Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

3029 inlägg 688496 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#905650Sitter ju nån stor mutter på varje sida, och även smörjnipplar?

Fritt taget ut minnet, men några slavcylindrar kan ja inte påminna mig ha sett…

Lantmännen Maskin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905685Slavcylindrarna sitter precis vid sidan om justermuttern

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#905694jag ska rengöra och se om jag ser något misstänkt läckage både vid slavcylindrarna och huvudcylindern på insida hytt..

tråkigt det är så kallt ute bara :)

Langsel  
#905713Jag har precis samma fel som dig, ser inget blött i hytten heller, återkoppla gärna om du hittar felet 🙂 tycker tätningarna i huvudcylindern borde hålla längre då min endast gått 5000 timmar 🤔

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905714Blir inte blött, du måste känna på isoleringen just där bromsarmen går igenom hyttväggen som @bert skrev
5000timmar är väl lite men hur gammal är den 20år eller mer?

Användarvisningsbild

Bert1  
#905718Största felet är nog att man inte byter bromsvätskan enl rekommenderad intervall

Langsel  
gnisten83 skrev:Blir inte blött, du måste känna på isoleringen just där bromsarmen går igenom hyttväggen som @bert skrev
5000timmar är väl lite men hur gammal är den 20år eller mer?

Ok 👍 ska ta en rejäl titt framöver här. Jo sant det är ju en 06a

Langsel  
Bert1 skrev:Största felet är nog att man inte byter bromsvätskan enl rekommenderad intervall

Ja så är det nog, verkar inte vara gjort på länge behållaren är rätt brun å ful invändigt

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#905755tog mod till mig och gick ut i -25 för att kika vid bromspedalerna, lite svårt att se men jag kan nog utesluta läckage där iaf, damaskerna är snustorra och det är torrt ända mot "torpedplåten" (eller vad den kallas) lyckas inte få någon bromsvätska på fingrarna när jag grejjar där med isoleringen heller.

det lutar mot slavcylindrar eller ledningar känns det som

om det är läckage på ledning eller slavcylinder, borde man inte kunna koppla isär pedalerna och pumpa på en av dem och känna om den sjunker?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#905815har nu lokaliserat slavcylindrarna och försökt rengjort där vilket inte var så himla enkelt dels väldigt trångt iaf på högra sidan. sen har skiten frusit ihop... (den skulle tvättats i höstas men blev ståendes i väntan på reservdelar tyvärr)

hur ska man komma åt dessa är det tänkt? man kommer knappt åt den högra med näven, och jag vet ju än mindre om det är där felet är heller...

felsökningstips? :)

adahlm  
#905817Kanske bara köra på tills det blir bättre väder för närmare undersökning,?
Eventuellt plugga ihop bromsventilens rör så finns det en mindre möjlighet vart vätskan kan ta vägen. (om inte släpventilen behövs förstås.)
Hade nåt likande på 6800:n för länge sen, då hade bromsröret skavat sönder under hytten, ett minimalt hål som gjorde att vätskan långsamt försvann.

Langsel  
#905821Nu har jag kollat och det var precis som gnisten å bert beskrev man måste verkligen klämma å känna på stoppningen å då blev det blött om fingrarna.
Camaro, tycker du ska ge det ett försök till i hytten för det var inte helt lätt att märka att det var blött där. Tack för tipsen då är det bara å beställa en repsats

Användarvisningsbild

Camaro1969  
adahlm skrev:Kanske bara köra på tills det blir bättre väder för närmare undersökning,?
Eventuellt plugga ihop bromsventilens rör så finns det en mindre möjlighet vart vätskan kan ta vägen. (om inte släpventilen behövs förstås.)
Hade nåt likande på 6800:n för länge sen, då hade bromsröret skavat sönder under hytten, ett minimalt hål som gjorde att vätskan långsamt försvann.

där sa du nåt
man skulle kunna plugga en sida åt gången kanske, så kanske man får veta vilken sida det berör iaf.

skulle det kunna vara släpventilen som läker invändigt och att det hamnar i hydrauloljan tex?

pluggar man ända framme vid huvudcylinder kanske, undrar vart man hittar nån lämplig pligg till det ändamålet, har ni nån aning om dimension eller benämning på dimension, gängtyp och allt vad det heter?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Langsel skrev:Nu har jag kollat och det var precis som gnisten å bert beskrev man måste verkligen klämma å känna på stoppningen å då blev det blött om fingrarna.
Camaro, tycker du ska ge det ett försök till i hytten för det var inte helt lätt att märka att det var blött där. Tack för tipsen då är det bara å beställa en repsats

jag vek ju fram isoleringen och såg torpedväggen, huvudcylindern, damasken och "pinnen" som går till bromspedalen, att det var torrt på undersidan gör nog att jag utesluter den möjligheten ändå.. men ska fylla upp behållarn och bromsa lite och göra nya undersökningar kanske :)

alias  
Camaro1969 skrev:
adahlm skrev:Kanske bara köra på tills det blir bättre väder för närmare undersökning,?

där sa du nåt
man skulle kunna plugga en sida åt gången kanske, så kanske man får veta vilken sida det berör iaf.

skulle det kunna vara släpventilen som läker invändigt och att det hamnar i hydrauloljan tex?

pluggar man ända framme vid huvudcylinder kanske, undrar vart man hittar nån lämplig pligg till det ändamålet, har ni nån aning om dimension eller benämning på dimension, gängtyp och allt vad det heter?

Nu vet jag inte hur släpvagnskopplingen är kopplad i förhållande till styrbromsarna (den bör ju rimligen aktiveras oavsett om endast endera eller båda bromspedalerna trycks ner), eller om det ställer till det med att isolera vilken sidas bromsar som läcker, men annars borde man väl kunna utröna det genom att testa högra resp. vänstra bromspedalen separat?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).