Skogsekonomi
Virkespriser efter stormen Johannes?
tis 20 jan 2026, 11:01#904755Virkesköpare har väl ögon att se med och hos Skogsstyrelsen finns kartor av alla de slag där man kan rita in och söka på skiften hur stort virkesförrådet är.
TS

tis 20 jan 2026, 12:06#904762
Hur gammal är skogsbruksplanen?
Vederbörande kanske bara ville veta om den fortfarande är godkänd??
kajsa123 skrev:Virkesköpare har väl ögon att se med och hos Skogsstyrelsen finns kartor av alla de slag där man kan rita in och söka på skiften hur stort virkesförrådet är.
Hur gammal är skogsbruksplanen?
Vederbörande kanske bara ville veta om den fortfarande är godkänd??
...
tis 20 jan 2026, 12:16#904765Godkänd? Den är äldre än 10 år men jag har hjälp av den. Jag vet skillnaden mellan mina S , G, R, NS och NO avdelningar.
TS
tis 20 jan 2026, 12:45#904773Läste att det innebär bla att man avsätter en viss andel till naturvård vilket skett och jag minns när den gjordes att den kallades grön plan. inget prat om certifierad på den tiden och ingen virkesköpare har frågat om nån certifiering utan om skogsbruksplanen och kartor med klassificering av skogen.
TS
tis 20 jan 2026, 12:52#904776I dagens Tidningen Land skrivs det att Mellanskog tecknar avtal och sen får säljaren sen vad det blev/m3fub så småningom.
Motivering är att det blir mest rättvist så.
Norraskog har spenderbyxorna på och erbjuder priser lika höga som sina prislistor. 🤔
Norraskog har spenderbyxorna på och erbjuder priser lika höga som sina prislistor. 🤔
tis 20 jan 2026, 12:53#904777
Ok, någon får rätta mig om jag har fel!
Men en godkänd grön skogsbruksplan måste man ha för att vara certifierad, vitkesköparna brukar vara ganska noga med att ta reda på det, för att dom ska kunna sälja produkterna vidare.
Certifieringen ger ju nån tjugolapp extra i betalning med.
FSC & PEFC, är det något du känner till?
kajsa123 skrev:Läste att det innebär bla att man avsätter en viss andel till naturvård vilket skett och jag minns när den gjordes att den kallades grön plan. inget prat om certifierad på den tiden och ingen virkesköpare har frågat om nån certifiering utan om skogsbruksplanen och kartor med klassificering av skogen.
Ok, någon får rätta mig om jag har fel!
Men en godkänd grön skogsbruksplan måste man ha för att vara certifierad, vitkesköparna brukar vara ganska noga med att ta reda på det, för att dom ska kunna sälja produkterna vidare.
Certifieringen ger ju nån tjugolapp extra i betalning med.
FSC & PEFC, är det något du känner till?
...
tis 20 jan 2026, 13:18#904783
Ok, vi har ju våra skogar i olika landsändar, det kanske fungerar olika?
Här nere i syd har jag fått uppfattningen att sågverken vill veta om man är certifierad eller inte.
kajsa123 skrev:Har sett förkortningarna men har inte haft nån anledning att fördjupa mig dess mer. Jag är ingen skogsnörd.
Här nere i syd har jag fått uppfattningen att sågverken vill veta om man är certifierad eller inte.
...
tis 20 jan 2026, 14:12#904787 Man vill väl se en prislista först! Konstigt resonemang från Mellanskog.....
axwell skrev:I dagens Tidningen Land skrivs det att Mellanskog tecknar avtal och sen får säljaren sen vad det blev/m3fub så småningom.
tis 20 jan 2026, 14:52#904790Apropå certifiering. Jag var tidigare certifierad på en del av mitt innehav, men gick ur efter en analys. Den lilla ersättning man kan få motsvarar inte de inskränkningar som certifieringen medför.
En grön plan får inte vara äldre än 5 år (osäkerpå om det gäller PEFC). Och en uppdatering av en plan kostar en del. De inskränkningar som certifiering medför är: avsättningar och/eller alternativ skötsel, skapandeav lövrika avdelningar och begränsning av främmande trädslag.
Skogsbolagen är ju certifierade på egen mark, så de har inte något stort behov av att köpa in certifierat virke. Och köpsågverken verkar inte överdrivet intresserade. Och detär ju fullt möjligt att avverka enligt reglerna även på icke-certifierade marker.
Om man håller koll på sin skogsbruksplan så funkar den mer än tio år. Sedan kan det finnas andra anledningar att göra en ny plan. Även om planerna är gjorda för en tioårsperiod, vilket jag egentligen tycker är för kort perspektiv. Jag brukar roa mig med att räkna fram betydligt längre. Så där 50 år för att se om det blir virkessvacka eller ketchupeffekt. Det är ju då man kan ta strategiska beslut om överhållning eller avverkning vid LSÅ.
Så jag skulle också vara mycket tveksam att lämna ut en plan!
En grön plan får inte vara äldre än 5 år (osäkerpå om det gäller PEFC). Och en uppdatering av en plan kostar en del. De inskränkningar som certifiering medför är: avsättningar och/eller alternativ skötsel, skapandeav lövrika avdelningar och begränsning av främmande trädslag.
Skogsbolagen är ju certifierade på egen mark, så de har inte något stort behov av att köpa in certifierat virke. Och köpsågverken verkar inte överdrivet intresserade. Och detär ju fullt möjligt att avverka enligt reglerna även på icke-certifierade marker.
Om man håller koll på sin skogsbruksplan så funkar den mer än tio år. Sedan kan det finnas andra anledningar att göra en ny plan. Även om planerna är gjorda för en tioårsperiod, vilket jag egentligen tycker är för kort perspektiv. Jag brukar roa mig med att räkna fram betydligt längre. Så där 50 år för att se om det blir virkessvacka eller ketchupeffekt. Det är ju då man kan ta strategiska beslut om överhållning eller avverkning vid LSÅ.
Så jag skulle också vara mycket tveksam att lämna ut en plan!
tis 20 jan 2026, 16:48#904813Shiftet 2018-19 gjorde ja planen själv på 365 hektar efter att ha köpt den billiga versionen av pc skog (6000kr ca, som tyvärr inte går att köpa längre).
Planen gjorde ja med muntlig support från både fristående å föredetta planläggare på skogsstyrelsen. Några kronor kostade de men ja är godkänd dubbelcertifierad.
Ja håller planen uppdaterad varja år å 2024 justerades utgåvan av mig själv till certifierade.
Rätt mycket å hålla reda på å kunna men väl värt tiden.
Angående naturvårdsavsättning så har ja inget annat än de ja ändå skylle gjort hursomhelst.
Kruxet är ju att produktionsskog måste skötas så man inte hamnar idén sitsen att de beslagtages i framtiden.
Sorry för ot här på slutet.
Planen gjorde ja med muntlig support från både fristående å föredetta planläggare på skogsstyrelsen. Några kronor kostade de men ja är godkänd dubbelcertifierad.
Ja håller planen uppdaterad varja år å 2024 justerades utgåvan av mig själv till certifierade.
Rätt mycket å hålla reda på å kunna men väl värt tiden.
Angående naturvårdsavsättning så har ja inget annat än de ja ändå skylle gjort hursomhelst.
Kruxet är ju att produktionsskog måste skötas så man inte hamnar idén sitsen att de beslagtages i framtiden.
Sorry för ot här på slutet.
ons 21 jan 2026, 07:26#904870
Det är väl tämligen uppenbart att skogen inte är certifierad?
Det är klart de vill veta om man är certifierad men det behöver de inte se planen för. Vid kontrakt kryssar man i om man är certifierad, annars inte.
Finns absolut inga skäl att lämna ut en hel skogsbruksplan till en virkesköpare.
r93 skrev:kajsa123 skrev:Har sett förkortningarna men har inte haft nån anledning att fördjupa mig dess mer. Jag är ingen skogsnörd.
Det är väl tämligen uppenbart att skogen inte är certifierad?
Det är klart de vill veta om man är certifierad men det behöver de inte se planen för. Vid kontrakt kryssar man i om man är certifierad, annars inte.
Finns absolut inga skäl att lämna ut en hel skogsbruksplan till en virkesköpare.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 21 jan 2026, 07:42#904872Ni sörlänningar förstår inte att allt i resten av Sverige inte fungerar som hos er, säg mig varför tex en finsk köpare skulle fråga efter en certifiering ? Tror du man i norra Sverige där skogen växer långsammare och man inget gjort med skogen under de senaste åren börjar betala för certifiering för mindre skogsbestånd vart 5e år? Får ett kontrakt skickat till min nu i dagarna och de kommer nog inte stå ett ord om någon certifiering.
TS
Re: Virkespriser efter stormen Johannes?
ons 21 jan 2026, 09:34#904884😀 Hej! Ingen problem med det.
På FSC tillåts någon viss andel virke från helt ocertifierade skogar. Det kallas för kontrollerad virke.
Då är det köpare som kontrollerar tre huvudpunkter, laglighet, människorätter och naturskyddhänsyn.
Naturligtvis kubikpriset är något lägre. Det är ju köparen som står på kostnaden och gör värdesökningen.
Bortsluter i princip samiska områden, deras ägenklassade hög naturskyddvärdeområden HCV, samt om det lokalt befinner naturvärden inom skogsfastighetet.
Även PEFC -virke dubbelstämplas enligt förenämnda vilkor av kontrollerad virke.
På FSC tillåts någon viss andel virke från helt ocertifierade skogar. Det kallas för kontrollerad virke.
Då är det köpare som kontrollerar tre huvudpunkter, laglighet, människorätter och naturskyddhänsyn.
Naturligtvis kubikpriset är något lägre. Det är ju köparen som står på kostnaden och gör värdesökningen.
Bortsluter i princip samiska områden, deras ägenklassade hög naturskyddvärdeområden HCV, samt om det lokalt befinner naturvärden inom skogsfastighetet.
Även PEFC -virke dubbelstämplas enligt förenämnda vilkor av kontrollerad virke.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).