Avverkning (slutavverkning)

Sågning Contorta, hur går det?

7 inlägg 1432 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Sågning Contorta, hur går det?

FredrikStenman  
#906013Hej, någon här inne som har någon koll på hur det går på gällö sågen med test-sågningen av contorta?
Har kring 8 ha som jag gärna skulle avverka inom 10-15 år..

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sågning Contorta, hur går det?

Bjänndal  
#906015Det sågas en hel del. Apteras i fasta längder från drygt 3 meter och uppåt. Det kommer mycket från SCAs egna marker, men det ska även köpas från privata. Har inte hört nån som sålt och fått avverkat.
En del färdigsågat säljs till Norge som ytterpanel.
Men jag ser också en del contortatimmer som går in som massaved. SCA sålde också en del söderut. Så tillgången är nog större än efterfrågan.

Användarvisningsbild

FredrikStenman  
#906018Okej, bara att hålla tummarna att de kommit längre på hyfsat kort tidshorisont och att det kommit till någon såg närmare. (Bor mellan Umeå och skellefteå) Så till gällö åker nog inget vilket som😅

TS

Stubb Erik  
#906087Jag har nog ett av de äldsta bestånden 90 år + intressant att såga

Användarvisningsbild

Styrbjörn  
Stubb Erik skrev:Jag har nog ett av de äldsta bestånden 90 år + intressant att såga

Spännande
Törs man fråga varför i landet och om man får bjuda in sig själv på en exkursion?

Contorta i den åldern har jag bara sett två gånger, en gång utanför Dorotea(?) och en gång utanför Nordmaling.

Den i Doro har tyvärr blåst sönder vad jag förstår.

Men oaktat läge och ev. möjlighet till fältförsök, kan du berätta mer om beståndet historik, skötsel, proveniens?

Stubb Erik  
#906262Kalix 94 år 0,4 ha Gy 33 235msk ha
Fastigheten köptes 2010 av Sveaskog
Försvaret har ägt området sedan 2a vk

Användarvisningsbild

Styrbjörn  
#906266Häftig skog!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).