Avverkning (slutavverkning)

Avverka själv å såga

12 inlägg 4943 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Avverka själv å såga

Pecka80  
#876942Har man ut nått på å avverka själv å såga å sälja mot att avskriva kontrakt på avverkningen. Tycker ja tjänar dåligt på å sälja.
J

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverka själv å såga

Elis76  
#876946Det finns många som är duktiga på att såga och hyvla fram fint virke, inget snack om saken.

Samtidigt finns det snickare som vägrar bygga med egensågat virke pga ojämn kvalité och stor spridning i dimension. Detta finns omnämnt i någon tråd här på forumet.

Skulle jag bygga något själv som kräver C24, C30 eller C35, skulle jag köpa det i byggvaruhandeln.

djkj  
#876953Jag är snickare och har sågat en hel del själv (anlitat mobil legosågning ett bandsågverk Wood-mizer LT 40) ett par gånger.
Och man väjer ju själv vad man sågar och på så vis är det ju helt upp till dig själv vilken kvalie man får
på det färdiga vriket.
Jag har sågat frötallar och bara använt rotstocken och andra stocken och sågat plank av. Och den kvaliten
går inte att hitta på nån brädgård.
Har även sågat brädor av gran och panelat om och byggt ut botadshuset och ladugården och ett garage.
Det är både en bra affär och mycket trevligt att snickra med kanonvirke från egna skogen. 😍

Brorsan  
Elis76 skrev:Skulle jag bygga något själv som kräver C24, C30 eller C35, skulle jag köpa det i byggvaruhandeln.

Ska jag bygga något själv skulle jag såga några kvistfria furu rotstockar.
Då behöver jag inte bry mig om någon klassning, det är högsta kvalitet ändå.
Jag vet det och det räcker för mina egna konstruktioner.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877044Här hemma är i stort alla byggnader uppförda med virke från egen skog. Undantaget är några bodar där jag använt råspont till yttertaket för att få ett jämnare underlag till underlagspappen. Det är härligt att gå på ett handhyvlat golv från 1800-talet 👍

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#877200Kostsamt med riktigt klingsågverk och en bra hyvel. Som behövs om man ska kötta igenom mycket virke. Men till husbehov och lite försäljning kommer man ju långt med ett bandsågverk.Men det där med att vissa inte vill ta i ohyvlat, det är aldrig problem om man har med en riktig snickare att göra. Och kvaliteten på tex en 45*145gran på bygghandeln brukar variera friskt. Dess värre finns det allt för många byggmontörer som inte är med i matchen på vad kvalitet igentligen är. Hur som helst så är det en oslagbar känsla att mejsla fram sitt eget virke ifrån en stock. Oavsett om det är med en jigg till en motorsåg eller om man kör med en kara master.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877203Ohyvlat är väl nästan ett måste för fasadbrädor/lock om man skall måla med Falu Rödfärg utan att behöva göra flera strykningar och måla om ofta. Alternativt att brädorna är hyvlade och har suttit på fasaden i så många år så att de blivit lite "eroderade" av solskenet, då fungerar de nästan som ohyvlade brädor

Användarvisningsbild

svampbob  
#877206Här har det sågats hela helgen men själv har jag varit i skogen och skotat ihop det jag har huggit på kvällarna i veckan.

Ja det är en rikedom att såga sitt eget virke.

Användarvisningsbild

Högliden  
#877274För min del handlar det om att det köpta virket håller bättre mått, eftersom jag inte har möjlighet att hyvla. Jag tycker man har igen dimensionsstabiliteten i efterföljande steg, med isolering och skivmåtten.

djkj  
#877300Har både kört eget timmer till lokala byggvaruhandeln som även har legosågning med klingsågverk, och det har väl
blivit ganska ok. Men sist så tog jag hem en kille med mobilt bandsågverk och det blev otroligt bra, mycket exakta mått
som lätt kunde gemföras med råplan från bygghandel. Sedan blev ytan mycket slät och fin.
Kapasiteten var också bra, han sågade 36 stock på 6 tim. och då var det frötallar som var mellan 30-50 cm. i diam.
Då är även uppställningstiden inräknad.

Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#902218Sågar och hyvlar allt virke själv som jag bygger med på gården
När det är dåliga virkes priser sågar jag o säljer till privata kunder.
När det är bra virkes priser säljer jag till södra, Vida,Derome

Användarvisningsbild

Camwood  
#902344Sågat mycket virke från egen skog. Börja me Logosol me motorsåg sen Nortwood bandsåg. Nu sålt bandsåg o sågar me motorsåg på en träbalk. Funkar de me. Ställer in mått me olika träbitar. Lär få såga mycke nu mistänker ja efter stormen Johannes.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).