Massaved

Norrhälsinge SÄF är nu prisledande på massaved i Sverige

72 inlägg 6980 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Norrhälsinge SÄF är nu prisledande på massaved i Sverige

Elis76  
Bond.J skrev:Så totalt sett får ni ändå bra betalt för virket eftersom det ingår så mycket dolda förmåner, eller hur ska man förstå det du säger? Det förklarar att ni som medlemmar försvarar de låga virkespriserna, medan vi ickemedlemmar som inte ser dessa dolda förmåner tycker Norra sköts dåligt.
Då vill jag gratulera ett smart upplägg!

Nedanstående talar sitt tydliga språk!!

https://www.norraskog.se/aktuellt/foreningen/norra-skog-slar-historiskt-kontrakteringsrekord-2025-tryggar-framtidens-skogsagande/

Bond.J  
#905527Alldeles utmäkt exempel på medlemsnytta som vi utanför inte alls förstått. Att ingen sagt något tidigare? Ätminstonde jag trodde att ni fick dåligt betalt, men om Norra står för många av era andra omkostnader så är det svårt att bedöma det verkliga priset ni får. Hoppas ni har ett system som inte skattmasen förmånsbeskattar! Grattis!

Användarvisningsbild

Norrhälsinge  
1769847637_img_0635.jpg
Elis76 skrev:
Bond.J skrev:Så totalt sett får ni ändå bra betalt för virket eftersom det ingår så mycket dolda förmåner, eller hur ska man förstå det du säger? Det förklarar att ni som medlemmar försvarar de låga virkespriserna, medan vi ickemedlemmar som inte ser dessa dolda förmåner tycker Norra sköts dåligt.
Då vill jag gratulera ett smart upplägg!

Nedanstående talar sitt tydliga språk!!

https://www.norraskog.se/aktuellt/foreningen/norra-skog-slar-historiskt-kontrakteringsrekord-2025-tryggar-framtidens-skogsagande/

Här kommer fakta om Norras virkespriser. Detta är tidningen Skogens senaste prisjämförelse i januari 2026.
Norra har norrlands lägsta virkespriser, medans Norrhälsinge har de högsta. Detta är otvetydligt.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Norrhälsinge skrev:Norra har norrlands lägsta virkespriser

Norrlands lägsta -> Sveriges lägsta? 😇

Användarvisningsbild

T18  
HogbergetsVilma skrev:
Norrhälsinge skrev:Norra har norrlands lägsta virkespriser

Norrlands lägsta -> Sveriges lägsta? 😇

Sveriges lägsta -> Europas lägsta?

Användarvisningsbild

Elis76  
#905539Tabellen från tidningen Skogen får man ta med en nypa salt. Kollar man lite snabbt på bolagen prislistor så finns det uppdateringar.

Barrmassaved prima norra Sverige
Billerud: 485:-/m3fub
SCA: 425:-/m3fub
Holmen: 400:-/m3fub

Barrmassaved prima mittersta Sverige
Billerud: 460:-/m3fub
Holmen: 430:-/m3fub

isteskog  
Elis76 skrev:Tabellen från tidningen Skogen får man ta med en nypa salt. Kollar man lite snabbt på bolagen prislistor så finns det uppdateringar.

Norrhälsing 650:-/ m3fub!

Användarvisningsbild

Skog10  
Elis76 skrev:Tabellen från tidningen Skogen får man ta med en nypa salt. Kollar man lite snabbt på bolagen prislistor så finns det uppdateringar.

Ja, och prislistorna säger som bekant inte så mycket om vad som faktiskt betalas. Dock så är min erfarenhet att efter att premier och annat har adderats så är det snarare så att skillnaden ökar. Oavsett sortiment och hur man än räknar så ligger Norra för en vanlig medlem prismässigt en bra bit efter de andra bolagen (och speciellt då på timmer). Sedan så vet jag att Norra givit bra anbud för vissa poster till vissa personer så det är möjligt att en del här på forumet har fått erbjudet helt andra priser. Det är naturligtvis frivilligt att vara medlem eller inte, men oavsett så påverkas man eftersom Norra med sin prismodell snarare hjälper de andra bolagen att kunna hålla ned priserna.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905548Det finns ju exempel på föreningar som tidigare gått upp som en sol och sedan ned som en pannkaka. Så frågan är ju hur stabilt och tillförlitligt företaget är?
Det finns ju en risk att dåliga affärer ganska snabbt försämrar likviditeten. Och då går ju insatser och kvarvarande behållning åt skogen. Men jag har ingen koll på verksamheten. Klarar föreningen av de påfrestningar som stormfällningen orsakar på den lokala virkesmarknaden?

Användarvisningsbild

Elis76  
Bjänndal skrev:Det finns ju exempel på föreningar som tidigare gått upp som en sol och sedan ned som en pannkaka. Så frågan är ju hur stabilt och tillförlitligt företaget är?
Det finns ju en risk att dåliga affärer ganska snabbt försämrar likviditeten. Och då går ju insatser och kvarvarande behållning åt skogen. Men jag har ingen koll på verksamheten. Klarar föreningen av de påfrestningar som stormfällningen orsakar på den lokala virkesmarknaden?

Vilket företag/förening tänker Du på? 🤔

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905555Skaraborgs skogsägare och Ramsele säf
Exempelvis….
Står och lagar gulaschgryta av hjort och rådjur så nu har jag svårt att ha koll på ev inlägg.

Användarvisningsbild

Elis76  
#905558@Bjänndal

Känner Du till denna lilla såg?
https://www.olssonssag.se/

Ramsele Säf fusionerades 2002 med Norra skogsägarna.

Skaraborgs Säf gick i konkurs 1999 och medlemmarna erbjöds medlemsskap i Södra.

MNskog  
#905560Ramsele fusionerades med Norrskog och det var något år tidigare 2000. Norrskog räddade Ramseles medlemmars insatser när föreninge n kom på obestånd. Skälet till det var att de tillsammans med SCA satsat och byggt anläggningen Nova Wood i Junsele. De sågade med stjärnsågningspostning för maximalt utbyte. Som ni kanske minns köpte SCA Graningei den här vevan och fick ett stort tallsågverk att försörja. Därför drog de sig ur samarbetet och fick en Säf på fallrepet som bonus. Olssons såg är ett litet såg och hyvleri i Ovanmo utanför Ramsele. De har bra virke och hyvlar mycket speciallist för byggnadsvård.

Användarvisningsbild

Elis76  
#905562@MNskog

Tack för upplysningen.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905563Sådär, mycket chili och vitlök för att hålla förkylning och influensa på avstånd.
Det verkar som att ursprungsfrågan kom ur fokus och det kan sägas att jag inte har koll på Norrhälsinge. Det är väl tjugo mil till dess verksamhetsområde. Men jag frågar för att jag vill veta. Att analysera sina affärskontakter kan vara viktigt.
Felet som Ramsele och Skaraborg gjorde var att blanda in sig i industrier. Men det vet jag inte att Norrhälsinge gör? Dock finns det ju en risk att ha kvar pengar som insatskapital och då vill man gärna veta om det är ett stabilt företag eller inte.
Är föreningen mer effektiv än andra skogägarföreningar? Det har ju inte varit nån paradgren historiskt sett. Möjligen kan man titta på Nätraälven? Så frågan hur svåra tider påverkar en liten förening är intressant. Finns det god soliditet för att överleva dåliga tider? Har man långa och lukrativa avtal med virkesköpare? Är man snabb att ändra priserna om man får mindre betalt för sin råvara? Vore intressant om nån med insyn kunde svara.
Jag är inte intresserad att höra någon med nån käpphäst som ska framföras i alla möjliga och omöjliga sammanhang!
Jag tror att Norrhälsinge kommer att få ett stålbad i samband med stormfällningarna som påverkar virkesmarknaden i Gävleborg. Men man kan ju hoppas att de klarar av detta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).