Skogsnyheter

Sveaskog årsrapport 2025 - spännande ur fler vinklar

28 inlägg 3280 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog årsrapport 2025 - spännande ur fler vinklar

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:Ok, men skillnaden kan vara att jag räknade på kapacitet och du räknade på faktisk produktion. Så jag hävdar att vi båda kan ha rätt.

Nej du har fel och dom håller ytterst sällan igen på någon produktion. Det är nog bara som något svepskäl i enstaka fall. Dom kör vad dom kan var så säker. Det är produktionen som skruvats upp genom investeringar och minst 7 sågverk som tillkommit sen 2018 som gör det. Ren glasklar fakta bara.

alias  
Vedproducent skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ok, men skillnaden kan vara att jag räknade på kapacitet och du räknade på faktisk produktion. Så jag hävdar att vi båda kan ha rätt.

Nej du har fel och dom håller ytterst sällan igen på någon produktion. Det är nog bara som något svepskäl i enstaka fall. Dom kör vad dom kan var så säker. Det är produktionen som skruvats upp genom investeringar och minst 7 sågverk som tillkommit sen 2018 som gör det. Ren glasklar fakta bara.

För jämförelse så hittade jag lite info om Vidas köp av Bergs Timbers svenska sågverk år 2020. 400 msek för en produktionskapacitet på 400 000 m3sv/år och aviserade investeringar om 100 msek för att höja kapaciteten med 100 000 m3sv/år.

https://www.papperochmassa.se/20200618/ ... %C3%A4tter

Om jag inte räknat fel så motsvarade det ca 1 000 kr/m3sv/år i kapacitet, både för köpet av befintliga anläggningar och planerade kapacitetsökningar.

Bara mina fem ören...

Edit: Det är ju jäkligt bra om man kommer ihåg att klistra in länken också!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905956Lite intressant hade det varit att veta köpeskillingen på Karl Hedins tre sågverk som Vida köpte. Ligger ju mer inom samma område. Sen har ju Karl Hedin haft god lönsamhet. Men ser inte att det offentliggjorts något pris där.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Vedproducent skrev:

Men i så fall så måste det vara fel på siffrorna i Canfors pressrelease och även online-verktyg för omräkning givet att de skriver att de köpt Vida som med nio sågverk som har en årlig kapacitet av 1,1 miljard board feet. Och matar man in det i kalkylatorn nedan så blir det ~2,6 miljoner m3sv.

Räkneverktyg: https://www.unitconverters.net/volume-l ... -meter.htm

Branschtidningar hade i så fall också fel 2018: https://bioenergyinternational.com/canf ... of-sweden/

Jag tror fortfarande att det handlar om å ena sidan kapacitet mot faktiskt produktion, eller så har Canfor fel siffror men det ska nog mycket till givet att det är ett officiellt uttalande av ett börsbolag.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905961Det är det då. Bara genom Bergs sågverk och Karl Hedin har det tillkommit 1 050 000 kubik. Stora ökningar genom produktionshöjande investeringar på andra sågverk. Här i min närhet så har ju produktionen i Borgstena och Nössemark ökat kraftigt genom produktionshöjande investeringar. Så ja det är fel om dom påstår 2,6 miljoner kubik i kapacitet för det var den inte. Dom ligger så nära max dom kan. Så rätt värde är produktionen 2018 som var som jag skrev.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905964Notera Santhe Dahls ord här om år 2018. Speciellt dom fyra sista raderna.

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/59381/delad.html

aho  
Fredrik Reuter skrev:
Vedproducent skrev:

Men i så fall så måste det vara fel på siffrorna i Canfors pressrelease och även online-verktyg för omräkning givet att de skriver att de köpt Vida som med nio sågverk som har en årlig kapacitet av 1,1 miljard board feet. Och matar man in det i kalkylatorn nedan så blir det ~2,6 miljoner m3sv.

Branschtidningar hade i så fall också fel 2018: https://bioenergyinternational.com/canf ... of-sweden/

Jag tror fortfarande att det handlar om å ena sidan kapacitet mot faktiskt produktion, eller så har Canfor fel siffror men det ska nog mycket till givet att det är ett officiellt uttalande av ett börsbolag.

"annual sawlog procesing capacity of 1.1 billion board feet (≈2.5 million m3)" är väl volym virke in och m3sv volym virke ut från såg och att de skulle vara 2.5 respektive 1.78 ger cirka 70% sågubyte, är det rimligt?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
aho skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Vedproducent skrev:

"annual sawlog procesing capacity of 1.1 billion board feet (≈2.5 million m3)" är väl volym virke in och m3sv volym virke ut från såg och att de skulle vara 2.5 respektive 1.78 ger cikra 70% sågubyte, är det rimligt?

Så tänkte jag med lite. Bara det att timmer mäts inte i boardfeet. Det är den sågade varan som mäts i Boardfeet. Timmer mäts i Boardfoot. Men det kan dom ju blandat ihop möjligen. Men helt klart är det fel i siffrorna på något vis.

aho  
#905969Boardfeet är väl plural av boardfoot? Så här säger Gemini:
Sawlog processing capacity measures the total volume of timber a mill can process annually, typically expressed in board feet (Scribner/lumber tally) or cubic feet/meters log scale.

En av USA brister är att de inte använder SI-systemet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905970Ja det rör till det väldigt med deras konstiga mått.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905971Som detta tex. En boardfoot (144 kubiktum) är den nordamerikanska standardenheten för timmer, motsvarande en bräda som som är en fot lång, en fot bred och en tum tjock.. Men helt inne på också att det nog handlar om stockarnas volym när det gäller kapaciteten.

Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Djärv tanke: Nu när Mellanskog är ensamägare till Setra öppnar sig möjligheten att sälja ut hela (ja i stort sett) bolaget till extern köpare som värderar svensk sågverksindustri högre. T ex sågverksföretag från Österrike, Finland, Norge eller Tyskland. Jag vet inte vad Mellanskog kan ha fått betalt när de sålde Malåsågen till HS Timber men det kanske kan väcka tanken? Det borde vara attraktivt att dra in en rejäl hacka pengar genom att sälja till driven träförädlare och därmed slippa hela arbetet med att styra upp skutan och samtidigt slippa undan ekonomisk risk som lätt kan bli ohanterbar för föreningsekonomin. Att sälja till en aktör som inte finns i området idag bibehåller ju konkurrens och råvarubehovet kvarstår. Samtidigt som Mellanskog blir fri att verkligen driva skogsägarnas affär.
Har motionstiden stängts inför SBO-möten och årsstämma? 😎

Hur gör man för att lägga in en motion? Måste man vara på stämman och försvara sin sak då?

Användarvisningsbild

Elis76  
T18 skrev:Hur gör man för att lägga in en motion? Måste man vara på stämman och försvara sin sak då?

Så här gör man

https://www.mellanskog.se/medlem/medlemsdemokrati/lamna-in-en-motion/

Det är även viktigt att "lobba" för sin motion för att vinna gehör, inte minst inom det SBO som man tillhör. Stället sig ens SBO bakom motionen, kan SBOets ordförande försöka förankra motionen med andra SBO för att samla röster till föreningsstämman.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).