Skördare

Kesla / Patu 40LF funderingar om konstruktion

12 inlägg 1412 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Kesla / Patu 40LF funderingar om konstruktion

JohannesG  
#904916Jag har som flera vet en Patu 40LF. Fungerar bra så länge man håller sig inom vad den är byggd för.
Men en sak jag inte riktigt blir vän med är att kvistknivarna sitter mitt på maskinen. Dels skyms de av kranpelaren så att man inte riktigt ser dom. Men det värsta är att nästan allt ris samlas på maskinen så man måste plocka bort det. Jämför man med Hypro och även Niab så hamnar ju riset från dessa vid sidan av maskinen.

Vad är egentligen tanken med att Patu gjort som de gjort? Jag har god lust att skära loss knivarna och svetsa fast dom längst ut istället. Missar jag något? Det enda jag kan se som fördel är att vid klent blir inte toppen lika lång och riskerar brytas i maskinen.

I tillägg gör det även kvistning av krokigt jobbigare med nuvarande placering eftersom trädet styrs av knivarna och då stämmer det illa med för-kniven.

Senast redigerad av JohannesG ons 21 jan 2026, 21:20, redigerad totalt 1 gång.

TS

Re: Kesla / /Patu 40LF funderingar om konstruktion

alias  
JohannesG skrev:Jag har som flera vet en Patu 40LF. Fungerar bra så länge man håller sig inom vad den är byggd för.
Men en sak jag inte riktigt blir vän med är att kvistknivarna sitter mitt på maskinen. Dels skyms de av kranpelaren så att man inte riktigt ser dom. Men det värsta är att nästan allt ris samlas på maskinen så man måste plocka bort det. Jämför man med Hypro och även Niab så hamnar ju riset från dessa vid sidan av maskinen.

Vad är egentligen tanken med att Patu gjort som de gjort? Jag har god lust att skära loss knivarna och svetsa fast dom längst ut istället. Missar jag något? Det enda jag kan se som fördel är att vid klent blir inte toppen lika lång och riskerar brytas i maskinen.

I tillägg gör det även kvistning av krokigt jobbigare med nuvarande placering eftersom trädet styrs av knivarna och då stämmer det illa med för-kniven.

Utan att ha kört stegmatare så hade jag intuitivt föredragit "P25-konceptet" med kvistnivarna på teleskopdelen och kapsågen på den fasta delen, så att virket blir jämndraget per automatik och riset snarare faller i hjulspåret istället för under maskinen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kesla / Patu 40LF funderingar om konstruktion

JohannesG  
#904932Om knivarna eller håll-klorna sitter på teleskopet har båda sina fördelar respektive nackdelar.
En nackdel med knivarna på teleskopet är att man då ska dra in trädet med en slät yta vilket gör att det kan halka.
Klorna på teleskopet ger ett utmärkt tag så att det inte halkar, men å andra sidan ska du dra och kvista samtidigt vilket gör att du tappar kvistningskraft.

Gällande var virket hamnar så är patu/kesla överlägset bäst på detta. Man kapar alltid när teleskopet är fullt ute och beroende på kärrans bredd hamnar då virket närmare metern ifrån hjulen.

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#904977Ett par bilder för att visualisera problematiken. Och då var det inte särskilt mycket gren på denna granen.

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#904982Lite mer ris 😤

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#905119Ingen som har en åsikt i frågan?

TS
Användarvisningsbild

MrStraightpull  
#905125Har själv en Patu. Har mest kört löv men har också noterat att grenar hamnar på kärran och framför allt på boggien. Jag tar dock ett tag med gripen då och då så att högen inte blir så stor. Har funderat på att lägga en skiva "över" boggien så att riset kan glida av när stegmataren roteras. En fundering är att ställa stegmataren lite mer snett så att riset faller mer framför boggien?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#905168Bilderna är tagna efter bara en gran. Innan den lades i maskinen var det i det närmaste fritt från ris.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905750Jo det blir en hel del grenar som följer med fastän att jag tar ett grepp om grenarna och lyfter dem
där vagnshjulen ska gå efter varje stopp.
Kanske man kunde ha en plåt eller plywood-skiva som styr av grenarna bort från maskinen
så det blir enklare att greppa grenarna.
Det enklaste vore nog att montera stegmataren lite högre upp, 20 cm borde ju ge en viss effekt?

Användarvisningsbild

paavo25  
#905762Är nog det att ni har dom på vganen, de hindrar bra att ej kvistar faller ner. Om på trepunkt, då enbart balken som håller i agregatet som hindrar kvistarna att falla ner, men då enbart backa så faller di av. En sådan som metsaman på tuben körde fler år med dylik patu fören han blev delaktig i en ponsse ergo

Användarvisningsbild

Mosseboskog  
#905798Har en kesla 40 lfe på en Dolly vagn som jag är nöjd med, inga större problem varken med att se knivarna lr att det blir mycket ris.
ska köra imorgon se om jag kan ta några bilder inifrån hytten. har ju iofs inte boggi så kanske gör lite skillnad på riset men man får ju med sig det mesta riset när man plockar bort toppen. När man hugger granar som har den rismängden som på bilden så tar jag för givet att du ska köra ihop riset då vill du väl ändå flytta på det och lägga det på hög bredvid vägen.
Det låter ju inte jättesmidigt att flytta kvistknivarna, lättare att flytta hela stegmataren lite åt ena sidan. den behöver ju inte vara centrerad bakom kranen. har fått för mig att du ändå kör med det "långa" slaget så något problem att få ut virket ur väg kan jag inte se, jag kör på 1 meter slag och de hamnar utanför väg så om man flyttar stegmataren 25 cm vänster så är problemet löst.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#905893Hade den i trepunkten en kort period. Men vill minnas att det samlades lika mycket ris då. Jag har kanske yvigare granar än övriga här.

Brukar sprida ut riset lite lagom med kranen. Blir inte värre än efter skördare.

Vill inte flytta den i sidled, då blir det ju ännu mer fel åt andra hållet.

Nu har jag haft in en skördare som avslutade slutavverkningen och kört igång en välbehövlig gallring. Så blir kanske inte kört mer med stegmataren denna säsongen. Kommer bli sittande och bara skota en stund framåt nu. Vi får se. Men om tiden finns funderar jag över att låta skära ut nya fästen för knivarna och svetsa fast. Då behöver inte de gamla skäras loss. Bara flytta knivar och cylinder. Gamla fästet kanske går att utnyttja för rullmatning likt Jobo.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).