Skördare

valmet 901 -88 tätningar svivel

25 inlägg 2355 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild

valmet 901 -88 tätningar svivel

Fendt820  
#903083Halloj svivel på min 901 läcker rätt ordentligt så jag söker tips på vart det går att beställa oringar och slitringar .
kollat med koppom men dom hade inga . Kan heller inte hitta reservdelarna i min bok. Någon som har nån ide vart det finns att beställa ?!

TS

Re: valmet 901 -88 tätningar svivel

AKKAMAAN  
#903089Hör med Komatsu. Stigs Maskin, eller AlftaProdukter
Eller. kontakta Karl-Erik Norlin, Komatsu, i någon skogsmaskingrupp på Facebook, han har koll på det mesta om 901.
Kommer du att fortsätte köra maskinen tills du hittar nya tätningar?
Eller om du inte ka köra mera med dåliga tätningar så kan du skruva isär sviveln, mäta upp och identifiera O-ringar och slitringar och därefter kollamed t ex Trellerborg eller Parker.

Fendt820  
#903097tackar för svar . nej den är redan isär så jag tänkte nog att o ringarna var lätt löst men är mer skeptisk till slit ringarna . Men jag kollar där och tackar återigen 👍

TS

AKKAMAAN  
Fendt820 skrev:tackar för svar . nej den är redan isär så jag tänkte nog att o ringarna var lätt löst men är mer skeptisk till slit ringarna . Men jag kollar där och tackar återigen 👍

Finns det nån identifikation på själva sviveln? Kanske lite långsöktmen om du har tur så är det en svivel som har använts på andra typer av maskiner och därmed finns tillgänglig på andra reservdelslistor

Fendt820  
#903567jag hittar ingen beteckning på sviveln. jag har ringt och skickat förfrågningar till olika företag . Men är ännu rätt så säker på att någon måste ju bytt tätningar så dom kanske har mer info om vart man köper tätningar.

TS

Blondin 750  
#903585Har du några bilder och mått så kan det underlätta att hitta alternativa lösningar.
Som akkamaan påpekar så är det säkert en komponent som sitter i andra applikationer.

Fendt820  
#903611Jag var ute o tog några bilder hittade även en stansning på baksidan av sviveln
Ligger en o ring som spänner på den blå slitringen

TS

AKKAMAAN  
#903635Troligen Valmets egen svivel från Umeå Mekaniska
1768073770_umeA_mekaniska_901_svivel.jpg

Användarvisningsbild

Pruppen  
#903645Kolla med momentum är mitt tips.

Har dom en butik i närheten av dig så ta med dig en tätning så kan dom få kolla på den. Ta samtidigt med en lapp med alla olika tänkbara mått som kan vara bra att ha för att hitta en ersättare.

Blondin 750  
#903648Det ska ju gå att få tillverkat tätningar av olika slag om det inte finns som lagervara, och Momentum blir nog mitt tips också.

AKKAMAAN  
Blondin 750 skrev:Det ska ju gå att få tillverkat tätningar av olika slag om det inte finns som lagervara, och Momentum blir nog mitt tips också.

Alla tillverkare av hydrauliska komponenter använder dimensionersom gör att man kan använda serietillverkade tätningar från en lagerhylla. Kostnaden att tillverka egna tätningar i små serier äralldeles för hög. Så en desigenr av en komponent har en stor bibel med oilka tillgängliga tätningar som han utgår ifrån. Bara de allra största tillverkarna, som t ex Parker kkan ha egen tillverkning av tätningar. En av det störsa tillverkarna av kvalitetstätningar är Trelleborg, som distribuerar tätningar runt hela jordklotet
LÄNK till Trelleborgs sortiment av roterande tätningar
LÄNK till Trelleborgs sortiment av linjära tätningar

Dessa två PDF filer har cirka 1000 sidor med tätningar sammanlagt

Blondin 750  
#903671Ja jag tror också att det finns tätningar som passar på någon hylla någonstans, det gäller väl bara att hitta dem.
Jag minns inte riktigt hur hur det är konstruerat i en svivel men jag har något vagt minne av O-ringar och några stödringar som byttes i en svivel på en Atila grävmaskin i början på karriären.

Cat554  
#903682Byttet på mingraver en gang. De var fra Merkel Rotamatic. Ser det finnes også noen fra Rotaseal. Google hvor du kan få disse. Finnes Freudenberg i Sverige?
OH

Användarvisningsbild

Pruppen  
AKKAMAAN skrev:
Blondin 750 skrev:Det ska ju gå att få tillverkat tätningar av olika slag om det inte finns som lagervara, och Momentum blir nog mitt tips också.

Alla tillverkare av hydrauliska komponenter använder dimensionersom gör att man kan använda serietillverkade tätningar från en lagerhylla. Kostnaden att tillverka egna tätningar i små serier äralldeles för hög.

Nej men det som var standard då behöver inte vara det idag........

Nu tror jag inte att så är fallet men det är bra att veta om att det går. "Blondin 750" kom med ett bra tips, jag börjar vara less på att du sablar ner folk som vill hjälpa till.

Blondin 750  
#903712Kolla även Mecmove.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).