Skogsekonomi

Försäkringsersättning efter stormen

9 inlägg 1327 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Försäkringsersättning efter stormen

T18  
#903534Hej!

Jag skulle gärna vilja höra hur ni andra skogsägare har upplevt processen kring försäkringsersättning vid stormskador.
Vilket bolag är bäst? Hur svårt/enkelt är det att yrka ersättning? Krävs besiktning på plats? Vilka bolag har ni? Hur går det just nu i processen efter Johannes? Är det ens värt att ha stormförsäkring?

Många av oss är påverkade efter Johannes och sitter väl i sånt här just nu...
Min initiala bild av det hela är att ersättningen är usel och stormen kommer bli en rejäl förlust för enskilda.
Urglesade bestånd med permanent nedsatt produktionsförmåga, lägre framtida volymer i bestånd vilket minskar dess attraktivitet, utökat virkesutbud som ger lägre priser, större avverkningsposter som i sitt originalskick hade kunnat bjudas ut till drygt 1000 kr netto, men nu får tas på vanlig lista till dyr avverkningskostnad...

Hoppas det kan bli en informativ tråd som många har nytta av.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Försäkringsersättning efter stormen

Elis76  
#903542Norra skog bjöd för ett antal år sedan in LF och ett ytterligare ett försäkringsbolag till en informationsträff i Stockholm om skogsförsäkringar - budskapet var tydligt.

- Om befintliga skogsförsäkringar skall ge högre ersättningar än idag, kommer premierna bli så höga att ingen privat skogsägare kommer ha råd att teckna försäkringen.

Är man medlem i Mellanskog anordnas informationsmöten om stormen Johannes.

https://www.mellanskog.se/evenemang

Användarvisningsbild

Rossignol  
#903579@T18 och alla andra drabbade av Johannes.

Steg 1 är att anmäla skadan till försäkringsbolaget.

För anteckningar över allt som händer, varje samtal etc. Det är hopplöst att komma ihåg allting.

Efter Gudrun dök det upp aktörer med gammalt skrot som trodde de skulle få betalt bara maskinen stod i skogen. Dessutom försvann det virke. Så håll koll.

Gällande villkor och premier finns redan en tråd. Skogsförsäkring

Jag aktualiserade diskussionen i somras, men efter att en skribent mer eller mindre idiotförklarat alla som har stormförsäkring så kom det inga fler inlägg.

Jag hoppas att försäkringsbolagen nu kommer att ta fram fler alternativ för skogsägare.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#903609Jag har en tilläggsförsäkring skog där storm ingår, ringt försäkringsbolaget och förklarat att det inte är möjligt att inspektera min skog just nu då jag inte bor på orten, vägar och skogsvägar är inte direkt plogade till skiftet och det är mycket snö och det är kring -30 C ute dvs farligt att ge sig ut i den kylan och inte möjligt att flyga drönare över området. Det jag fick veta är att gör jag en skadeanmälan kommer försäkringsbolaget att kontakta Skogsstyrelsen som gör en inspektion. Försäkringsbolaget gjorde en notering att jag ringt.

jannee  
#903621Får verkligen hoppas att ni som har stormförsäkring VERKLIGEN läst det finstilta i era försäkringsbrev.
Efter Gudrun fick jag så pass dålig ersättning att den endast räckte till förnyad premie för 3 år framledes och detta för då 5 000 fub nedblåst skog.
Du kan om det vill sig illa åka på flera självrisker, dessutom betalas inte ersättning för fullt virkesvärde - bolaget har begränsningar.
Vissa bolag tar INTE hänsyn till fördyrad upparbetningskostnad
M.a.o. ha inga höga förväntningar på en eventuell kommande ersättning.

Användarvisningsbild

Contårta  
kajsa123 skrev:Jag har en tilläggsförsäkring skog där storm ingår, ringt försäkringsbolaget och förklarat att det inte är möjligt att inspektera min skog just nu då jag inte bor på orten, vägar och skogsvägar är inte direkt plogade till skiftet och det är mycket snö och det är kring -30 C ute dvs farligt att ge sig ut i den kylan och inte möjligt att flyga drönare över området. Det jag fick veta är att gör jag en skadeanmälan kommer försäkringsbolaget att kontakta Skogsstyrelsen som gör en inspektion. Försäkringsbolaget gjorde en notering att jag ringt.

Vilket försäkringsbolag är detta? Det låter helt orimligt att SKS skulle åka ut och inventera. De skulle drunkna i jobb som bara är baserat på en anmälan om skada. De gör inget gratis utan det blir ju en kostnad för dig eller försäkringsbolaget. Liksom kostnaden för att ploga. Nej, det låter mer och mer orimligt.

Jag har varit med i flera fall där försäkringsbolag varit inblandade när det kommer till snöbrott/vindbrott. Då har de nöjt sig med data från maskinlaget som underlag för ersättning. De betalar endast för det som är skadat. Dvs inte för träd som fortfarande står kvar.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#903657Det var Folksam och jag har tilläggsförsäkring hos dem sedan länge mest ifall skogen skulle brinna ner. Visste inte ens om att jag var försäkrad för storm. Det var vad de sa om det nu kom in en anmälan. Nu har inte alla skogsägaren en skogsförsäkring och alla som har en försäkring har inte den hos Folksam. Skogsstyrelsen har kontor i många orter i norr.

jannee  
#903673När Gudrun hade härjat i Götaland gick en del försäkringsbolag efter satellitbilder
Av just det skälet eller dessa bilder fick, jag i alla fall, flera självrisker, eftersom det fanns partier med stående skog emellan flaken av vindfällen .
Försäkringsbolagen garderar sig så gott det går.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903675Värt att tänka på är att i stort alla skogsförsäkringarna är omgjorda i grunden sedan Gudrun och vad som var sant då inte är speciellt relevant nu.

Stormförsäkring är en utpräglad katastrofförsäkring, inte en försäkring som gör försäkringstagaren skadefri så som en villaförsäkring eller bilförsäkring.

Skogsstyrelsen har historiskt hjälpt till med skadeinventeringar, både viltskador, plantskador, brand och stormskador. Vid nuvarande läge lär de inte hinna med utan uppdragen lär hamna hos andra skogskonsulter i den mån det finns. Konsulter som jobbar med att värdera intrång för vägar och kraftledningar sysslar inte sällan även med värdering av försäkringsskador men det är upp till försäkringsbolaget vem de anlitar även om de i sällsynta fall låter skogsägaren bestämma. När jag hade torkskador på en plantering så fick jag friheten att välja och hade då Hushållningssällskapet som inventerade skadan åt mig och försäkringsbolaget.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).