Före och efter jobbet

Hur behandlades ni för Karpaltunnelsyndrom och fungerar det?

9 inlägg 975 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hur behandlades ni för Karpaltunnelsyndrom och fungerar det?

Andvändare  
#907602Hej på er!

Lite frågor till er som drabbats av Karpaltunnelsyndrom, som inte tidigare tråd besvarat helt den är dessutom 14år och det händer ju en del inom sjukvården.

Varför fick ni det?
Hur behandlades det?
Blev ni opererade?
Blev ni besvärsfria?
Kunde ni återgå till att jobba som vanligt med full styrka, besvärsfria etc?

Jag är 51 år tidigare år har jag "bara" känt lite stickningar i fingrarna när jag använt motorsåg, slipmaskiner etc.

Men nu i Januari när jag tog fram motorsågen för första gången på ett år drabbades jag av brutal värk på natten, stickningar och domningar i fingrarna, förlorad greppstyrka och fumlighet.

Fick även besvär efter att ha åkt längdskidor på isen och "hackat" stavarna i isen för att få fäste samt när jag cyklade i ett traktorspår där cykel och styre vibrerade. Till slut kunde jag knappt hålla i yxan och hugga ved för husbehov.

Har vilat ca en månad från alla sådana aktiviteter, värken har gått bort men fumlighet och sämre greppstyrka är kvar.

Är alltid lite skeptisk till skenor och träningsövningar osv. Dessutom läser jag att om detta inte opereras i tid så är skadan permanent.

Så frågan är om man ska gå hårt på och verkligen försöka få en operation eller om man ska ge skenor och övningar en chans?

Sen som sagt undrar jag:

Varför fick ni det?
Fick ni det i båda händer/armar?
Hur behandlades det?
Blev ni opererade?
Blev ni besvärsfria?
Kunde ni återgå till att jobba som vanligt med full styrka, besvärsfria etc?

För mig skulle det mer eller mindre bli en personlig tragedi om besvären permanentas så som dom var i januari så jag är mycket tacksam för svar.

TS

Re: Hur behandlades ni för Karpaltunnelsyndrom och fungerar

Tralsmo  
#907604Ja opererades i vänsternäven för ett par år sen.

Ja tappade känseln i tummen å fingrarna utom lillfinger.
Man var ju fumlig å hadde ingen koll på skruvar å muttrar i näven.
Iövrigt inga direkta problem.
Operationen gick bra sånär som på att den tog lång tid (drygt en halvtimme) bedövningen släppte å otäckt va de när dom karvade.
Helt återstäld (förutom operationen) blev jag nästa dag märkligt nog.

Nu har ja fått samma i högernäven å de sticker i armarna när ja gått å lagt mig (även vänsterarm men inte i näven).

Min (numera föredetta) sambos bror opererades för detta nåt år innan mig.
För han funkade de inte alls.
Tyvärr förolyckades han i somras.

Ja fyller 67 i år å skippar nog en operation tills vidare i högernäven.
Fd sambons bror va ett par år äldre än mig.

Hursomhelst så tycker ja du ska operera.
Funkar de så är de bra.
Gör de inte de så har du inget förlorat kan ja gissa.

Användarvisningsbild

Andvändare  
#907609Stort tack för utförligt svar. Väldigt uppskattat med information runt detta.

Får man fråga hur länge ni hade besvär innan operationerna?

Är det operationen i sig, att den var besvärlig, som gör att du avstår från att operera igen

TS

Tralsmo  
Andvändare skrev:Stort tack för utförligt svar. Väldigt uppskattat med information runt detta.

Får man fråga hur länge ni hade besvär innan operationerna?

Är det operationen i sig, att den var besvärlig, som gör att du avstår från att operera igen

De va nåt år ja hade besvär å de va så irriterande att inte få till de å känna va man gjorde.
Vänsternäve tyckte ja va mer besvärligt eftersom ja är högerhänt.

Näää, operationen va inga problem å på en vecka styvt va ja någorlunda hänt å göra de mesta som inte va tungt.
Nu är ja pensionär å pekar mest åt andra så de få va så tills ja känner att ja gör nytta på annat vis.

Dom sa till mig innan operationen att de kunde ta lång tid innan de hjälpte å kanske inte ens blev bra.
De verkar va väldigt individuellt för ja kände skillnaden redan nästa dag.

jannee  
#907613Varför drabbas man av karpaltunnelsyndrom ?
Personligen tror jag att det varierar från fall till fall och vad orsakas detta av ?
När jag var i 30 års ålderna drabbades jag av detta, sökte läkarhjälp och efter flera besök och undersökningar fick jag sent om tider en tid för operation.
Den operationstid jag fick skulle bli i Augusti = långt fram i tiden
Under denna väntetid blev jag dock bättre - nyttjade INTE någon motorsåg på flera månader, dessutom fick jag en ny lastbil att köra.
M.a.o. avbeställde jag tiden eftersom jag då fungerade ganska bra + ville inte heller vara sjuk/sjukskriven = förlora inkomst 🤬
Längre fram på hösten började jag åter med lite manuellt skogsarbete, oroade mig lite för att kanske återigen få problem med karpaltunneln, men icke.
I stället inbillar jag mig att det var de vibrationer som funnits i den gamla lastbilens ratt jag tidigare kört som orsakt mina problem - kanske - kanske inte..

Tralsmo  
#907614Jaaa, de de där är märkligt me karpaltunnelsyndrom.

Ja har ju skruvat å klättrat å hoppat på maskiner hela livet både i skog å industrin.
För å inte tala om rotkapningen i Gudrun å Per.
Både stora å små vinkelslipar har begagnats hela livet i stor omfattning. Samt svetsning både på maskiner å bilar å i industrin.

Det som kapsejsat tidigt i mitt liv är knäna å lungorna verkar de som.

De här me karpaltunnelsyndromet drabbades ja först för några år sen.

En gosse (gissningsvis 45år) som är servicegubbe hos våran servicelämnare opererade bägge händerna i samma veva som ja för nåt år sen. Stor å ordentligt karl på dryga hundra kg som ja själv.

Ja hade faktiskt aldrig hört talas om detta förrän ja själv drabbades.

özach  
#907627Hej, är opererad sen drygt två veckor, Haft domningar i åratal, genom företagshälsovård fick jag test i händerna det visade fel med nerver . Stort klunsit bandage och handen i högläge är drygt men det känns värt , hela åtta veckor sjukskrivning! Inte lyfta tungt på länge , men domningar borta mvh Örjan

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#907633För 6-7 år sen fick jag lära mig vad detta var. Jag hade stora problem med vänsterhanden och allra värst var det nattetid. Domnade och gjorde ont något fruktansvärt. I mitt fall är jag säker på att det berodde på ensidig och för hög och långvarig belastning med spakrörelser vid vedmaskinen, Jag förstod ju att jag inte kan åka till någon läkare för då hade dom ju sagt att jag ska vara stilla och inte belasta på detta sätt och det var några veckor kvar med vedklyvning. Så jag tänkte som jag brukar att bara att stå ut och se vad som händer efter det är klart.

Sen blir det en lugnare period i alla fall till händer och handlederna. Det gick inte fort men jag kände redan efter ett par veckor att det blev lite lite bättre. Veckorna gick och så höll det på. Det gick inte fort men hela tiden bättre. Efter ett halvår ungefär kan jag säga att jag slutade tänka på det. Numera är tiden jag belastar på samma sätt mycket mindre än det var då. I dag tänker jag aldrig på det. Dom enda gångerna jag känner av lite pirrningar och domningar är när jag klappar händer. Jag kan inte heller hålla i typ en iPad med vänsterhanden samtidigt som jag läser mer än några minuter. Har inte gjort någon operation och har inga besvär av detta mer än dessa småsaker och dom kan jag enkelt leva med.

brassel  
#907641Fick diagnos på karpal ts redan som ca 22åring (idag 40++).
Inte opererat mig.
Läkare sa jag fick bestämma själv om operation eller inte.
Lärt mig att hantera det tycker jag.
Men vissa bensinmotorsågar ger efter några dagars jobb problem i nån vecka.
Rekommenderar Futoros handledskydd typ nedan.
https://share.google/EveaBwaqR1veEZBDO

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).