Skördare

Kedjan stannade grangärde 828

6 inlägg 853 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Kedjan stannade grangärde 828

karlsson192  
#903693Halloj.
Rev i gång maskin och provade alla funktioner. När den kom till kap/svärdet sket det sig! Svärdet går ut och kedjan börjar snurra, fullt ute så stannar kedjan och aldrig mer går igång. Kollat över kablage lite snabbt men står kvar i skogen så inge jätterseriös felsökning men . Så får köra hem maskin.

Men vart ska jag börja leta🤔

TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjan stannade grangärde 828

Fredrik Reuter  
#903695Hej,
Kan tyvärr GM 828 ganska dåligt, men kan alltid tipsa om generell felsökning.
En sak som kan fungera är att fråga sig: när började problemet och vad har ändrats mellan tiden det funkade tills nu? Det kan ju vara en uppsjö av saker som egentligen bara du vet om men vädret kan vara en anledning.

Sedan sådana där givna saker: sågen går men stoppar i ändläge (om jag förstod dig rätt). Då får den ju olja men sedan händer något, ändlägesgivare? Den hade jag börjat kolla på om nu 828 har en sådan funktion.

karlsson192  
#903710Var vid första knapptrycket sågmotorn stannade. Började kapa men stannade innan den kommit hela vägen. Svärdet rör sig fortfarande. Men motorn drar inte kedjan om mannkan säga så. Har bytt revolver ventilen till sågen förra säsongen.
Det var -13 ,efter 1 tim varmkörning. Så testade jag .
Tog fram sågen istället å lät maskin stå fram tills nu ca 2.5 tim. Utifall nån frusit men sågmotor går inte.

TS

Cat554  
#903714Hadde samma. Sågen gikk via testfunksjon. Var diametergivaren, så att datorn fikk besked om null diameter. OH

karlsson192  
#903732Dia givarna är urkopplade

TS

Tralsmo  
#903741Inte så enkelt som att noshjulet skurit?

Har själv råkat ut för det men de va på ett sp 550 agg så då gick inte svärdet ut heller har ja för mig.
Men de är ju olika konstruktioner på olika aggregat, angående svärdsmatningen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).