har tipsat om för att kunna bolla med någon innan man börjar

TS

Tralsmo  
#907718De där me å använda rör i diameter kalibreringen är grundinställningen å så är de meningen att man skall göra.
380 är ju för sin ålder väldigt bra å enkel att justera in korrekt mätning om mekaniken å hydrauliken i aggregatet är korrekt.
Finjusteringar får man ju göra fortlöpande på träd som är välväxta å inte ovala eller för kvistiga. Även temperatur å väder spelar stor roll för mätningen. Även ovan förare inverkar starkt. Viktigast är ju å få till längdmätningen så man prickar modulerna utan för mycket övermål.

Ja de blev lite ot men ja tycker sånt här är rätt roligt å pyssla med även om ja nu är för gammal för å hålla på i nån större omfattning.

Ja har själv helrenoverat å driftsatt fem aggregat under åren.
Dels med 380 även en Valmet från 2006 (helt kass system) samt dasa 4 på en gremo 1050.
Dasa 4 gillade ja skarpt. Dom nya komatsu är ochså jättebra dator på men konstigt vore de ju annars.

Du får gärna redogöra för va som kommer ut vid kontakten med stojby el.
Vi har anlitat han några gånger med gott resultat men då har de varit fel i elektroniken.

Andree  
#907988Jag har varit i kontakt med stojby och han berättade lite om batterier osv,
Så nu sitter jag med nytt batteri i och försöker mata in maskinvariabler. I min instruktionsbok så saknas några och jag undrar nu om någon av er har nån aning om vad dom ska vara inställda på?
Saknar 21-24 på denna bild

TS

skogsintresse  
#908001Hej! Ring Sp och fråga efter Magnus Aronsson eller Anders Svensson. Dom kör dasa 380 som hobby. Kanske kan dom hjälpa till. Minnes kortet du har har också ett klockbatteri. Vanligt att det tar slut då finns det inga inställningar kvar på kortet. Jag tjatar på alla som jag träffar på som har dasa 380 att fota av alla inställningar på skärmen alternativt printa ut dom som har en skrivare inkopplad och kopiera av pappret då det bleknar. Sp har inga möjligheter att föra över filer till kort då det inte finns operativsystem längre som funkar med dasa 380 prg.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).