Skördare

Timberjack 1270 B/C hallucinerar, 639ºC vid start

6 inlägg 869 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Timberjack 1270 B/C hallucinerar, 639ºC vid start

430kan  
#905963Efter ett drygt halvårs vila har min Timberjack 1270 B/C väckts upp, bara för att yrvaket påstå att han är överhettad, 639ºC vid start 😮 , samt att returfilterna är igensatta till den grad att han bara går på tomgång 😤 , för att inte skada sig själv får man anta. Det är emellertid lögn och förbannad dikt, vilket kunnat bevisas, men inte fasiken hjälper det mig eftersom han skyddar sig själv genom att inte varva upp samt bara av och till låter mig röra kranen (aggregatet 746C har jag inte ens kommit till ännu då det står på marken).

Lögn och dikt därför att:

A, verkliga tempen på blocket endast går upp till ca 50ºC enligt min IR-termometer då han efter några minuter lugnat sig, gått ner till kring 80ºC på TMC och därefter stigit till kring 125ºC, med larm nr. 2 och 24 som påföljd.

B, returfilterna byttes idag men med samma resultat, larm nr. 11 "Filter 2", som betyder att mottrycket är alltför högt och motorvarvet begränsas till tomgång.

Infall och råd om hur att få honom normal igen emottages med tacksamhet! 👍

https://skogsforum.se/download/file.php ... &id=141150

TS

Re: Timberjack 1270 B/C hallucinerar, 639ºC vid start

Chainsaw Charlie  
#905974Klicka med pilen mitt i nollan som visar hastigheten och slå sen in koden 229. (Kan minnas fel, i så fall får någon som kan korrigera.)

Då kommer du in i servicemenyn och därifrån går det att stänga av de alarm du vill. Ta fler bilder om du inte lyckas, jag minns som sagt inte allt.

Stänger du av alarmen bör du kunna köra maskinen i alla fall. Sen får du fortsätta luska vad som orsakar dem.

430kan  
#906023C C du har ett bra minne, 229 var det! Den saknade jag och var därmed utelåst. Nu börjar det röra sig, saknar kontroll över aggregatet men kranen går och varvet kan ändras, att förflytta fram back samt styrning har det funnits hela tiden, likaså den retliga stegen men, man kör inte så mycket om aggregatet ligger på marken. 😉 Har jag kommit så här långt så får den säkert bekänna färg för resten också vad det lider.

Först gick jag in i systemet innan start av motorn, för att se om det såg ut som i "boken" och genom att blockera nr. 11 (sätta värde =0) få den att starta utan att direkt blockera gaspådraget redan innan motorn gått igång. Glöm det! 😤
Förbannad, aldrig bra, gick jag så in igen i service mode med motorn igång, systemet slängde ut mig ett par gånger men med en dåres envishet... på det igen och slutligen var alarm 11 nollat och slutade komma upp men friade inte varvtalet. OK, kanske ville den bli startad igen med nya värdet och si så var det. Jag tror mig minnas att först efter ytterligare några omstarter så friades varvtalet. Nu gick jag igenom samtliga larm, fann väl lite märkliga värden typ:
nr. 28 tempen på hydrauloljan hade någon nollat ut, jag antar att man tröttnat på den lite flimsige givaren som ibland visar typ 423 grader
nr. 23 primertrycket till pumpen (vilken, åk/transmission eller den andre?) skulle bara larma vid =0, nja den ställdes till de rekommenderade 15 bar,
nr. 11 det berömda gällande större mottryck än 0,13Mpa om jag minns rätt, det ställde jag tillbaks som =1 aktivt och det fungerade plöätsligt som det ska (låt se i morgon men nu vet jag var att gå på det).
Det märkliga var att ett par andra larm försvann av sig själv, utan att jag typ med nr. 11 fått nolla, starta om och ställa tillbaks som aktivt igen. Min gissning är att systemet tvingades läsa in parametrarna igen efter mina förändringar och att kanske ngn korrupt inläsning reparerades pss. Vi ska inte glömma att batterierna var rejält svaga då jag började återupplivningen/starten av honom för ca en vecka sedan, kanske har ngt minne varit på vippen att balla ur och förlorat lite av all den kunskap det borde ha. 😉
Mer kommer nu när jag ska få liv i aggregatet (och automatiken för aptering som jag gav upp i april i fjol 😢)

TS

Chainsaw Charlie  
#906033👍 Bra att det går åt rätt håll. Alltid lika trevligt med elfel på gamla maskiner som stått ett tag...

Har du den gamla timberjack 3000 datorn i den också?

430kan  
#906039Jomän, 3000 är det och jag skulle läst på i går kväll men det blev så med det och idag ser det ut att bli snöröjning. Har förbaskemig glömt hur man navigerar i 3000, ack vad tiden gör med minnet 😱 . Tröstar mig med att det är som att cykla, en gång lärt sig så kommer det tillbaks, om men inte slår i skallen alltför hårt 😉

TS

430kan  
1770484362_huvlyft_20260125_145514.jpg
Jag är en lycklig man! "El Bicho" TJ 1270 talar med mig, rör sig, sågar och nåja värmer väl lite granna luften i hytten (den är en hel jäkla tråd den historien 😥 )
Efter snöröjning med "Den Gule" (Hara Caway Twin), blivit hängandes med densamme på 15% rampen ned mot flis-källaren och fått backa mig ur eländet typ mätarlarv (1-grävaggregat, 2-skoptilt, också om igen tills man är på plan mark, satans kramsnö som packas till is 😤 ).

Nu behövde jag en framgång i livet, lät El Bicho suga i sig 20 L Neste Bio 46 varpå han kissade på sig! 😮 Om igen samma jäkla historia som när vår bekantskap startade Timberjack 1270 spyr ut hydrauloljan vid påfyllning Vis av skadan sedan tidigare borde jag lyft huven, skruvat dän ngt så att jag kunde sticka ned en "sond" för att se nivån men det är en sådan jäkla cirkus att lyfta huven mha "Den Gule" att jag tog en rövare. Siktglaset såg ut som förra gången, dvs man såg inget alls, det kan vara totalt tomt eller fullt över dess nivå och så provade jag den hårda vägen. och fick på fingrarna. 😥

Uppstart, alla jäkla larm tillbaks igen, helvete! Men, medans jag var halvvägs inne i systemet för att nolla ut åtminstone filtertramset, då försvann plötsligt en hel bröt av problemen, varvet blev fritt igen, motortempen var inte som för att steka ägg, etc., etc. Någon hade uppenbarligen tröttnat på att jävlas med mig. 🤔

Kommunikationen med aggregatet kom först igång efter en stund och utan att jag egentligen gjorde ngt, typiskt gamla maskiner. Oljan blivit varm och fått ngn sensor/givare att reagera, fukten brunnit bort i ngn kortis, skogsmusen Hasse haft den goda smaken att dra svansen ut ur kopplingsblocket H-femtioelva-&enhalv? Det får vi nog aldrig veta. 🤔

Det viktiga, vi är på gång! I morgon hittar han säkert på något nytt fanskap men vi har nu ett hat-kärleks-förhållande som fungerar 😉 .

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).