Vedmaskiner, flishuggar

vedklyv från OACCY MASKINTRADING

30 inlägg 13137 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

templar  
#90475 Oj, är inte det som att ta bort all trovärdighet.
Det kommer ju alltid fram tillslut vem som gjort smygreklam och då är det väl ingen
som har något förtroende kvar för firman , det skulle inte jag ha iallafall.

Bättre att presentera sig först nästa gång antar jag.
Det brukar man ju i verkliga livet.

Åter till vedklyvfrågan då.

Vad sitter det för delar(tryckkolv/cylinder, elmotor, hydraulstyrning) mm på faxes nema och andra kvalitetsklyvar?
Kan ju va bra att veta om man skulle ringa och fråga Oaccy vad det är för grejer på deras klyv.
Skulle helst vilja ha kulhandske och riktiga däck på klyven.

Likheten med bonnet får jag hålla med om.http://www.bonnet.se/userfiles/file/manual8T.pdf.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#90485 Bra, bra då var den saken utredd, då får jag ta och önska dig välkommen hit i stället!

Som sagt vi har blivit utsatta för såna där fulreklamkupper ett antal gånger och ditt inlägg såg av en ren slump ut som dom brukar göra.

Som (ö)känd Faxe-förespråkare/ägare skulle jag nog säga att funderar du på en klyv så snåla inte på dom sista tusenlapparna och köp nån billig kopia. Vi är flera här som kör Faxe och vad jag vet så är det ingen som är missnöjd med kvaliteten. Sen finns det alltid diskussioner kring utformning av detaljer.

Om du vill läsa mer så skriv in "Faxe" i sökrutan ovan så får du en hel del träffar och där finns både ris och ros, samt en del yttterligare åsikter om billighetsgrejor, även där både ris och ros. Sen finns det ju fler klyvar av god kvalitet, gjorda i Sverige.

http://www.faxes.se/
http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16000000
http://www.balaagri.se/
http://www.trejon.se/content.php?s=284

BalaAgri o Trejon har med riktiga däck och möjlighet att sätta på dragstång till kula. Men det är en annan prisklass vi snackar om då, runt 15' + moms.

Beträffande styrning av kolven: Kan ibland märka att när jag klyver en tjurig bit som är lite snedkapad så fjädrar kolven ut lite åt sidan och "sprätter"tillbaka när trycket släpper, men det verkar inte som det har någon betydelse. Det är en fråga om stålkvaliteten och det är just såna saker som kan vara förödande på billiga grejor. En annan skillnad är att billiga hydraulkolvar ofta har ett oerhört tunt kromskikt på kolvstången, det blir rostskador på den t o m när den förvaras under tak. Föroreningar och dålig olja i tanken vid leverans, glappa ventiler och illa pressade kopplingar är andra saker som man kan råka ut för.

Det finns dom som köpt billiga kina-klyvar och är nöjda, jag tor att det är stor exemplarspridning på kvaliteten. Så det är ju upp till dig vad du prioriterar, pris eller säkerhet.

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

templar  
#90492 Oj pw klyven hade jag inte sett innan.
Den verkar ju väldigt genomtänkt, med handtagsjustering för 4-klyvskniven.
Lite omständligt med spakarna verkar det va tycker jag, båda måste engageras och åt olika håll.


På filmen om pw-klyven på hemsidan ser det ut som om kolven flexar åt sidan flera gånger, även på småbitar.
Är det samma på faxes?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#90494 Jo då, kolven flexar lite i sidled, beroende på om bitarna råkar vara lite snedkapade och tjuriga, men det verkar vara helt i sin ordning, är det bra stål så händer inget mer än att det fjädrar en del. Vad jag kan se så är dom flesta halvmetersklyvar utan kolvstyrning, medan dom längre har det. Beror ju också på hur grov kolvstång det är, Faxes är 50 mm och det skall nog till mycket för att böja den.

Uppdat: Kollade just filmen och det ser ut ungefär som när jag kör min, vad gäller kolvstångens fjädring.

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

axwell  
#90506 Nu antar jag att du har gett upp klyven från OACCY, jag ser ingen likhet i komponentvalet på bonnets. Alla prylar på oaccy, utom hjulställningen, ser ut att komma från samma ställe som Kellfris, även pluggen för nivåsticka och påfyllning.
Jag har sett många nystartade trådar som har verkat mycket mer tveksamma betr. uppsåt än denna, bra att du tog tag i kommentarerna.

Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#90521 Bra axwell att du kollar, jag bara gick på minnet av Bonnet-klyven att jag tyckte den såg lik ut, slarvigt av mig :oops: Tydligen är den mer Kellfri-liknande, med skillnaden att Kellfri har väl styrning på sin, ser just att den är på 70cm så det behövs nog, medan OACCY:s är 50cm.

Och som sagt ingen skugga över vår vän Templar, det är trist med såna där fulannonsörer för det skapar en sån här otrevlig misstänksamhet, som tyvärr drabbar dom mera helgonlika.

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90546 Håller återigen med de som förespråkar de svensktillverkade maskinerna :wink: Finns nog all anledning att vara misstänksam mot en sån Kinakopia. :!: Det nämns för övrigt att vikten på klyven skulle vara 130 kg? Verkar märkligt! Tror min Faxes klyv ligger på 105-110kg och då är den ju betydligt kraftigare uppbyggd. Kolla t.ex. stativen fram och bak som är klenare. Därtill är ju oljetanken kortare och mindre på Kinaklyven. En del skyddsplåtar mellan spakar och motorskydd finns ej med på Kinaklyven, åtminstone inte på dom bilderna. Trots det den höga vikten?

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

templar  
#90549 Tack för alla svar och kommentarer, kommer att köpa svenskt efter lite funderande.
Vad skall man tänka på om man köper beg faxe, nema?
Är det saker som brukar behöva renoveras, vad kostar elmotorn tex?
mm,mm.
Det blir kanske lika dyrt i slutändan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#90558 Tror att det du främst ska kolla på en beg klyv är hydrauliken, pump, slangar, ventiler, anslutningar och sånt. Och att kolven inte är skadad med repor eller annat. Titta efter tecken på läckor. Trefas elmotorer brukar hålla i evigheter.

Om du vill ha en uppfattning om vad reservdelarna kostar så kolla Faxes reservdelssida, där finns priser på det mesta.

Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90718 Angående Oaccy så ligger den firman en mil från mig. Jag träffade på gubben som har den på en veddemodag för nåt år sen. Jag tittade lite på Pelteckombin. Han va lite jobbig då han verkade tycka att allt på marknaden var skit utom det han sålde!

Magnus M

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90733 smart säljare då ? :)

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

templar  
#92765 Vimmerbyklyven verkar va en klyv i samma klass som ne-ma faxes mm.
Verkar genomtänkt med inbyggd fyrklyvskniv mm.
Nån som har nått att säga om den?

Kollar beg klyvar just nu.
Funderar på om man ångrar sig på att köpa en 700 eller metersklyv även om man bara eldar med halvmeters.
Har sett en del fina klyvar i den storleken(700-1000) nämligen på beg. marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#92766 Vimmerby har jag ingen aning om.

En längre klyv behöver inte vara ett problem, vanligtvis har de långa justerbar klyvlängd och annars brukar det inte vara nåt problem att fixa till, så om du hittar nåt i bra prisläge och hyggligt skick så är det klart ett alternativ.

Edit: Kollade Vimmerbyklyven på nätet, ser ut att vara en rejäl grunka, stadig pump, bra fart, och ordentlig kraft. Kan ju inte bedöma kvaliteten per bild men den verkar vara svensktillverkad. Rätt dyr, men inte mer än andra motsvarande skulle jag säga.

Avatar Fallback

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

templar  
#178117 Vill bara upplysa om att idag blev det inhandlat en begagnad ne-ma hk50 vedklyv, tog en stund innan jag kom till skott, men bättre sent än aldrig,,,,, :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedklyv från OACCY MASKINTRADING

totte  
#178126 Verkar vara rejäla grejor, grattis! Låt oss veta om du blir nöjd med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).