Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 901 -87 signaltryck, lågt högtryck

8 inlägg 447 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om ett problem med hydrauliken på en Valmet 901 från 1987 med ett 942-aggregat, där hydraulpumpen tappar tryck efter en stund och ger ifrån sig ett svagt "swoosh"-ljud, troligen orsakad av självsvängning i systemet. Trådens initiativtagare, dangu, försöker med hjälp av hydraulscheman och bilder identifiera komponenter och möjliga felkällor i signaltrycks- och servotryckssystemet, särskilt en liten strypnippel och en röd tryckreduceringsventil som inte tydligt framgår i schemat.

Användaren AKKAMAAN bidrar med teknisk kunskap och analys, pekar ut viktiga delar i schemat, förklarar funktioner som tryckkompensator och backventil, och föreslår möjliga felkällor som skräp i strypningen eller svivelproblem. Diskussionen är konstruktiv och hjälpsam, där dangu delar egna fynd och bilder från sin egen maskin, exempelvis att strypnippeln sitter på ventilpaketet HV09 och att tryckreduceringsventilen finns monterad.

Det finns inga större meningsskiljaktigheter utan snarare en gemensam strävan att förstå och lösa problemet genom delad expertis och dokumentation. Slutsatsen är att felsökningen pågår, att strypnippeln inte är igensatt men att andra faktorer som svivel eller signaltrycksledning kan vara orsaken till tryckfallet när oljan blir varm.

Sammanfattningsvis är detta en teknisk felsökningsdiskussion där deltagarna samarbetar för att identifiera och förstå ett hydraulproblem i en äldre skogsmaskin.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med fokus på teknisk problemlösning
📌 Diskussionstyp: Felsökning / hjälp

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-03-14 21:02 | data: 1)
Olofsfors
Användarvisningsbild

Valmet 901 -87 signaltryck, lågt högtryck

dangu  
#907394Det här gäller en Valmet 901 från 1987 med 942-aggregat. Hydraulpumpen är ombyggd till dubbelpump. Problemet är att efter ett tag tappar den tryck och det låter svagt "swoosh, swoosh" från hydrauliken, som någon sorts självsvängning. Jag misstänker att det kan ha att göra med att signaltrycket blir för lågt så att inte pumpen vinklar ut ordentligt. Känslan är att problemet uppkommer när oljan är varm.

En mycket bra tråd här i forumet beskriver hur signaltrycket/-flödet skapas, se [1]. Med hjälp av den tråden har jag försökt leta rätt på hur det är kopplat.

I hydraulschemat är det inritat en strypning där signalflödet tas ut:
$matches[2]

Här är en bild på pumpanslutningen till hydraulpaketet men det sitter en liten anslutning där. I hydraulschemat ser det ut som att strypningen sitter i själva paketet?
$matches[2]

Den där lilla anslutningen går sen vidare till vänster sida på det här tryckfiltret:
$matches[2]

Ut från filtret går en anslutning till den här röda prylen. Vad är det för nåt?
$matches[2]

Därifrån går sedan en anslutning till hydraulpaketet till något som skulle kunna vara servo?
$matches[2]

En till bild:
1773006566_img_20260308_224908.jpg

Därifrån går sedan signalflödet vidare till högtrycksventilen och vidare till pumpregulatorn:
1773006491_img_20260308_224758.jpg

Jag behöver hjälp att reda ut vad som är vad här. Det ser ut som att den där röda prylen inte finns med i hydraulschemat.

Referenser
[1]: Valmet 901 -90

TS
Skogsband från Olofsfors

Re: Valmet 901 -87 signaltryck, lågt högtryck

AKKAMAAN  
#907395Kan du identifiera vilket ventilpaket detta gäller? Monsun/VOAC HV07 eller HV09?
Den blå texten på illustrationen nämner ett "5 mm"-hål, men det gäller ett annat system. Hålet i din strypning ligger på 0,7–0,8 mm, max 1,0 mm diameter.
1773017790_cui_nippel_funktion.jpg

1773017790_banjo_strypning1.jpg

Nippeln med strypningen sitter in i sidan på inloppsgaveln.
Det ärvanligt att ett litet skräp sätterigen strypningen helt ellerdelvis så att ontrollflödet inte kan bygga signaltryck när hydraulventilens slid aktiveras

Den "röda prylen" ser ut som en Monsun/VOAV tryckrglerande ventil, troligen en tryckreducerare för servo/pilot trycket
Behöver ett komplett och skarpt hydraulschema för att kunna följa upp detta. På det "halva schema" ser detta pilot/servo tryck komma från den högra delen av schemat som saknas, kran (och aggregat) hydrauliken

Användarvisningsbild

dangu  
#907398Tack för svar!

Här är hela hydraulschemat. Jag misstänker att det saknas delar till exempel kring signaltryck och servotryck:
$matches[2]

Jag ska försöka identifiera hydraulpaketet och se hur det är med nippeln på gaveln. Det sitter förresten en tunn slang i den nippeln:
1773035216_img_20260308_213901.jpg

TS

AKKAMAAN  
dangu skrev:Jag misstänker att det saknas delar till exempel kring signaltryck och servotryck:

Nejdå, allt finns med. Bortser från aggregatet som är original 948. Antar att ditt aggregat är en nyare modell. Men detta spelar ingen roll för vårt problem. Har du original teleskopkranen?
Jag har dekorerat hydraulschemat med olika färger och symboler.
Ring 1 visar hur minussidan på lyftcylindern är dränerad genom fri retur till tank, dvs den är enkelverkande
Ring 2 visar den sista ventilsliden som kan bygga signaltryck. Nedströms den ventilen är den gröna linjen streckad och måste ha fri retur till tank
Ring 3 en backventil på signalledningen som hindrar tryckkompensatorn från att dräneras genom den långa gröna slingan utan signaltrycket i kompensatorn dräneras internt via "bleeding" genom en liten strypning inuti kompensatorn
Ring 4 visar en ackumulator som håller griptrycket uppe under matning med 948 aggregatet omdu har ett sånt aggregat
Ring 5 visar pumpens tryckkompensator
Ring 6 visar strypningen på ca 0.7 mm diameter som ger siganlflödet. Signalflödesslingan, grön linje, seriekopplar det två olika ventilpaketen

Vardera ventilpaketet har en inbyggdtryckreduceringsventil förpilot/servo tryck till förstyrventilerna

Sviveln kan vara en felkälla för uteblivet signaltryck när man kör kranen
1773072036_901_hydraulschema.jpg

AKKAMAAN  
#907424En sak som jag glömde bort att fråga är om du har denna tryckreduceringsventil på dina ventilpaket?
1773085944_ehc_matarreducerare.jpg

AKKAMAAN  
#907425En sak som jag glömde bort att fråga är om du har denna tryckreduceringsventil på dina ventilpaket? Hydraulschemat antyder det...
1773086136_ehc_matarreducerare.jpg

Användarvisningsbild

dangu  
#907467Tack så hemskt mycket för beskrivning och färgläggning! Inspirerad som jag blev lyckades jag få bort nippeln med strypningen. Den satt mycket riktigt i bakre gaveln på ventilpaketet:
1773207564_img_20260309_224539.jpg

Tyvärr hittade jag inget skräp. Någon verkar ha svetsat igen ett gammalt hål och borrat ett nytt. Jag kunde stoppa in ett 1 mm-borr i hålet.

Ventilpaketet är ett HV09:

1773207564_img_20260309_235403.jpg

Felsökningen fortsätter. Kontrollflödet går vidare enligt schemat till den elektriska ventilen som växlar 190/240 bar. Sedan går den till pumparnas regulatorer som ser ut så här för den ena pumpen:
1773207564_img_20260309_214652.jpg

Den andra pumpens regulator sitter lite gömd här bakom:
1773207564_img_20260309_214708.jpg

I förgrunden syns ena pumpens regulator för max effekt om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av dangu ons 11 mar 2026, 15:41, redigerad totalt 2 gånger.

TS
Användarvisningsbild

dangu  
#907468Glömde svara på din andra fråga: Ja, det sitter en sån där tryckreduceringsventil där.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).