SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsröjning

Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Video)

98 inlägg 33861 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt (?) björkröjning med Bengt-Åke Alriksson (Vide

jessica80  
#893221Jyrki Raulos slutsats var att grönkvistning innebär alldeles för hög risk för röta och missfärgningar för att rekommenderas. Själv torrkvistade han med sin käpp så långt han nådde - sen fick det vara nog.

Stihl
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#893231Det som möjligen förbryllar mig när jag läser Björkboken är de hårda uttagen i gallring. Utan att ha praktisk erfarenhet så känns det svårt att klara sig med endast två gallringar om man utgår från täta självföryngrade uppslag. Rekommenderad förstagallring ska ske när rotstocken är kvistrensad, då är beståndet 12-14 meters övre höjd. 800-1000 stam per hektar är målsättningen, sedan andragallring till 450 stam per ha. Slutavverkning på bra mark vid 40-50 år. Detta är ju tidigare än medeltillväxtens kulmination, utan mer beroende på dimensionerna. Men det gäller väl tall och gran också att vi inte behåller bestånden så länge. Förräntning, risker mm styr väl slutavverkningstidpunkten mer än tillväxtskulminationen. Och det är kanske ett ämne för en annan tråd?
Nu framgår inte uttaget i procent av virkesförrådet, men det känns som ganska stort. Tål björk högre uttag än tall? Känns ju mer klokt att ta lite försiktigt och hellre gå in fler gånger. Dessutom har man ett ganska litet fönster att hinna med åtgärderna. Intensivt, som sagt!
Jag kommer ihåg att jag resonerade björkgallring med en avverkningsentreprenör som oroade sig över att jag ville ha det hårt hugget. Vi kom till den gemensamma slutsatsen att en björkgallring ska se gles ut på avstånd. Ser en tallgallring gles ut på avstånd så är det för hårt hugget. Så visst är det skillnad mellan trädslagen.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#893233Stora avstånd mellan trän rekomenderas för att i gallringsåldern trän redan har ganska grova kvistar. De ska hellst hållas i liv ändo till slutavverkning.

Torrkvist på björk är alltid kvalitetsfel.
Sist jag avverkade fanertimmer accepterades max 7cm torrkvistar max 5 stycke och de fick inte befinna för nära varandra. Andelen sådana stockar hade också någon max andel. Torrkvist på skiva kan tas bort och limas friskt bit i hålet men det betyder mycket manuellarbete.
Hög tillverkningskostnar är ju enda minuset på björkfaner. Annars är det helt överlägsen material att bygga vad som helst.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#893234^obs. Detta med avstånd mellan trän spelar inte någon roll om man redan i gallrigsfas vet topparna kommer inte utväckla sig som färskkvistiga stockar.
Att gallra onödig gles stamantal per hektar gör alltså ingen nytta. 😀

Användarvisningsbild

skogshare  
jessica80 skrev:Jyrki Raulos slutsats var att grönkvistning innebär alldeles för hög risk för röta och missfärgningar för att rekommenderas. Själv torrkvistade han med sin käpp så långt han nådde - sen fick det vara nog.

Finns andra studier / erfarenheter som bekräftar alternativt avfärdar risken för röta på björk på grund av grönkvistning förutsatt att den utförs på rätt sätt och under rätt tid? Mestadels förespråkas ju juli, augusti och september.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#907290😀 En bra björkvideo. Naturligt föryngrad björk i Skåne som senare utväckats som tvåsicktat björk-granbestånd.

Användarvisningsbild

Fred86  
#907305Mycket trevlig metod att planera och utveckla sin skog på, något som jag själv gör på avdelningar där det lämpar sig. Men vet inte om det är ”kontinutetsskogsbruk” per definition? En av utmaningarna blir, precis som sägs i videon, att kunna avveckla den äldre björken efter hand utan att slå sönder den yngre granan. I slutändan blir väl ett rent granbestånd, och förhoppningsvis ska den växa bra trots att den är olikåldrig då. Kankse att man spar en del stamvis blandad äldre björk också.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#907317Kontinuetsskogsbruk har detta ju inget att göra med, det tycker jag också. Eller så menade de att det är ett bra sätt att övergå från trakt- till koninuetsskogsbruk.
Förr i tiden användes detta föryngringsmetod rätt mycket här i skogar, men då avverkades björk främst som enmetersved till stader förran trän blev för grova.
Avverka björk som timmer är utmanade och gör betåndet ojämn men är ändå ekonomiskt ganska svårslaget då det växer två generationer samtidigt.

😀 Tvåskicktet björk-gran är faktiskt enda som forskningen har bevisat ha någon positiv 'blandskogseffekt', boda tillväxtmässigt och ekonomiskt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).