Men en sak jag inte riktigt blir vän med är att kvistknivarna sitter mitt på maskinen. Dels skyms de av kranpelaren så att man inte riktigt ser dom. Men det värsta är att nästan allt ris samlas på maskinen så man måste plocka bort det. Jämför man med Hypro och även Niab så hamnar ju riset från dessa vid sidan av maskinen.
Vad är egentligen tanken med att Patu gjort som de gjort? Jag har god lust att skära loss knivarna och svetsa fast dom längst ut istället. Missar jag något? Det enda jag kan se som fördel är att vid klent blir inte toppen lika lång och riskerar brytas i maskinen.
I tillägg gör det även kvistning av krokigt jobbigare med nuvarande placering eftersom trädet styrs av knivarna och då stämmer det illa med för-kniven.
Senast redigerad av JohannesG ons 21 jan 2026, 21:20, redigerad totalt 1 gång.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II