Ny Teknik och Elektronik

Surfplatta - att ha eller inte ha?

21 inlägg 21593 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Surfplatta - att ha eller inte ha?

forest.  
Esignman skrev:Köp en dyr (iPad) på en gång. Du kommer inte att ångra dig. Perfekt för bankärenden, bara att läsa in OCR och belopp med kameran. Går du ut i skogen kan du ha alla kartor och skogsbruksplan med dig. Ta bilder, titta på bilder. Läsa skogsforum och kolla på tv. Över tre år sedan jag kastade ut min dator hemma, använde den aldrig :)

Vad använder du för kartprogram/ kartor som funkar utan uppkoppling?

Eller kör du kartorna direkt från nätet?

Användarvisningsbild

Esignman  
#587165Hej!

Jag använder mestadels Esris appar för offline men de är betallösningar. I övrigt så använder jag ofta georefererade pdf-filer där jag kan se kartan men även spela in spår och punkter i Avenza Maps.

Online använder jag en hel del tjänster, mest wms och wfs.

Absolut enklast är att flirta med någon på ett skogsbolag och be dem Maila dig en geopdf över din skog så kan du kolla på den offline i Avenza Maps.

forest.  
Esignman skrev:Hej!

Jag använder mestadels Esris appar för offline men de är betallösningar. I övrigt så använder jag ofta georefererade pdf-filer där jag kan se kartan men även spela in spår och punkter i Avenza Maps.

Online använder jag en hel del tjänster, mest wms och wfs.

Absolut enklast är att flirta med någon på ett skogsbolag och be dem Maila dig en geopdf över din skog så kan du kolla på den offline i Avenza Maps.

ok :) vad ska man köpa för platta vilket märke är bättre bäst? eller är det sak samma? upplösning?

Användarvisningsbild

Esignman  
#587263Jag hade köpt en iPad alla dagar i veckan. Storlek är mer tycke och smak.

Användarvisningsbild

Öland 4ever  
#900398Jag lyfter den här gamla tråden eftersom även jag och min familj har börjat gilla surfplattor mer och mer. Visst, den stationära datorn är naturligtvis den kraftfullaste enheten i hemmet. Laptopen har väl tagit över mer och mer. Största nackdelen med laptopen är att den krymper för varje år. Vår största laptop är väl dryga 10 år gammal och det är en HP laptop med 17,1" skärm och en oerhört bra bildskärm och ett ljud som får en att häpna. 😍

Däremot är jag inte så där överdrivet positiv till smartphonens utveckling. I synnerhet nu efter Post- och telestyrelsens utspel förra veckan:

Telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G måste blockeras efter PTS-beslut
https://www.sweclockers.com/nyhet/42054-nya-4g-telefoner-blockeras-hos-tre-telenor-och-tele2

Vi håller själva på att leta lite för att uppdatera våra surfplattor som du kan se här:
https://www.karl-webmaster-johansson.top/samsung-galaxy-tablet-surfplatta-kopes.html

Personligen tycker jag att Samsungs plattor håller hyfsad kvalitet. Det två största problemen är väl batteriets löjligt korta livslängd samt att inte smartphonetillverkaren ger en längre uppdatering av Android än vad de gör. 😥

AKKAMAAN  
#902781Många bra kommentarer i tråden som visar att allt beror på behov. Mina mina verksamhetsdagar i skogen slutade för 25 år sedan då jag pensionerade mig från arbete i skogs-Sverige. Men jag har alltid använt datorers sedan 1980 (via terminaluppringning till skogshögskolans minidator) så jag vill hävda en viss erfarenhet. Köpte min först stationära PC 1986 och har haft nåt halvdussin av dessa fram till ca 2005. Runt 1994 hoppade jag också på Laptop/Notebook tåget förjobbet och har haft runt 15 st av dessa fram till idag. För närvarande har jag en ultrallätt GRAM med SSD och snabb processor och 15" pekskärm. Dock inte fällbar till tablet-läge.
Jag har spenderat en halv förmögenhet på datorer/platto/telefoner de senaste 40 åren. Så det kan finnas anledning att tänka mer än två gånger innan man väljer "rätt" produktlinje. Skulle jag börja om med dagens teknik tillgänglig 1980 så hade jag nog valt Apple-produkterna då hanterar bild, ljud och video mycket bättre. Uppdaterar skärmen snabbare också.Krisp helt enkelt.

Om du har nytta av en större dataskärm än vad mobilen ger utanför hemmet t ex i skogen, i skogsmaskin eller i bilen så är ju plattan/tablet oslagbar. Ett alternativ kan vara en laptop med pekskärm som kan gå i tablet-läge. Har haft en sån men den höll inte i gångjärnen.

En annan kvalitetssynpunkt är stickproppen för laddaren. Har haft allt från olika fyrkant-pluggar till 3.5 mmrundplugg. Alla dessa har brutit ihop innan laptopen gått min tvåråiga avskrivningstid. Mina två senaste laptops har haft USB-C och det har fungerat absolut felfritt.

Jag har aldirg köpt in mig i Apple produkterna. Försökte skaffa den första iPhonen när den kom ut här i USA 2007 men min dåvarande mobiloperatör Verizon kunde inte erbjuda en. Så vid den tiden var inte Android fullt utvecklat men Microsoft hade en Windows HTC telefon som jag lurade mig själv att köpa år 2010. Sedan blev det Samsung Galaxy vartannat år tills jag ledsnade på deras uppgraderingar som alltid mynnade ut i en ny telefon. Under tiden har jag haft flera Samsung Galaxy tablets utan att ha nån egentlig nytta av dem.
traktorz skrev:Skippar SIM-kort-plats.

En liten anekdot här
Har en kompis i Sverige som jag besökte år 2016. Han och frun var helfrälsta på iPhone och iPad. De hade tillsamman 4 st SIM kort med då 4G mobilt bredband. Jag frågade ved de betalade per månad i SIM kort avgifter för internet och telefonservice. Det var inte "billigt". Sedan visade jag dem hur de kunde få wifi på iPad genom att göra en wifi hotspot på telefonen och därigenom spara halva SIM kostnaden. Jäklar vad de kände sig lurade av försöljaren i deras AppleStore. De hade inte en aning om detta när de köpte sina status prylar.
Nu är ju inte hotspot helt obegränsat på ett telefonabonnemang så man bör kolla upp detta. Brukar vara begränsad användning per månad. Jag har numera T-Mobile och kan köra hotspot obegränsat.

Vad är era erfarenheter med surfplattor? Är det mest en gimmick, eller för vilket bruk tillför de nytta?

Har man igen direkt praktisk nytta av en platta vid utomhusbruk, i bilen etc, så är det bara en gimmick, speciellt om du har en liten lätt laptop.

Funderar ändå på att testa en surfplatta, men inte nån värsting från ex.vis. Apple. Både Apple och Windows 10 försedda plattor är dessutom dyrare än de försedda med Google Android OS.

Det finns en uppsjö idag av olika lågbudget Android plattor som fungerar, inte bara Samsung utan många andra fabrikat.
Men om du har skogsinkomster och en skogsbruksplan så tvekar jag inte att rekommendera en iPad eller bättre Samsung. Det är viktigt att du får effektiv användning av dina applikationer. Kanske vill du ha en inventerings-drönare som visar live video på en större skärm
Glöm inte lång batteritid. Kanske det ska vara ett backup batteri för extra laddning
Absolut ska det vara med GPS högupplöst skärm
Plus de andra kraven du satt upp.
Vad gäller mobilt bredband som kommer ju det med ett SIM kort. Och ett sådant har du ju via hotspot i mobiltelefonen som du alltid ändå har med dig

Några krav:
• ~10"
• WUXGA (1920×1200) upplösning / min 16:9 (1920×1080)
• + Blåtand, helst v4.2
• + WiFi, helst 802.11ac
• - Mobilt Bredband behövs inte
• ∓ GPS, varför inte
• ∓ prisklass, medel

♦ BLUETOOTH MULTI-DEVICE KEYBOARD K480
http://www.logitech.com/sv-se/product/m ... 80?crid=27

♦ Galaxy Tab A 10.1" (2016) / Galaxy Tab S2 9.7" New Edition
http://www.samsung.com/se/consumer/mobi ... es/tablets

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).