Skogsröjning

Röjsågskurs

37 inlägg 1667 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Röjsågskurs

kajsa123  
#906014Hade tänkt gå en röjsågskurs om nån vecka men det är för kallt nu i februari behövs täckbyxor i den här kylan . Och vad ska man röja på en RA kurs snö för det är det man ser på marken?!
Ska jag vänta och ta kursen senare i vår?

TS
Stihl

Re: Röjsågskurs

Skogrates  
#906036Hej!

Hör av dig till den kursansvarige och fråga om vädret utgör något problem för att hålla kursen.

De har säkert varit med om liknande förutsättningar innan.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#906037Redan mailat, det är flera decimeter snö och inte ens i närheten av när man skulle gå ut för att röja annars. Och det kommer inte att töa heller de närmaste veckorna.

TS

hfab  
#906051Jag har lite svårt att se något hinder för en röjsågskurs.
Kom ihåg att det är en kurs, inte produktionsröjning.
Under tiden då jag röjde professionellt kunde vi ibland hålla ut till Lucia. Vilket kunde innebära 4dm snö och 20 grader kallt.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911205Jag verkar inte få till en RA röjsågskurs. Hoppade den i februari pga snö och kyla. Inget dök upp i mars- april och den nu i mitten på maj krockade med annat . En utbildning krävde egen röjsåg på plats i Stockholmsområdet och jag har en röjsåg men inte i Stockholmsområdet. Är på jakt efter en RA kurs någonstans mellan triangeln Gävle, Västerås, Eskilstuna och Norrköping ( vill inte åka över halva Sverige). Någon ringde om kurs i Edsbro men har inte hört av sig mer. Har så klart försökt leta på nätet men allt verkar vara helt off från där jag bor.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911209Du kan kolla med studieförbundet vuxenskolan om inte de har någon kurs i ditt område, då i form av en studiecirkel. Även Champs of logging brukar åka runt och hålla intensivkurser, har jag för mig. Kolla också med större återförsäljare av röjsågar och motorsågar, om de har något på gång. Även Mellanskog kan tänkas köra röjsågskurser (ty jag vet att Södra gör det, men nu verkar du ju bo i Mellanskogs område).
/Niklas

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911216Den i Grödinge var genom Vuxenskolan, ok att vara nybörjare men förutom egen röjsåg skulle man ha egen hjälm, visir, hörselskydd och viss typ av skor ( har detta) viss typ av byxor, jacka, första förband och egen olycksfallsförsäkring. Kollade Champs of logging och där var det första förband och försäkring dvs liknade. Har kollat hos Mellanskog men icke. Finns massor med röjkurser i södra och västra Sverige men Stockholmsområdet är det dåligt med det.

TS
Användarvisningsbild

#911217Att ha egen (eller lånad) röjsågsutrustning brukar vara standard för både motorsåg och röjsågskörkort, så det får du nog räkna med. Dessutom brukar det ingå ett besök hos en röjsåg/motorsågshandlare, där man brukar få köpa en egen utrustning till ett rabatterat pris under detta besök.
/Niklas

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911219Självklart att man behöver en röjsåg och jag har hjälm, visir och hörselkåpa och kängor har jag också . Men speciella byxor och jacka har jag inte. Saker och ting köper jag där jag har behov av dessa inte i Stockholm.

TS
Användarvisningsbild

#911221Nu är det ju krav på godkänd varseljacka i skogen vid jobb med röjsåg, så det är bara att gilla läget. Bra röjsågsbyxor är heller inte fel, även om det inte ställs några formella krav på detta. Sågskyddskängor/stövlar är numera också ett krav. Så det räcker inte med enbart stålhätra. Också bara att gilla läget..
/Niklas

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911222Det är inte ens krav på genomförd utbildning med röjsåg om du röjer på egen mark så försöka duger. Om du röjer hos andra är en annan sak.

TS
Användarvisningsbild

#911225Är ni flera som röjer på den egna fastigheten, ska båda ha röjsågsutbildning...

Å även om man röjer själv på egen fastighet, så har man god nytta av en utbildning i ämnet, vilket jag själv kan intyga.
/Niklas

Användarvisningsbild

kajsa123  
#911226Det förstår jag att man har nytta av en utbildning men när en utbildare börjar kräva egen förbandslåda hos den enskilde och att den som går utbildningen tecknar egen olycksfallsförsäkring för utbildningen. Du behöver inte kunna något men ska lägga ut för kring 20.000 kr innan. Och att utbildaren tar dig till en återförsäljare , klart de får % på försäljning, var är jag i Asien?!

TS

hfab  
Niking skrev:Nu är det ju krav på godkänd varseljacka i skogen vid jobb med röjsåg, så det är bara att gilla läget. Bra röjsågsbyxor är heller inte fel, även om det inte ställs några formella krav på detta. Sågskyddskängor/stövlar är numera också ett krav. Så det räcker inte med enbart stålhätra. Också bara att gilla läget..
/Niklas

Är det verkligen formella krav?
Varseljacka och sågskydds skor?
Skulle du kunna länka till vart det går att läsa på?

Användarvisningsbild

anersimyra  
hfab skrev:
Niking skrev:Nu är det ju krav på godkänd varseljacka i skogen vid jobb med röjsåg, så det är bara att gilla läget. Bra röjsågsbyxor är heller inte fel, även om det inte ställs några formella krav på detta. Sågskyddskängor/stövlar är numera också ett krav. Så det räcker inte med enbart stålhätra. Också bara att gilla läget..
/Niklas

Är det verkligen formella krav?
Varseljacka och sågskydds skor?
Skulle du kunna länka till vart det går att läsa på?

Jag är själv rätt säker att Arbetsmiljöverket anger sågskyddsskor trots att skyddet mot en klinga är noll och intet..🤨

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar