Skogsnyheter

Hyllar stormen - Den enes bröd...

23 inlägg 6539 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hyllar stormen - Den enes bröd...

Fredrik Reuter  
HCALL skrev:Hejsan.
Har en del skog men är lite funderas på utvecklingen nu med stormar osv...
Kommer virkespriserna verkligen hålla i sig?
Har läst en del rapporter från sågverken och det är röda sifforn nästan överallt? (Speciellt större koncernerner)
Om sågverken försvinner/läggs ner, vart gör vi av skogen då? Kommer inte priserna rasa om ingen kan ta emot virket?
Eller har sågverken marginaler för att klara dessa priser?
Mvh

Jag förstår hur du tänker: stormar, rubriker om röda siffror och snack om nedläggningar låter som att hela kedjan kan börja skaka. Men virkesmarknaden i Sverige lever inte i ett vakuum. Vi har i dag virkespriser som ligger mycket mer i linje med andra stora skogsländer i Europa än vi gjorde när vi länge hade extremt låga nivåer (tyvärr gäller detta inte Norrland, ännu...hoppas jag...), och klarar de andra sina flöden så är det svårt att se varför Sverige plötsligt skulle bli “osäljbart”.

Att sågverk visar förlust ett år betyder oftast att det är dålig tajming i konjunkturen – trävarupriser, räntor, energi och lager slår åt fel håll – inte att behovet av virke försvinner. Och även om ett sågverk eller bolag skulle få problem så brukar inte anläggningen försvinna; den byter istället ägare. Det är dessutom naivt att tro att ingen vill ta över kapacitet i ett läge där det finns virkesbrist på många håll (typ hela nordliga hemisfären idag) och aktörer redan är aggressiva med köp här i Sverige (Canfor, HS_Timber etc.). Så visst kan det bli svängningar och lokala dippar, särskilt om mycket stormvirke ska ut samtidigt, men jag tycker inte man ska gå runt och oroa sig för att “ingen kan ta emot skogen” som ett normalt grundläge. Det är alldeles för många vimplar som istället pekar åt andra hållet, alltså att speciellt sågverk kommer gå en ljus framtid till mötes.

Men detta kablas såklart inte ut av branschen idag. De gör som de alltid har gjort: hot och offermentalitet. Gå inte på det skulle jag vilja säga.

TS
Användarvisningsbild

HCALL  
Fredrik Reuter skrev:
HCALL skrev:Hejsan.
Har en del skog men är lite funderas på utvecklingen nu med stormar osv...
Kommer virkespriserna verkligen hålla i sig?
Har läst en del rapporter från sågverken och det är röda sifforn nästan överallt? (Speciellt större koncernerner)
Om sågverken försvinner/läggs ner, vart gör vi av skogen då? Kommer inte priserna rasa om ingen kan ta emot virket?
Eller har sågverken marginaler för att klara dessa priser?
Mvh

Jag förstår hur du tänker: stormar, rubriker om röda siffror och snack om nedläggningar låter som att hela kedjan kan börja skaka. Men virkesmarknaden i Sverige lever inte i ett vakuum. Vi har i dag virkespriser som ligger mycket mer i linje med andra stora skogsländer i Europa än vi gjorde när vi länge hade extremt låga nivåer (tyvärr gäller detta inte Norrland, ännu...hoppas jag...), och klarar de andra sina flöden så är det svårt att se varför Sverige plötsligt skulle bli “osäljbart”.

Att sågverk visar förlust ett år betyder oftast att det är dålig tajming i konjunkturen – trävarupriser, räntor, energi och lager slår åt fel håll – inte att behovet av virke försvinner. Och även om ett sågverk eller bolag skulle få problem så brukar inte anläggningen försvinna; den byter istället ägare. Det är dessutom naivt att tro att ingen vill ta över kapacitet i ett läge där det finns virkesbrist på många håll (typ hela nordliga hemisfären idag) och aktörer redan är aggressiva med köp här i Sverige (Canfor, HS_Timber etc.). Så visst kan det bli svängningar och lokala dippar, särskilt om mycket stormvirke ska ut samtidigt, men jag tycker inte man ska gå runt och oroa sig för att “ingen kan ta emot skogen” som ett normalt grundläge. Det är alldeles för många vimplar som istället pekar åt andra hållet, alltså att speciellt sågverk kommer gå en ljus framtid till mötes.

Men detta kablas såklart inte ut av branschen idag. De gör som de alltid har gjort: hot och offermentalitet. Gå inte på det skulle jag vilja säga.

tycker inte våra sågverk har gjort så stora vinster även fast timmeret är billigt? (Förutom pandemiåren)
Är våra sågverk ineffektiva jämfört med andra länder? Eller är det andra faktorer som spelar roll i Sverige? T.ex transporter osv?
Sen förstår jag att Mellanskog hamnar i svårt läge när Setra gör stora förluster men ger bra betalt för skogen, snyggt av Mellanskog än så länge kan jag tycka.
Jag hoppas såklart på så bra betalt som möjligt men vill att det ska vara "rätt" industrierna ska betala rimliga summor men det ska vara möjligt att vara lönsamma också. (Vilket det kanske borde gå att vara nu)

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902918Nu är det egentligen rätt länge sedan jag intresserade mig för sågverksbranschen, men en del observationer tror jag gäller fortfarande.
Det som gick upp för mig var den tydliga skillnaden mellan olika typer av sågverk. De föreningsägda, de bolagsägda och de ”fristående”. De första hade sämst resultat vilket förklarades med att de höll upp timmerpriset för skogsägarna (fan trot, sa Relling), bolagssågarnas resultat komplicerades av att de ingick i en koncern där interna affärer kunde förvränga redovisningen. Men det som gällde då och vad jag tror även nu är att det fanns privata sågverk som gick väldigt bra.
Detkan ju vara en förenkling att säga att de var duktigare än de övriga. Och det är svårt att veta om det är olika förutsättningar. Råvarukostnader, upparbetningskostnad och försäljningspris borde ju förklara resultatet. Och i vissa fall overheadkostnader(?)

MNskog  
Bjänndal skrev:Nu är det egentligen rätt länge sedan jag intresserade mig för sågverksbranschen, men en del observationer tror jag gäller fortfarande.
Det som gick upp för mig var den tydliga skillnaden mellan olika typer av sågverk. De föreningsägda, de bolagsägda och de ”fristående”. De första hade sämst resultat vilket förklarades med att de höll upp timmerpriset för skogsägarna (fan trot, sa Relling), bolagssågarnas resultat komplicerades av att de ingick i en koncern där interna affärer kunde förvränga redovisningen. Men det som gällde då och vad jag tror även nu är att det fanns privata sågverk som gick väldigt bra.
Detkan ju vara en förenkling att säga att de var duktigare än de övriga. Och det är svårt att veta om det är olika förutsättningar. Råvarukostnader, upparbetningskostnad och försäljningspris borde ju förklara resultatet. Och i vissa fall overheadkostnader(?)

Ja, det är nog olika kostnadsbilder som du skriver. Jag tror dock att en stor del av ett sågverks resultat påverkas av hur stor del av volymen som blir massaflis och deras affär på det sortimentet. Här går vi från bolagssågarnas låga sågutbyte, där deras huvudsakliga nytta för ägarna är att vara flistugg till massabruket, till de nischade köpsågverket med ett högt utbyte och högförädlade produkter.
Mellan dessa ytterligheter spelar resten av sågverken och deras resultat är nog många gånger avhängit till hur fria de är på virkesbytesmarknaden. De som har svårt att själva skaffa råvara och hamnar i bytesunderskott blir snabbt en flistuggsslav till massaindustrin.....

Användarvisningsbild

machonisti  
#902967Att tajma rätt är viktigt! Rött är väldigt lägligt just nu. Hur annars få ned priserna?

Användarvisningsbild

Elis76  
#902974@Bjänndal
@MNskog

Kloka analyser av Er båda utan att "kasta skit" åt något håll.

En känd råvaruanalytiker nickar medstämmande. 😀

aho  
#902997Dagspriset i USA för "Lumber" verkar ligga på 533 USD/1000 board feet och dollarkursen är 9.22 SEK. 1000 board feet är 2.36 kbm.
https://tradingeconomics.com/commodity/lumber

Jag får det till: 533/2.36*9.22 = 2082 SEK/kbm.

Kan det stämma?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#903002Låter rimligt. Det är dåligt drag i den amerikanska trävarumarknaden. Trups politik kyler ner bostadsbyggandet.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).