Grävmaskiner

Vilken grävmaskin?

9 inlägg 1548 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vilken grävmaskin?

Bond.J  
#905225Jag försökte hitta information på forumet, men hittade inte vad jag sökte så jag startar en ny tråd.

Har funderingar på att köpa något att förstagallra och gräva med. Köper jag en liten skördare, så har jag nog en uppfattning om vad jag vill ha och då ska jag köpa en gripskopa att rensa diken och fläckmarkbereda med. Priset för en vettig skördare är dock betydligt högre än en vettig grävare, som jag anser vara en mer driftsäker basmaskin. Köper jag en bandgrävare så tänkte jag att jag vill kunna köra i förstagallringarna med ett enklare aggregat förutom att gräva.

Jag har en äldre traktorgrävare som är enkel, och driftsäker, och som jag grävt mycket med. Den saknar dock erforderliga terrängegenskaper både för rensning av skogsdiken enklare markberedning och vägbyggnad i skogen, och är otänkbar att gallra med. Jag har en del lantbruksgrävning och en del förstagallring, och vill höra era tankar om vilken bandgrävare som skulle vara lämplig om jag skulle välja det istället för skördare. Själv har jag snöat in på att bredden helst inte ska vara mer än 2 meter, för att stickvägarna inte ska behöva bli så mycket över 2,5 meter. Jag vill ha stålband, med bandstöd, och en vikt som gör att den inte blir för tung att flytta med min valmet som väger 4 ton.

Hur tänker ni?

TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1769498931_skaermbild_2026-01-27_082830.jpg

$matches[2]

Visar bild på Cat 306 som är 2m bred, väger 7ton, räckvidd nästan 7m
med en jibb på 3m så borde man kunna nå 10 meter med skördarhuvudet.
Den andra bilden är en något större grävare med jibb och skördaraggregat.
Jag har inte själv kört sånt här men jag gissar att en 7-tonnare är för liten.
Vi trailade en 12 tons grävmaskin på trailer med en 54 hk traktor, det gick inte fort
men det gick, så om man ordnar hydrauliska bromsar på trailern så går det mesta.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905240Betänk att ska man gallra med en grävmaskin så ska den ha minimalt med överhäng bakåt. Annars så tar den osannolikt stor plats.

Användarvisningsbild
Huggar Herman  
#905259Jag har en Volvo ECR88. (Nästan 9 ton och lite större mått än du efterfrågar.)
Personligen tycker jag att framkomligheten i terräng är katastrofal med den storleken på maskin, så det gäller att planera körningen noga om du ska gallra med den.

Användarvisningsbild

Nabben  
#905268Har själv ingen erfarenhet av gallring med grävmaskin men spontant känns väl att bomsväng bör underlätta. Som i föregående inlägg sätter jag litet frågetecken för terrägegenskaperna.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Betänk att ska man gallra med en grävmaskin så ska den ha minimalt med överhäng bakåt. Annars så tar den osannolikt stor plats.

De flesta maskiner nuförtiden svänger inom bandbredden.

Bond.J  
Huggar Herman skrev:Jag har en Volvo ECR88. (Nästan 9 ton och lite större mått än du efterfrågar.)
Personligen tycker jag att framkomligheten i terräng är katastrofal med den storleken på maskin, så det gäller att planera körningen noga om du ska gallra med den.

Gallrar du med den? Vad är det som är katastrofalt? Är det frigångshöjd, bärighet(knappast?) att det gungar, eller att den inte klättrar på stubbar? Skulle det vara bättre eller sämre med en mindre maskin enligt dig?

TS

källefall8  
#905304Har aldrig gallrat med grävmaskin men har en 8t som jag rensat diken, fixat skogsvägar och markberett med. Det går att ta sig fram på de flesta ställen om det inte är massa blocksten men särskilt behagligt är det inte på mina marker iaf och många gånger får man lyfta sig fram eller åka på en larv med skopan som stöd. Så ska man skörda med grävare får det nog vara skapligt jämnt och inte grangallring där rötterna är känsliga. I övrigt är det ju en ypperlig bärare, stabil, bra hydraulik och medroterande hytt så man alltid har aggregatet framför sig. Dock tycker jag att det skulle vara alltför omständigt med en maskin som inte är självgående mellan hemma och skogsskiftena men beror ju lite på hur ens arrondering ser ut och om man lämnar maskinen i skogen tills man är klar. Denna flyttade jag tidigare med 60hk traktor som vägde 3,5ton, bromsar på trailern. Det gick sakta i backarna men för eget bruk funkar det. Nu drar jag med en 90hk 4,5 ton å det går ju så klart ngt bättre.

Cat554  
#905308Kjøpte en 5-tonner på gummiband for førstagallring. Gummiband med tanke på rotskader. Värdeløst! 2 meters brädd ger så små hjul i banden at dom stannar för varenda stubbe. Bommen på gravaren tar så stor plats for å svinge at du må ha 4 meter väg. Funkade bra for å röja väg- och åkerkantar med, men inte i skogen. Fikk solgt den og kjöpte en Usewood. En annan värld. OH

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).