Sågverk (mindre)

Laimet 120 and separate diesel engine?

3 inlägg 589 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Laimet 120 and separate diesel engine?

Apt  
#904465Hello.

Sorry for english language and it is not very good to.

I have laimet ant it was originaly mobile, with roof and tractor power suply.
When i got it it was already missing the roof and original smaler shaft that connect to tractor pto shaft.
It has 37kW Electric motor.
I need to convert it back to Diesel.
I have volvo fl 6 d60 or 61 turbo engine with manual gearbox .
Yes i know that original pump wil not power that engine with heavy load and speed drop.

So i have few question about this, first is that eninge is rotation direction is wrong with saw and another is how is best to get right speed?

Is it good idea to turn engine 180° and then some bearing and belts and shaft to bring it back near the fan?
On our shops i didnt found any reversing boxes or used that have enough power handling. The belts seems better but more engineering and work.

And is it beter to restore originaly two shaft and pulley system for saw? Then i have oportunity to use it with some tractor in future If i need.

If i made saw pulleys to starting 540rpm to speeding shaft IP to 900-1000 rpm with 1000mm blade then what gear on got nearest output speed with good engine Roma that oil is pumped and turbo is good working speed?
I plan to buy some handheld tachometer to make sure that on future the speeds are what they need.

So if somebody is interested and can send me pictures how they have solved this kind of problem im wery thankfull .

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Laimet 120 and separate diesel engine?

Fredrik Reuter  
#904473Hi,

I hope you don’t mind — I took the liberty of freely translating your message into Swedish. The idea is simply to make it easier for more people here to understand the details and (hopefully) join the discussion.

Just to be clear: I’m not confident I have enough technical knowledge to give you a solid answer myself, but I’m posting the Swedish version so others with more experience can jump in and help.

Here is the Swedish translation:

Förlåt för min engelska, den är inte så bra.

Jag har en Laimet, och den var ursprungligen en mobil enhet med tak och drift från traktorns kraftuttag. När jag fick den saknades redan taket och den ursprungliga, mindre axeln som kopplar till traktorns PTO-axel. Den har nu en elmotor på 37 kW.

Jag behöver bygga om den tillbaka till diesel. Jag har en Volvo FL6 D60 eller D61 turbomotor med manuell växellåda. Jag vet att den ursprungliga hydraulpumpen inte kommer att kunna driva den motorn bra vid tung belastning eftersom varvtalet kommer att sjunka.

Så jag har några frågor. För det första: motorns rotationsriktning blir fel i förhållande till sågen. För det andra: vad är bästa sättet att få rätt varvtal?

Är det en bra idé att vrida motorn 180° och sedan använda lager, remmar och en axel för att få tillbaka drivningen nära fläkten? I våra butiker hittade jag inga reverseringsväxlar (eller begagnade) som klarar tillräcklig effekt. Remmar verkar bättre, men det kräver mer konstruktion och arbete.

Och är det bättre att återställa det ursprungliga systemet med två axlar och remskivor för sågen? Då har jag möjlighet att köra den med traktor i framtiden om jag behöver.

Om jag bygger remskivorna så att 540 rpm in ger 900–1000 rpm på mellanaxeln (IP) med en 1000 mm klinga – vilken växel ger närmast rätt utgående varvtal med ett bra motorvarv, så att oljepumpen får rätt varv och turbon arbetar i ett bra varvtalsområde?

Jag planerar att köpa en handhållen varvräknare för att kunna kontrollera att varvtalen blir rätt framöver.

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120 and separate diesel engine?

Apt  
#904486Thanks, no probleem.
I use this forum with translated to english so i can get read answers in swedish to.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).