Uppvärmning

Björkved

19 inlägg 2260 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Re: Björkved

jannee  
#903506Eldar ALLT, men efter Gudrun eldade vi rutten granved i många år - det vart ingen höjdare, dåligt energivärde + att det tjärade ned pannan ordentligt, fick mestadels endast nyttja överförbränning vilket gjorde att energiutbytet blev än sämre.
För tillfället eldar vi asp, vilket gjort att pannan blir helt ren och vit inuti.
Sporadiska vedkunder är väldigt okunniga.
De vill endast ha björk, begriper inte att energivärdet är högre i både bok och ek.

Användarvisningsbild

Camwood  
Bjänndal skrev:Instämmer att rå björk är mer lättkluven än torkad. Tjälad är allra bäst!
Om Björk utsätts för fukt blir den fort tråkig. Först blir innerbarken murken och näver släpper. Sedan börjar diverse mögel och svamp angripa veden. Hela stockar kan torka i ytan men halvmetern innanför blir den dålig.
Ved ska förvaras upphöjd från marken, luftigt och under tak. Det absolut sämsta, men som man ändå ser ibland är direkt på marken och med en pressening över. Resultatet blir att veden får samma fukt som marken under och fördärvas fortare än om den låg under bar himmel.

Nä ska du förvara stockar antingen till ved eller sågtimmer så stämmer inte det.
Det är tvärt om!l så fuktigt,blött, kallt och utan luft som det bara går.
Då bevaras veden, timmret mot nedbrytning. Men när man sen klyver, sågar då är det brottom med luft, torrt mm .
Dom mest bevarade stockar som jag sett är dom legast längst ner i vältan med markontakt och utan vind o sol.
Förr så lagrades nästan allt timmer i vatten som sjöar,dammar mm men är numera inte tillåtet utan nu bevattnar man virkesvältorna för lagring. Helst med en fuktkvot på 120 till 150 % i splinten. 🌲 🌳

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#903523Nja, elda allt vet jag inte. Men det mesta funkar ju. Björk har ju högt bränslevärde, brinner bra och blir fin glöd. Sälg har också bra glöd, något sämre bränslevärde. Arder (alltså gråal) blir också fin glöd men ganska lågt bränslevärde, men brinner fint. Lämpligt för underhållseldning. Rönn har bra bränslevärde, men inte alldeles lätteldat. Hägg liknar rönn, men är mer hårdeldat. Möjligen mer svårtorkat. Sämst av allt jag provat är poppel. Asp är lite bättre, men den använder jag till tunnbrödbakning. Bra glöd, men ingen otäck rök.
Barrved är det väl mindre skillnad mellan trädslagen. Contorta är väldigt lätt (lågt bränslevärde). Bäst bränslevärde är kvistar av ”fäbodgranar”. Fördelen med barr är att det är lättkluvet och lämpligt till tändved. Undantaget är kvistigt virke. Cembratall är nog det sämsta i det avseendet.
Vad gäller tall är det stor skillnad på splint- och kärnved. Riktigt fet kärnved är rena turbon vid upptändning.
Det jag inte har erfarenhet av är lärk. Den påstås vara svår att torka, men kärnveden är tung och har alltsåbra bränslevärde.

Användarvisningsbild

AndersAnkan  
#903562Vilken imponerande kunskap!!!

Jag har en myskamin o bor i en förort till Sthlm. Jag tar de stammar som grannar fäller o klyver o myseldar. Får bli vad det blir

Senast var det björk. Den var sjukt jobbig att klyva. Kbistar o flera stammar. Fibrerna kändes som de var skruvade. Nu får den veden torka till nästa eller näst nästa vinter

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).