Skogsekonomi

Virkespriser efter stormen Johannes?

102 inlägg 12353 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser efter stormen Johannes?

LesterCGarreth  
kajsa123 skrev:Inte jag som ställt dessa ens och ägde inte skogen på den tiden. 😎

Okej.

Är föryngringen lyckad eller okej skulle jag avverka fröträden, men ett år hit eller dit lär väl inte spela någon roll.

Däremot spelar 5-10 säkert roll även uppe vid nordpolen. Själv har jag aldrig varit norr om Östersund så jag har ingen koll alls på hur det växer så långt norr.

Landshypotek Bank

MNskog  
Riga skrev:Webinarium med Mellanskog nyss slut. Man räknar med ett överskott av virke mars-september. Priserna kan komma att justeras.

Så tyvärr inget nytt.

Tja, det är väl väntat att man vill spela det kortet nu. Men när alla avverkningsresurser går på vindfällen sjunker produktionen rejält och då måste det komma in resurser utifrån som avverkar stående skog för att hålla produktionen uppe. Får man inte in extra resurser kommer man istället ligga efter budget i Augusti-September. Det räcker inte heller att flytta resurser inom samma marknadsområde utan de måste komma utifrån för att tillföra volymer. Kan mycket väl bli än större brist på virke till hösten och prishöjningar istället.

Riga  
#903411@MNskog
Det var en lustig sak Mellanskogs VD sa. Han menade att det ibland kommer ut mer virke än vid normal avverkning då till exempel en nedblåst gallring blir en slutavverkning. Men det måste väl vara ett undantagsfall. En skördare som arbetar i stormfälld skog producerar väl väsentligt mindre är i stående.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
MNskog skrev:
Riga skrev:Webinarium med Mellanskog nyss slut. Man räknar med ett överskott av virke mars-september. Priserna kan komma att justeras.

Så tyvärr inget nytt.

Tja, det är väl väntat att man vill spela det kortet nu. Men när alla avverkningsresurser går på vindfällen sjunker produktionen rejält och då måste det komma in resurser utifrån som avverkar stående skog för att hålla produktionen uppe. Får man inte in extra resurser kommer man istället ligga efter budget i Augusti-September. Det räcker inte heller att flytta resurser inom samma marknadsområde utan de måste komma utifrån för att tillföra volymer. Kan mycket väl bli än större brist på virke till hösten och prishöjningar istället.

Varför ska resurserna som kommer utifrån avverka stående skog för att hålla produktionen uppe? Det enda rimliga är väl att dom också hugger vindfällen för att minimera lagerskador fram i sommar. För produktionen sjunker vid vindfällen helt klart.

alias  
Vedproducent skrev:
MNskog skrev:

Så tyvärr inget nytt.

Varför ska resurserna som kommer utifrån avverka stående skog för att hålla produktionen uppe? Det enda rimliga är väl att dom också hugger vindfällen för att minimera lagerskador fram i sommar. För produktionen sjunker vid vindfällen helt klart.

Hur ser den genomsnittliga skogen ut som har blåst ner?
Om vindskadorna, i enlighet med beprövad vetenskap, ökar med beståndshöjden så kanske man kan förutsätta att merparten av volymerna återfinns i skogar högre än 20 m ÖH (vilket borde motsvara 65-70 års ålder på en T24, som inte borde vara en helt onormal bonitet i de berörda delarna av landet). Kan det då vara rimligt att räkna med en medelstam på 0,2-0,3 m3fub?

Vad det gäller upparbetningskapacitet i stormskogen så kan det nog bero en del på hur flottan av gallringsskördare ser ut i området. Om man har stor andel "flexigrupper" så kanske du kan få en produktionshöjning på dessa av att köra stormupparbetning med medelstam runt 0,2 m3fub istället för gallring på 0,1, som kan kompensera för att slutavverkningsgruppernas produktion per timme sänks.

Frågan är väl om man inte är sämre rustad för att ta omhand strövindfällena vid denna storm jmf med t.ex. Gudrun för 20 år sedan. Jag tänker då främst på att andelen självverksamma skogsägare verkar minska konsekvent över tid (i vart fall när det kommer till motormanuellavverkning). Vid tiden för Gudrun så var det många aktiva skogsägande pensionärer som huggit i skogen på 70- & 80-talet (antingen som anställda huggare eller att man högg i egen skog på vintern som komplement till ett mindre lantbruk).

De stora brötarna höggs ju i regel maskinellt, men jag tycker att det stora flertalet var duktiga på att städa bort strövindfällena också på sina marker - sånt som varken var praktiskt eller ekonomiskt rimligt att jaga efter med maskiner med höga timtaxor.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

MNskog  
#903416Jo nog kan produktionen öka på vindfällen för en gallringsskördare förutsatt att det är losskapat och inte för grovt. Överlag kommer dock produtionen att minska och det vill industrin kompensera för. Får man inte in tillräckligt med extra resurser blir alternativet atr låta en del fortsätta hugga stående skog. Problemet idag är att vart ska resurserna komma ifrån? Möjligen från söder om Södra vill hålla igen. Knappast från norr där det i flera år varit knappt med resurser och ett stort antal baltiska grupper håller uppe produktionen. Däremot är dessa balter flexibla och flyttar snabbt dit betalningen är bäst men då sjunker produktionen i norr och då kommer det bli produktionstapp på industrierna där. Därför tror jag varken SCA, Holmen eller Norra vill släppa några avverningsmaskiner om de inte avtalas om virkesflöde mot norr av stormvirket.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#903417Jag jobbade på SCA under stormarna 2011 och 2013. Prestationen vid vindfällsavverkning var högre jämfört med de vanliga förstagallringarna på 0,05-0,07 m3 medelstam. Förkapning förekom inte alls. Däremot förkapade Norrskog i princip allt. Möjligen var det liten skillnad objekten. SCA hade mest yngre gallringsskogar. Norrskog led av det jag kallar ”timmerställningssjukan” alltså äldregallringar, ganska glesa tallskogar. Lätta attsälja in till markägaren? Ingen återbeskogningsproblematik/kostnad, men ändå hyfsat netto. Baksidan med tappad tillväxt märks inte så mycket.
Problemet med denna storm är den snö som kom. Börjar det bli flera dm snö på virket blir det nästan omöjligt att hugga. Men det är stor skillnad på hur objekten ser ut. Spridda vindfällen är svårare än större flak. Och ligger det platt är det sämre än om träden lutar kraftigt. Helst vill man ju kunna hugga allt där man går fram. Att göra omtag är dålig hushållning av resurser.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903424alias är som vanligt inne på ett spår jag känner igen.

Vid Gurun och Per fanns en enorm reservkapacitet i bygderna. Först visade det sig genom att det fanns på förhand organiserade lag med frivilligpersonal som högg ledningar. Numera får stora delar av mellansverige vänta på ström för att endast utbildad personal får jobba utmed ledningarna. Här nere högg vi rent utmed ledningarna i våra egna byar så e-on i vårt fall kunde fokusera på att koppla linor och resa stolpar. Nu är det mesta nedgrävt men skulle något liknande hända igen så blir det väl vistelseförbud i ledningsgator.

När det gäller rotkapning och upparbetning hade jag flera bekanta som styrde om sina jobb från alla möjliga typer av tjänster för att jobba med skogen helt eller delvis. Är tveksam till att lika många skulle gjort det om samma sak hänt idag.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#904631Den enes död , den andres bröd. Väntar på anbud från en virkesköpare ( varit ute i skogen och kollat) och när en annan virkesköpare fick veta det ville hen se om hen kunde matcha med ett bättre bud osv och det här är inte en ens slutavverkning. 🌲

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#904654Intressant! Du få gärna dela med dig om nivån på eventuella anbud. Alltid intressant med faktiska priser direkt från verkligheten!

Användarvisningsbild

kajsa123  
#904725Den 1a virkesköparen som kontaktades för närmare 3 månader sedan skyllde på väder och väglag nån månad senare vid kontakt nr 2 men jag tror hen vill helst ha slutaverkningr eller så är det som att ställa sig i kö för att köpa en Birkin det tar tid. Kanske inofficiellt köpstopp !

En ville ha hela min skogsbruksplan , den finns på CD nånstans och även utskriven och det hoppar jag faktiskt då ok att få info om områden som ska avverkas men hela skogsbruksplan ?!

Sedan är det så att en del sågverk även köper fintimmer vilket ger bättre betalt än de som kör med massaved för allt under 14 cm.

TS

MNskog  
kajsa123 skrev:Den 1a virkesköparen som kontaktades för närmare 3 månader sedan skyllde på väder och väglag nån månad senare vid kontakt nr 2 men jag tror hen vill helst ha slutaverkningr eller så är det som att ställa sig i kö för att köpa en Birkin det tar tid. Kanske inofficiellt köpstopp !

En ville ha hela min skogsbruksplan , den finns på CD nånstans och även utskriven och det hoppar jag faktiskt då ok att få info om områden som ska avverkas men hela skogsbruksplan ?!

Sedan är det så att en del sågverk även köper fintimmer vilket ger bättre betalt än de som kör med massaved för allt under 14 cm.

Helt rätt. Lämna inte ut hela planen för de vill veta så mycket som möjligt om dig som förhandlingsmotpart. Helst vill de sälja dig en ny plan som ska gås igenom och därefter skogsägarsamtal som heter lite olika beroende på köporganisation. De sälljer även tjänster där du kan göra hela din bokföring hos dem... Det ni säger under dessa samtal plus vad virkesköparen tycker om dig gör att de sedan kan kategorisera in dig i olika skogsägarklasser för olika sätt av bearbetning som ska resultera i att du avverkar så mycket som möjligt och säljer till dem. Det nyaste är att samtalen spelas in och analyseras via AI. Informationen sparas i systemen så att det ska vara organisationens egendom och lätt vara tillgängligt för nyanställda köpare. Branschen har ju idag en rejält hög personalomsättning. Istället för att fastna i nätet tycker jag du ska kontakta flera köpare och bara erbjuda exakt samma avverkning till alla och ge alla exakt samma information och förutsättning. Först då blir ju de erbjudanden du får jämförbara. När det gäller skogsbruksplaner utförs de ofta av små entreprenadföretag och hos dem kan du nog enklare och blligare få din plan uppdaterad än via de stora organisationerna som dessutom då får tillgång till dina skogliga data. Samtidigt kan du för en låg kostnad få råd om beståndens skötsel av planläggningsföretaget. De blir då opartiska råd utifrån ditt skogsinnehav för din skull. En erfaren planläggare är dessutom idag ofta kunnigare på skogsskötsel än virkesköparna oavsett om de heter köpare, rådgivare eller inspektor med mera.

Användarvisningsbild

T18  
#904735Om en virkesköpare vill veta hur mycket avverkningsbar skog man har så finns idag väldigt enkla verktyg m. laserscanning osv för att få en bild av läget.

gurka  
#904738Jag tycker det är lättare att förhandla priset för ett avverkningsobjekt när man är transparent med hela skogsbruksplanen och kan påvisa att ett för lågt pris på detta objektet kan medföra att skogsinköparen förlorar många framtida affärer....

Användarvisningsbild

Monark1954  
#904741Tror någon skrev att uppstickare inköpare skulle passa på nu när vindfällen skall upparbetade.
Min vanligaste kontakt har inte återkommit trots att jag bad om hjälp första vardagen efter Johannes.
Blev kontaktad av ett lokalt sågverk, de lämnade gärna ett bud.
Grundbetet är 5 ha överhållen grov tallskärm där mycket fallit.
Kontaktade sen 3 företag på väg in i Östra Jämtland med virkesköp.
Alla vill ut och titta och ge ett bud.
Får se hur det faller ut, trodde att jag skulle få stå med mössan i hand och få prisdike priser utan påslag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).