Avverkning (slutavverkning)

En annorlunda avverkning

10 inlägg 1928 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

En annorlunda avverkning

WarPeter  
#907313Jag skrev för ett tag sedan i en tråd om att vi istället för att sälja ett AU i år skulle hyra in skördare och skotare själva och testa att sälja virket som leveransvirke. Så jag tänkte att jag redovisar här om hur det gick om någon kan tycka det är intressant.

Förutsättningarna var att vi skulle avverka cirka 1.6 hektar med mestadels ganska grov, grandominerad skog. Enligt skogsbruksplanen skulle det stå cirka 600 m3sk vilket visade sig vara en underskattning, och det skördarmätningen resulterade i cirka 600m3fub.

Vi anlitade en skördare som vi blev tipsade om och skördarföraren visade sig vara en riktigt trevlig, kompetent och hjälpsam kille. Ett problem när man inte bestämt köpare är apteringen så vi anpassade apteringen för att passa bra för de två köpare som vi gissade skulle ge bäst betalt. Med facit i hand var gissningen rätt och de var mellan dessa två det slutligen stod (för timmer).

Passande nog så blev det en lucka på ett par dagar mellan att skördaren var klar och skotaren kom så passade vi på att manuellt gå runt och kapa rotben och även "svarva" ner stockar som låg över 70cm i rot för att de skulle gå med som timmer. Vi märke även upp timmer över 40cm i topp så att det kunde läggas i eget upplägg för att göra det möjligt att sälja grovtimmret till separat köpare om det var lönsamt.

När allt var klart och utkört kontaktades 4 uppköpare. Inom två veckor hade alla kommit ut och tittat och gett bud på samtliga sortiment. För timmer var det två uppköpare som gav markant högre pris än de andra två. Dock hade de väldigt olika prislistor, en med ett rakt pris ifrån 18-70cm och den andra en prislista i många steg. Även om den ena köparen kunde ge ett högre pris inom vissa dimensioner visade det sig att den raka prislistan gav ett högre totalpris. Alla uppköpare gick över den normala prislistan och slutpriset för timmer 18-70cm hamnade på knappt 1600kr/m3fub. Kostnaden för skördare och skotning hamnade på cirka 100kr/m3fub.

När vi summerar detta försök är vi faktiskt nöjda med resultatet. En stor fördel som vi kände är att vi har full kontroll på hela kedjan. Vi har kontroll på varje steg, har full insikt i skördarmätninen och har ett bra underlag vid försäljningen på virket. Med den informationen är det också lättare att jämföra priserna för att man har ganska bra koll på hur mycket virke man faktiskt har i olika dimensioner. Detta kan vara ganska svårt om man säljer stående skog. Trots lite sämre tider så var intresset ifrån köparna stort och det var inte något gnäll över att de hellre såg att vi säljer som AU.

Det negativa är kanske att det tar en del tid. En del tid gick åt att kapa rotben och svarva ner grovt men uppskattningsvis gav det jobbet cirka 900kr/timma så det är ju inte så dåligt. Vi kommer att göra det igen men kanske inte alltid. Beroende på hur mycket annat jobb man har så är det inte alltid man har tiden att lägga på den extra tid det ändå tar.

Har ni frågor eller tips på saker vi borde tänka på nästa gång, bara ös på.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: En annorlunda avverkning

alias  
WarPeter skrev:Jag skrev för ett tag sedan i en tråd om att vi istället för att sälja ett AU i år skulle hyra in skördare och skotare själva och testa att sälja virket som leveransvirke. Så jag tänkte att jag redovisar här om hur det gick om någon kan tycka det är intressant.

Förutsättningarna var att vi skulle avverka cirka 1.6 hektar med mestadels ganska grov, grandominerad skog. Enligt skogsbruksplanen skulle det stå cirka 600 m3sk vilket visade sig vara en underskattning, och det skördarmätningen resulterade i cirka 600m3fub.

Vi anlitade en skördare som vi blev tipsade om och skördarföraren visade sig vara en riktigt trevlig, kompetent och hjälpsam kille. Ett problem när man inte bestämt köpare är apteringen så vi anpassade apteringen för att passa bra för de två köpare som vi gissade skulle ge bäst betalt. Med facit i hand var gissningen rätt och de var mellan dessa två det slutligen stod (för timmer).

Passande nog så blev det en lucka på ett par dagar mellan att skördaren var klar och skotaren kom så passade vi på att manuellt gå runt och kapa rotben och även "svarva" ner stockar som låg över 70cm i rot för att de skulle gå med som timmer. Vi märke även upp timmer över 40cm i topp så att det kunde läggas i eget upplägg för att göra det möjligt att sälja grovtimmret till separat köpare om det var lönsamt.

När allt var klart och utkört kontaktades 4 uppköpare. Inom två veckor hade alla kommit ut och tittat och gett bud på samtliga sortiment. För timmer var det två uppköpare som gav markant högre pris än de andra två. Dock hade de väldigt olika prislistor, en med ett rakt pris ifrån 18-70cm och den andra en prislista i många steg. Även om den ena köparen kunde ge ett högre pris inom vissa dimensioner visade det sig att den raka prislistan gav ett högre totalpris. Alla uppköpare gick över den normala prislistan och slutpriset för timmer 18-70cm hamnade på knappt 1600kr/m3fub. Kostnaden för skördare och skotning hamnade på cirka 100kr/m3fub.

När vi summerar detta försök är vi faktiskt nöjda med resultatet. En stor fördel som vi kände är att vi har full kontroll på hela kedjan. Vi har kontroll på varje steg, har full insikt i skördarmätninen och har ett bra underlag vid försäljningen på virket. Med den informationen är det också lättare att jämföra priserna för att man har ganska bra koll på hur mycket virke man faktiskt har i olika dimensioner. Detta kan vara ganska svårt om man säljer stående skog. Trots lite sämre tider så var intresset ifrån köparna stort och det var inte något gnäll över att de hellre såg att vi säljer som AU.

Det negativa är kanske att det tar en del tid. En del tid gick åt att kapa rotben och svarva ner grovt men uppskattningsvis gav det jobbet cirka 900kr/timma så det är ju inte så dåligt. Vi kommer att göra det igen men kanske inte alltid. Beroende på hur mycket annat jobb man har så är det inte alltid man har tiden att lägga på den extra tid det ändå tar.

Har ni frågor eller tips på saker vi borde tänka på nästa gång, bara ös på.

Trevligt att ni blev nöjda med utfallet av testet/experimentet.

Måste dock fråga varför ni inte tog in anbuden på de olika sortimenten innan avverkningen påbörjades?

Då hade ni ju haft facit på längd- & diameterönskemål och kvalitetskrav innan apteringen skedde.

Att hugga först och sedan ta in anbud när virket ligger vid bilväg gör jag själv endast med massaveds- och energisortiment, där apteringen är av sekundär betydelse.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Axl  
#907316Se till att alltid ha ett kontrakt innan ni börjar hugga. Inte kul att stå med virke väg vid som ingen vill köpa. Höjer dessutom värdet på timret om köparen får de apterat utifrån sina önskemål.

Användarvisningsbild

Styrbjörn  
#907318Väldigt intressant experiment

Var i landet är det?
Var det samma köpare på samtliga sortiment, eller såldes det sortimentsvis?

Vad landade slutnettot per m3fub på (ca?)?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#907319Varför inte göra rotpost? Enkelt att göra.

WarPeter  
alias skrev:Trevligt att ni blev nöjda med utfallet av testet/experimentet.

Måste dock fråga varför ni inte tog in anbuden på de olika sortimenten innan avverkningen påbörjades?

Då hade ni ju haft facit på längd- & diameterönskemål och kvalitetskrav innan apteringen skedde.

Att hugga först och sedan ta in anbud när virket ligger vid bilväg gör jag själv endast med massaveds- och energisortiment, där apteringen är av sekundär betydelse.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Det är en bra fråga och i många fall är det nog bättre att göra som du säger. Vi hade dock tillräckligt bra koll på priserna för att med stor sannorlekhet veta att det skulle stå mellan två köpare. Men vi ville ändå inte förhandla och välja innan avverkningen då vi ville ha koll på hur mycket grovt timmer det skulle bli. Eftersom en av de två har en prislista som går ner ganska mycket i pris över 36cm så var det svårt att jämföra innan vi hade all information angående diameterutfallet.

Praktiskt nog så har de två ganska lik apteringslista så i detta fallet så gick det bra att aptera så att det passade båda.

TS

WarPeter  
Styrbjörn skrev:Väldigt intressant experiment

Var i landet är det?
Var det samma köpare på samtliga sortiment, eller såldes det sortimentsvis?

Vad landade slutnettot per m3fub på (ca?)?

- I hallands inland
- Det såldes sortimentvis. Dock blev det samma köpare på timmer och klentimmer.
- Cirka 1250kr, alla sortiment inräknade. Väldigt begränsat med röta så låg andel massaved.

TS

WarPeter  
halvproffs skrev:Varför inte göra rotpost? Enkelt att göra.

Absolut så är det ett bra alternativ. Nackdelar med rotpost kan ju vara att inte alla köpare handlar så och att man inte kan sälja olika sortiment till olika köpare. Svårt att veta om det ändå lönar sig pga högre pris vid rotpost.

TS

WarPeter  
Axl skrev:Se till att alltid ha ett kontrakt innan ni börjar hugga. Inte kul att stå med virke väg vid som ingen vill köpa. Höjer dessutom värdet på timret om köparen får de apterat utifrån sina önskemål.

Vi har aldrig haft något problem med att virke blir liggande osålt. Vi hugger ofta 100-300 fub manuellt per år och det har alltid funnit bra avsättning.

Angående apteringen så tror jag att jag svarat på det i andra inlägg.

TS
Användarvisningsbild

Tigger  
#907628...
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 15 mar 2026, 09:18, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat spam och bannlyst

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).