tis 13 jan 2026, 15:01#903919Hej!
Har idag en Veto 30kw vedpanna som jag eldar mot 1500l ack tankar. Pannan är från 97 och börjar bli sliten, jämför man dessutom mot modernare pannor så känns det som att det är dags att byta ut den.
Finns en del pannor från utlandet som har attraktiva priser men hur är kvaliteten? Någon här som har erfarenheter?
En av pannorna jag kollat på är:
https://www.lindquistheating.se/produkter/varmepannor/vedpannor/rb-ventum/rb-ventum-40kw-vedpanna-i-plat/
Verkningsgraden på min nuvarande panna tror jag ligger på ca 75% så är ju viss skillnad mot 92 som denna påstås hålla.
Uppvärmning
Byte av vedpanna
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 14 jan 2026, 06:17#903957Det jag har att tillföra är att pannor med fläktar kan dra åt helvete. Alltid ett jävla problem med fläktarna och dom är sjukt dyra att byta och i vissa fall får du en fläkt som är ÄNNU sämre än den som gått sönder.
Dessutom ska man undvika pannor med keramik.
Gjutjärn är det som gäller.
Jag vet att man i princip måste ha en panna med fläkt för att få en godkänd panna. Och såklart är de mer effektiva.
Men skulle jag byta panna igen, kanske dags om några år så hade jag hellre tagit en panna utan fläkt. För det finns att köpa. Bor du på landet så kan du ju strunta i utsläppen eller om det är godkänt.
Man bränner lite mer ved men man slipper rensa fläkt en gång i månaden eller spendera tiotusen på en usel fläkt för att original fläkt har utgått.
Min CTC panna från sextiotalet var inte så effektiv men den tände lätt och det var aldrig några problem. Skulle behållt den. Och ingen jävla fläkt eller elektronik som 100% går sönder fredag kväll när det är -14.
Dessutom ska man undvika pannor med keramik.
Gjutjärn är det som gäller.
Jag vet att man i princip måste ha en panna med fläkt för att få en godkänd panna. Och såklart är de mer effektiva.
Men skulle jag byta panna igen, kanske dags om några år så hade jag hellre tagit en panna utan fläkt. För det finns att köpa. Bor du på landet så kan du ju strunta i utsläppen eller om det är godkänt.
Man bränner lite mer ved men man slipper rensa fläkt en gång i månaden eller spendera tiotusen på en usel fläkt för att original fläkt har utgått.
Min CTC panna från sextiotalet var inte så effektiv men den tände lätt och det var aldrig några problem. Skulle behållt den. Och ingen jävla fläkt eller elektronik som 100% går sönder fredag kväll när det är -14.
ons 14 jan 2026, 06:50#903958Och jag tycker tvärtom... Våran baxi-panna har gått sedan -98, kommer inte ihåg om det någonsin har rengjorts nån fläkt... Värmer 1600 liter vatten på ett inlägg. Från 40 till 100 grader. Bytt keramik tre gånger sedan ny. /Johan
ons 14 jan 2026, 07:03#903961Andra pannan med fläkt. Samma skit. Skorstenen är alltid ren och fin. Fläkten full av stenhårda avlagringar. Gamla pannan var Nibe. Nibe kan dra åt helvete. Deras support kan dra åt helvete, deras reservdelar kan dra åt helvete och deras godkända installatörer kan dra åt helvete.
ons 14 jan 2026, 07:14#903963
Enligt min Garmin Forerunner var min sömn idealisk och på 7h47minuter med minimala variationer och gott om REM. Men jag vet att svenskar har svårt för att höra eller döma ut kritik, självcensurerar och gärna tar till "du är bara bitter" när man klagar.
Men jag tycker det är viktigt att berätta om något är skit. Och Nibe i det här fallet betedde sig otroligt dåligt och Ronnys Rör som skulle vara deras installatör tog gärna emot pengarna men supporten var absolut sämst. Svarade inte i telefon och var otroligt ohjälpsamma. Trots att den jäveln tog 60,000 för installation och sen tiotusen för en ny fläkt som aldrig fungerade.
Dra. Åt. Helvete.
Nyborg skrev:Har du vaknat på fel sida idag? 😀
Enligt min Garmin Forerunner var min sömn idealisk och på 7h47minuter med minimala variationer och gott om REM. Men jag vet att svenskar har svårt för att höra eller döma ut kritik, självcensurerar och gärna tar till "du är bara bitter" när man klagar.
Men jag tycker det är viktigt att berätta om något är skit. Och Nibe i det här fallet betedde sig otroligt dåligt och Ronnys Rör som skulle vara deras installatör tog gärna emot pengarna men supporten var absolut sämst. Svarade inte i telefon och var otroligt ohjälpsamma. Trots att den jäveln tog 60,000 för installation och sen tiotusen för en ny fläkt som aldrig fungerade.
Dra. Åt. Helvete.
ons 14 jan 2026, 07:44#903965Det egentligen största problemet med den nuvarande pannan är att den är väldigt omständig att elda i. Lägger man i för mycket så övertänder den hela vedförrådet och blir helt omöjlig att hantera. Därför behöver jag nog göra ca 4-5 ilägg för att värma tankarna från 40-80grader. Är ute efter en panna där man kan tända på, fylla vedmagasinet till max och sen ska den sköta resten själv.
TS
ons 14 jan 2026, 10:17#903979Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
Det har inte varit något fel med Baxin så jag skulle inte utesluta en sådan igen men helst skulle jag vilja ha med automatisk sotning och tändning.
För den som är hemma och passar pannan hela dagen kan jag förstå att man vill ha något enklare men jag hade velat ha något som sotar sig själv och inte behöver mer tillsyn än som mest morgon och kväll när det är som kallast på året.
Lindqvistpannan du länkat ser mycket bra ut för att vara en östeuropé, eller turk var det väl till och med. Värt att tanka på är reservdelar om du ska dras med pannan i 30 år eller så.
Elmhult har uppenbarligen vaknat på fel sida. Baxipannan hemma installerade jag begagnad 2005 och har bytt keramik och plåtar en gång på de åren. Fläkt och övrig el i pannan är orörd de 20 åren jag eldat i den.
Det har inte varit något fel med Baxin så jag skulle inte utesluta en sådan igen men helst skulle jag vilja ha med automatisk sotning och tändning.
För den som är hemma och passar pannan hela dagen kan jag förstå att man vill ha något enklare men jag hade velat ha något som sotar sig själv och inte behöver mer tillsyn än som mest morgon och kväll när det är som kallast på året.
Lindqvistpannan du länkat ser mycket bra ut för att vara en östeuropé, eller turk var det väl till och med. Värt att tanka på är reservdelar om du ska dras med pannan i 30 år eller så.
Elmhult har uppenbarligen vaknat på fel sida. Baxipannan hemma installerade jag begagnad 2005 och har bytt keramik och plåtar en gång på de åren. Fläkt och övrig el i pannan är orörd de 20 åren jag eldat i den.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 14 jan 2026, 16:24#904005
Håller med. Jag hade tittat på Österrikare.
busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
ons 14 jan 2026, 16:26#904006Har en Baxi solo+ installerad -98 bytt keramiken 1 gång botten delen 1 gång extra tror jag aldrig bytt fläkt men har blåst rent den får kanske 15 år sen så är nog dags kanske sotar den aldrig tycker den funkat som den ska och har inga planer på att byta ut den. Vad är det som gör att du tror din Baxi närmar sig slutet ?
ons 14 jan 2026, 16:31#904007
Frågan är är dom 3-4 ggr bättre än billigare alternativ? Man får ju ge mellan 150-200tkr för en österrikisk panna?
Aspåsnäset skrev:busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
Frågan är är dom 3-4 ggr bättre än billigare alternativ? Man får ju ge mellan 150-200tkr för en österrikisk panna?
TS
ons 14 jan 2026, 16:33#904008
Man kan ju alltid köpa på sig en extra uppsättning keramik, resten borde gå att lösa känns det som.
Min fundering är om premiumpannorna verkligen är värda merkostnaden?
busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
Man kan ju alltid köpa på sig en extra uppsättning keramik, resten borde gå att lösa känns det som.
Min fundering är om premiumpannorna verkligen är värda merkostnaden?
TS
ons 14 jan 2026, 21:08#904040
Det beror nog på hur man prioriterar. Kollar man på en Hargassner med 6-8 timmar brinntid så minskar det drastiskt antalet pannrumsbesök. Med automatisk tändning också så kan man anpassa besöken mer till hur det passar över dygnet. Jobbar man heltid och har aktiviteter direkt efter jobbet så blir möjligheten att sköta pannan på få besök avgörande. Alternativet är i så fall flis men det är inte helt lyckat om värmebehovet är måttligt.
nils9900 skrev:Aspåsnäset skrev:busholle skrev:Hade jag varit på väg att byta nu så hade det blivit en modern panna med de flesta funktioner som finns att få tag på. Kommer nog byta om några år då den Baxin jag har från -98 börjar närma sig slutet.
Det beror nog på hur man prioriterar. Kollar man på en Hargassner med 6-8 timmar brinntid så minskar det drastiskt antalet pannrumsbesök. Med automatisk tändning också så kan man anpassa besöken mer till hur det passar över dygnet. Jobbar man heltid och har aktiviteter direkt efter jobbet så blir möjligheten att sköta pannan på få besök avgörande. Alternativet är i så fall flis men det är inte helt lyckat om värmebehovet är måttligt.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).