SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Oroväckande utveckling för svensk skogsindustri

71 inlägg 12931 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Oroväckande utveckling för svensk skogsindustri

alias  
Fredrik Reuter skrev:Produktionsvärdet per avverkad kubikmeter har fallit stadigt sedan 1970-talet. Om trenden fortsätter når vi cirka 1 700 kronor per kubikmeter år 2100 – värden som motsvarar 1960-talet, fast med 2000-talets kostnader och krav. Det är en utveckling värd att titta närmare på givet att det är vitalt för svenska skogsägare - sjunker produktionsvärdet så minskar sannolikt också virkespriset!

1763995850_prodvarde-m3fub.jpg

Du kan läsa mer om detta i en gammal artikel på iskogen här nedan. Diagrammen i denna artikel är byggd på data som finns i den artikel men uppdaterade för de senast tillgänglig åren. Länk: https://iskogen.se/skogsindustri/produk ... industrin/

Börsen verkar ha reflekterat över detta faktum i tre decennier. SCA och Holmens aktiekurser har i reala termer knappt rört sig sedan 1996. Tar man bort utdelningarna återstår en nästan rak linje. Det är inte ett omdöme om enskilda företag, utan en signal om strukturen. Investerare verkar alltså enbart köpa skogsaktier för långsiktig placering och hämta hem vinsten i årliga utdelningar. Investerare som tror på utveckling i framtiden lyser med sin frånvaro.

1763995850_sca-volvo.jpg

Vad har hänt?
När internet slog ut pappersbruken i början av 2000-talet stod branschen inför en kris. Vad göra när efterfrågan på tidningspapper rasar? Sulfatbruken blev lösningen, och det var inte orimligt – tvärtom. Men i den nödvändiga omställningen uppstod en utmaning: det går åt fyra till fem kubikmeter massaved för att producera ett enda ton sulfatmassa till skillnad från typ 2 till 1 för tidningspapper.

Det som var en räddning blev en struktur där allt mer råvara behövs per krona värde. Tjugo år senare har vi byggt ut kapaciteten, men avverkningarna har ökat för att producera mer volym – inte nödvändigtvis mer värde. Samtidigt importerar Sverige allt mer träbaserade slutprodukter: OSB-skivor, plywood, LVL, CLT. Vi exporterar halvfabrikat och importerar färdiga produkter, detta trots att ekonomilektionerna i årskurs 9 säger oss att göra tvärtom för att lyckas bäst.

1763995871_skivor_m3_noexp.jpg

1763995871_ewp_m3_noexp.jpg

Det är ingen kritik mot enskilda beslut, men det är en systembild värd att reflektera över.

Vad händer nu?
Eftersom svensk skogstillgång är ändlig och avverkningsutrymmet närmar sig tillväxten, finns inte längre utrymme att öka volymen nämnvärt. Det finns i grunden två vägar: importera mer råvara, eller öka förädlingsgraden.

Sverige har råvaran, energin, logistiken och industriell kompetens. De produkter vi idag importerar i stora mängder – OSB, plywood och andra EWP-produkter – hade kunnat produceras här. Förädlingsgraden styr värdet, värdet styr betalningsförmågan till skogsägaren, och betalningsförmågan styr hela branschens långsiktiga hälsa.

Och här finns plats för lite självgodhet. Självklart skulle en stark skogsnation som Sverige kunna konkurrera bra på en global skivmarknad. Sågade trävaror från Sverige klingar redan högt. Tentaklerna finns ute i världen. Vi har kunskapen att ta kanske ta nästa steg som gör oss svårslagna - kanske OSB-skivor utan farligt lim? Vi har mycket barrträ med mycket lignin och vi torde ha kunskapen att ex. lära oss att pressa detta under värme för att använda ligninet som lim?

Klimatperspektivet som möjlighet
Dagens sulfatprocess innebär att cirka 60 procent av råvaran eldas bort och lämnar systemet som koldioxid inom minuter. Det är så tekniken fungerar. Det eldas inte för kråkorna för energin används i sulfatprocessen men det är ändå ett faktum att stora delar av svensk skog hamnar relativt omgående i atmosfären.

Men, och jag vet att det här kan låta kontroversiellt, om Sverige gradvis ersatte delar av massaflödet med högförädlade träprodukter skulle det påverka både värde och klimatkonto positivt. Ett hus i trä står i 80–120 år och lagrar koldioxid under hela sin livstid. I klimatrapporteringen kallas det Harvested Wood Products (HWP) och räknas oss till godo i LULUCF-systemet. HWP räknas som kolinlagring som tillfaller Sverige i EU:s klimatbokföring. Det är en av få klimatkategorier där ett land aktivt kan “vinna” utsläppsutrymme genom att förädla mer.

Det är inte en revolutionär tanke, men det är en strukturell möjlighet. Bättre värde ur skogen, högre betalningsförmåga till skogsägarna och en klimatpolitik som faktiskt stödjer svensk industri. Allt i samma rörelse.

Hursom, frågan måste diskuteras för hela den svenska skogen, inkl. skogsägarnas ekonomi, står på spel och det kan vara naivt att tro att vi kan skogsgödsla oss ur detta.

Nu känner jag ett starkt behov av att få förtydliganden från trådstartaren:

-Vad ingår i definitionen "skogsindustrins produktionsvärde"?
-Är det skogsindustri när lokala kraftvärmeverket förädlar groten till el och fjärrvärme, eller är det kodat som energiproduktion i statistiken?
-När t.ex. Södra ägde Trivselhus, var den omsättningen skogsindustri eller byggsektor (tillräckligt lönsamt för att behålla verksamheten var det tydligen inte iaf)?
-Vad jag efterfrågar är hur "systemavgränsningarna" i statistiken gjorts.

-Varför mäts värdet mot averkad volym i Sverige och inte per kubik förädlad volym i industrin (import- & exportvolymer rundvirke/vedråvara ignoreras ju i detta fall)?

-Varför delas inte skogsindustrins produktionsvärde i trådstarten upp i undersegment, så att det går att ta fram trendlinjer över tid för t.ex. barrsågtimmer eller blekt barrsulfatmassa globalt resp. nationellt för att jämföra om svensk skogsindustri över- eller underpresterar jmf med den globala konkurrensen (vill gemene man ha reallöneöningar över tid så lär de flesta basvarorna behöva bli billigare över tid räknat i realt penningvärde)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

laguma  
#899868Schhhh. Stör inte F. Han spikar på sin OSB fabrik

r93  
Lindveden skrev:
r93 skrev:Eftersom jag sågar mycket spån i jobbet roade jag mig med att ta en kik på en snittyta av en bit nytillverkad bänkskiva.

Plast, papper och troligen tyg grävde jag ut.

1764167277_img_0402.jpg

Ser nästan ut som sånt där gammalt isoleringsmaterial man kan hitta i innerväggar på gamla timmerhus där man tog va man hade en gång i tiden som isolering.
Iallafall dom jag sett 😉

Kan mycket väl vara!
Rivningsvirke är vanligt i spånskivor.

Detta ska vara den bästa kvaliteten av skiva, formaldehydfri och alla certifieringar som finns.

Ändå så är det bevisligen avfall i skivan.

Jag har ingen aning vart den är tillverkad, jag tror den är pressad i forserum då jag beställer med speciellt laminat.

Jag har ingen aning vart den är tillverkad.

Användarvisningsbild

Badger  
#899874Hade lite kontakter på Trivselhus från när de ägdes av Södra och de sa att verksamheten inte påverkades alls av Södra mer än i informationen. De blev inte tvingade att använda Södravirke. Enligt dem fick Södra ta över bolaget Trivselhus som någon delbetalning för affärer med den gamla ägaren som fick ekonomiska problem. Och Trivselhus hade problem med lönsamheten och om Södra ändå inte hade någon samverkansvinst med eget virket så var det nog logiskt att inte äga det längre.
Senast redigerad av Badger ons 26 nov 2025, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

r93  
#8998752019 var exportvärdet från skogen 135 miljarder.

2024 så var det 185 miljarder.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
alias skrev:
Fredrik Reuter skrev:Produktionsvärdet per avverkad kubikmeter har fallit stadigt sedan 1970-talet. Om trenden fortsätter når vi cirka 1 700 kronor per kubikmeter år 2100 – värden som motsvarar 1960-talet, fast med 2000-talets kostnader och krav. Det är en utveckling värd att titta närmare på givet att det är vitalt för svenska skogsägare - sjunker produktionsvärdet så minskar sannolikt också virkespriset!

1763995850_prodvarde-m3fub.jpg

Du kan läsa mer om detta i en gammal artikel på iskogen här nedan. Diagrammen i denna artikel är byggd på data som finns i den artikel men uppdaterade för de senast tillgänglig åren. Länk: https://iskogen.se/skogsindustri/produk ... industrin/

Börsen verkar ha reflekterat över detta faktum i tre decennier. SCA och Holmens aktiekurser har i reala termer knappt rört sig sedan 1996. Tar man bort utdelningarna återstår en nästan rak linje. Det är inte ett omdöme om enskilda företag, utan en signal om strukturen. Investerare verkar alltså enbart köpa skogsaktier för långsiktig placering och hämta hem vinsten i årliga utdelningar. Investerare som tror på utveckling i framtiden lyser med sin frånvaro.

1763995850_sca-volvo.jpg

Vad har hänt?
När internet slog ut pappersbruken i början av 2000-talet stod branschen inför en kris. Vad göra när efterfrågan på tidningspapper rasar? Sulfatbruken blev lösningen, och det var inte orimligt – tvärtom. Men i den nödvändiga omställningen uppstod en utmaning: det går åt fyra till fem kubikmeter massaved för att producera ett enda ton sulfatmassa till skillnad från typ 2 till 1 för tidningspapper.

Det som var en räddning blev en struktur där allt mer råvara behövs per krona värde. Tjugo år senare har vi byggt ut kapaciteten, men avverkningarna har ökat för att producera mer volym – inte nödvändigtvis mer värde. Samtidigt importerar Sverige allt mer träbaserade slutprodukter: OSB-skivor, plywood, LVL, CLT. Vi exporterar halvfabrikat och importerar färdiga produkter, detta trots att ekonomilektionerna i årskurs 9 säger oss att göra tvärtom för att lyckas bäst.

1763995871_skivor_m3_noexp.jpg

1763995871_ewp_m3_noexp.jpg

Det är ingen kritik mot enskilda beslut, men det är en systembild värd att reflektera över.

Vad händer nu?
Eftersom svensk skogstillgång är ändlig och avverkningsutrymmet närmar sig tillväxten, finns inte längre utrymme att öka volymen nämnvärt. Det finns i grunden två vägar: importera mer råvara, eller öka förädlingsgraden.

Sverige har råvaran, energin, logistiken och industriell kompetens. De produkter vi idag importerar i stora mängder – OSB, plywood och andra EWP-produkter – hade kunnat produceras här. Förädlingsgraden styr värdet, värdet styr betalningsförmågan till skogsägaren, och betalningsförmågan styr hela branschens långsiktiga hälsa.

Och här finns plats för lite självgodhet. Självklart skulle en stark skogsnation som Sverige kunna konkurrera bra på en global skivmarknad. Sågade trävaror från Sverige klingar redan högt. Tentaklerna finns ute i världen. Vi har kunskapen att ta kanske ta nästa steg som gör oss svårslagna - kanske OSB-skivor utan farligt lim? Vi har mycket barrträ med mycket lignin och vi torde ha kunskapen att ex. lära oss att pressa detta under värme för att använda ligninet som lim?

Klimatperspektivet som möjlighet
Dagens sulfatprocess innebär att cirka 60 procent av råvaran eldas bort och lämnar systemet som koldioxid inom minuter. Det är så tekniken fungerar. Det eldas inte för kråkorna för energin används i sulfatprocessen men det är ändå ett faktum att stora delar av svensk skog hamnar relativt omgående i atmosfären.

Men, och jag vet att det här kan låta kontroversiellt, om Sverige gradvis ersatte delar av massaflödet med högförädlade träprodukter skulle det påverka både värde och klimatkonto positivt. Ett hus i trä står i 80–120 år och lagrar koldioxid under hela sin livstid. I klimatrapporteringen kallas det Harvested Wood Products (HWP) och räknas oss till godo i LULUCF-systemet. HWP räknas som kolinlagring som tillfaller Sverige i EU:s klimatbokföring. Det är en av få klimatkategorier där ett land aktivt kan “vinna” utsläppsutrymme genom att förädla mer.

Det är inte en revolutionär tanke, men det är en strukturell möjlighet. Bättre värde ur skogen, högre betalningsförmåga till skogsägarna och en klimatpolitik som faktiskt stödjer svensk industri. Allt i samma rörelse.

Hursom, frågan måste diskuteras för hela den svenska skogen, inkl. skogsägarnas ekonomi, står på spel och det kan vara naivt att tro att vi kan skogsgödsla oss ur detta.

Nu känner jag ett starkt behov av att få förtydliganden från trådstartaren:

-Vad ingår i definitionen "skogsindustrins produktionsvärde"?
-Är det skogsindustri när lokala kraftvärmeverket förädlar groten till el och fjärrvärme, eller är det kodat som energiproduktion i statistiken?
-När t.ex. Södra ägde Trivselhus, var den omsättningen skogsindustri eller byggsektor (tillräckligt lönsamt för att behålla verksamheten var det tydligen inte iaf)?
-Vad jag efterfrågar är hur "systemavgränsningarna" i statistiken gjorts.

-Varför mäts värdet mot averkad volym i Sverige och inte per kubik förädlad volym i industrin (import- & exportvolymer rundvirke/vedråvara ignoreras ju i detta fall)?

-Varför delas inte skogsindustrins produktionsvärde i trådstarten upp i undersegment, så att det går att ta fram trendlinjer över tid för t.ex. barrsågtimmer eller blekt barrsulfatmassa globalt resp. nationellt för att jämföra om svensk skogsindustri över- eller underpresterar jmf med den globala konkurrensen (vill gemene man ha reallöneöningar över tid så lär de flesta basvarorna behöva bli billigare över tid räknat i realt penningvärde)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Produktionsvärde är enligt SCB helt enkelt företagens totala försäljning av varor och tjänster, alltså nettoomsättningen från den egna produktionen. Förädlingsvärde är ett annat mått som visar den del av värdet som faktiskt skapas i industrin efter att inköpta insatsvaror räknats bort. Det är det mått som används i BNP-beräkningarna och ger faktiskt en renare bild av branschens värdeskapande.

Kraftvärmeverk ingår inte i skogsindustrins SNI-koder, men om SNI 16 eller 17 (sågverk resp. massa/papper) säljer bränsleråvara dit hamnar försäljningsvärdet hos just SNI 16/17. På samma sätt låg exempelvis Trivselhus inom SNI 16 när Södra ägde det.

Jag hoppas att det klargör systemavgränsningarna. I min första artikel använde jag produktionsvärde eftersom serien fanns då (och min ursprungsartikel använde också produktionsvärdet). I dag går det inte, eftersom SCB tagit bort uppgifterna för senare år. Därför har jag nu gått vidare med förädlingsvärde för att kunna följa utvecklingen. När man gör det, och dessutom delar upp siffrorna på sågverk respektive massa, ser man att sågverk ligger ungefär still i reala termer medan massasektorn tappar mer långsiktigt.

Frågan om att relatera värdet till avverkad svensk volym är relevant, men här ska man ha med sig importen som du skriver. Eftersom industrin också använder importerad råvara borde värdeskapandet per avverkad svensk kubikmeter egentligen se bättre ut, inte sämre. Att kurvan ändå faller betyder att förädlingsvärdet per hanterad volym i praktiken minskar snabbare än vad som syns i grafen. Om man lägger in importen i nämnaren skulle nyckeltalet sjunka ytterligare.

Det är därför jag fokuserar på trenden i förädlingsvärde per kubikmeter. Den visar hur mycket värde industrin faktiskt skapar av råvaran över tid, och just den utvecklingen pekar nedåt, oavsett om man går via produktionsvärde, förädlingsvärde eller volymrelationer.

Lite nyckeltal:

Trävaruindustrin (SNI 16) – 2000 till 2023
Antal anställda: -22 % (Minskning från 35 646 till 27 767)
Nettoomsättning: +28 % (Ökning från 102 mdkr till 131 mdkr)
Förädlingsvärde: +9 % (Ökning från 25,4 mdkr till 27,8 mdkr)
Summa tillgångar: +46 % (Ökning från 95 mdkr till 139 mdkr)
Bruttoinvesteringar: +2 % (Ökning från 6,0 mdkr till 6,1 mdkr)

Massa- och pappersindustrin (SNI 17) – 2000 till 2023
Antal anställda: -30 % (Minskning från 44 362 till 30 947)
Nettoomsättning: +10 % (Ökning från 183 mdkr till 201 mdkr)
Förädlingsvärde: -30 % (Minskning från 68,3 mdkr till 47,8 mdkr)
Summa tillgångar: -33 % (Minskning från 532 mdkr till 359 mdkr)
Bruttoinvesteringar: -22 % (Minskning från 18,7 mdkr till 14,7 mdkr)

Inalles så är det ganska intressant att det verkar vara sågat som, enligt statistiken från SCB, faktiskt driver den svenska skogsindustrin framåt. Så låter inte narrativet direkt känner jag.

TS
Användarvisningsbild

Nabben  
#900259Ang skogsaktier.
https://www.di.se/ditv/borskoll/rapport ... der-press/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#900262Danske Bank har ingenting om det minskande produktionsvärdet med i sin analys om skogsindustrins dåliga börsutveckling. Allt skylls på externa faktorer som höga virkespriser, stark krona och dålig efterfrågan. Dessa tre faktorer är givetvis viktiga men Lindström konstaterar att både vinstnivå (EBITDA) och andra värden är högre nu än för några år sedan då börskurserna ändå var bättre. Börskurser speglar inte enbart hur den s k marknaden ser på bolagens värden här och nu utan de speglar även hur marknaden förväntar sig att utvecklingen ska se ut framåt. I den delen verkar det som om marknaden har en sämre tilltro till skogsindustrins framtida intjäningsförmåga nu än vad man kanske har haft tidigare? Att som Danske Bank bara hoppas på lägre virkespris, svagare krona och ökad efterfrågan för samma gamla produkter kan ju te sig som lite passivt.
Läs gärna trådstarten här igen om du inte redan gjort det.

Användarvisningsbild

Nabben  
#906591Lägger den här.
https://www.placera.se/nyheter/zalando- ... 2026-02-16

Bosse1  
#906594Representanten för svenskt skogsbruk 😎 🤪

https://www.dw.com/en/swedens-timber-de ... o-75733066

Användarvisningsbild

rokon  
Bosse1 skrev:Representanten för svenskt skogsbruk 😎 🤪

https://www.dw.com/en/swedens-timber-de ... o-75733066

Vem vill anställa en hästsvans, jo myndigheterna finansierade av skattebetalarna 🙃 . Men vi vet vilken ideologi som fött fram dem.

isteskog  
#906598Den där yrar ju bara! Är väl inga Urskogar med 1000-åriga ekosystem som hotas i Sverige... Oseriöst!

Användarvisningsbild

rokon  
#906602Vad gäller SCA så knoppade ju de av Essity, "Essity Aktiebolag är ett globalt hygien- och hälsobolag med huvudkontor i Stockholm. Företaget tillverkar bland annat mjukpapper, mensskydd, barnblöjor samt produkter inom inkontinensvård, kompressionsterapi, ortopedi och sårvård. Essity var till 2017 en del av SCA". Wikipedia
Tena är ett av deras varumärke så här skriver de själva"TENA inkontinensprodukter hjälper människor med skydd mot läckage, lukt och fukt. Vi är den globala ledaren inom inkontinensvård, den pålitliga experten som erbjuder hållbara kvalitetslösningar för alla typer av urinläckage och dygnets alla timmar. "
Så nog har skogsindustrin lett fram till en värdeökande produkt även om de nu har knoppat av den verksamheten.
Kommer ihåg de årliga bilresorna från Hälsingland upp till Norrbotten på sommaren samt åter under 50 talet samt tidiga 60 talet och doften från massabruken, det luktar pengar sade pappa nöjt! Har aldrig hört detsamma om träindustrin, ändå har jag jobbat ett år som formatsågare på Plywoodfabriken i Ljusne och sedan även en tid på Boardfabriken i Ljusne även där vid formatsågen det var tidigt 70 tal, men min dåvarande flickvän tyckte det luktade gott om mig när jag kom hem!

gurka  
#906610Något om Nestle och Zalando...

Nestle
"Nestlé har i årtionden anklagats för att – inte sällan med tveksam eller svag juridisk grund – exploatera lokala grundvattenresurser genom att pumpa upp grundvatten för sitt flaskvattensortiment i områden där lokalbefolkningen upplever vattenbrist. I Kanada skedde det bara några kilometer från Six Nations-reservatet, där många urfolk fortfarande saknar rinnande vatten.

Palmolja till Nestlés produkter har spårats till odlingar i den skyddade delen av Leuserregionen – en av världens mest artrika regnskogar. Den illegala avskogningen innebar habitatförlust för orangutang, sumatratiger och näshornsfåglar. Trots löften om att sluta använda palmolja från illegala odlingar, har Nestlé kritiserats för att inte hålla sina åtaganden och för att vilseleda konsumenter genom urvattnade eller försenade avtal.

Amnesty International har rapporterat att palmoljeplantager som levererat till Nestlé systematiskt använt barnarbete och farliga kemikalier. Trots att företaget använt certifieringar som inte tillåter barnarbete."

https://www.nt.se/ledare/artikel/svensk ... e/jp2vv76r

Zalando

"Under insatsen framkom att Zalando, som är en av Europas ledande webbutiker, använde sig av flera vilseledande miljöpåståenden och miljömärkningar i nära anslutning till deras produkter."

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/za ... astaenden/

Bosse1  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).