Verkstan

Frågor om fjärrstyrd hydraulik

13 inlägg 3159 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Frågor om fjärrstyrd hydraulik

Håkanjohansson  
#887611ej
Jag har hittat en del filmer som visar fjärrstyrning av hydraulventiler med hjälp av elmotorer. Jag hittar inga som säljer dem i Sverige. Jag hittar systemet på sidor som Alibaba och Aliexpress.
Jag vet inte om jag är i ämne i detta forumet.
Är tacksam för alla tips.
Är det någon som vet något om systemet?
Är det någon som vet om någon som säljer i Sverige?

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 58249.html
https://www.aliexpress.com/i/1005007272998940.html

mvh
Håkan

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Frågor om fjärrstyrd hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887648Konstig lösning att ha en elmotor till dra i spaken istället för att styra slidet direkt via typ pwm

Bosse1  
#887681Liknar "wiper motor".

AKKAMAAN  
#895772Konventionellt styrda riktningsventilslider åter går till neutralläge med hjälp av mekaniska returfjädrar oavsett om det är manuella spakar, hydraulservo styrning eller EHC styrning.

Med servomotor styrda riktningsventil slider så måste motorn själv återställa sliden till neutralläge med motorkraft. Sån styrning är inte önskvärd för rörelsekontroll av snabbgående kranfunktioner. Det är viktigt för säkerheten att en hydraulfunktion stannar automatiskt när spaken går i neutralläge.

Motorstyrda slider lämpar sig för långsammare positionskontroll av t ex flygplansroder men det kräver också positionsavkänning på cylinderrn. Så kallad "Closed Loop control". (skogskranar är behov av rörelsekontroll.

Vid körning av en skogskran så rör sig kranen så fort reglaget inte är i neutralläge.
Vid kontroll av ett flygplansroder så rör sig bara rodret om spaken rör sig. Om roderreglaget släpps så stannar rodret i den givna positionen. Operatören måste själv ställa reglaget i neutralläge när rodret ska vara i neutralläge.

Man kan sammanfatta det som att en kranspak ger en kranhastighet som är proportinell mot spakutslaget
Och ett roderreglage ger en roderposition som är proportinell mot spakutslaget

Användarvisningsbild

Vante  
#896419Det är nog inte bara köpa dels frekvensen och radio säkerhet en sak som vill gå är ju spolar överslag i ventil spolar som går byta ut spolen på ventilen när det gäller beskrivning hydrauliska är de en bok ursprungligen amerikansk översättning svensk praktiskt hydraulik från 60 talet Geord Altland tryckt 1967.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896503Vad är du sugen på att bygga för någonting?

Användarvisningsbild

paavo25  
#896505Trådstartaren säkert stött på vissa medlemar som med servomotorer fått med hobby rc fått en yytrest enkel ventilbord att röra sig?

Din lokala rc hobby butik kan säkert hjälpa dig, samma delar får ni från tex ebay.

Akkaman har rätt nån optimalaste bästa är de ej,och om av konstig orsak signal eller elen tog slut, går ej servo till sitt noll, detta kan utt sååta användare i fara, stocken bara kommer mot dig, in i hytten, eller bara fortsätter lyfta och skjuta ut tills hela allt ligger på sida i skogen.

Men varför ej, lite sökning med servomotor 12v 40kg så kanske ni finner här eller maskinisten som har diskuterats och tmo verkstälts.
Ej så svårt att knåpa ihop

Bosse1  
#896528Kollar man på klippet i trådstarten så verkar det som de far iväg till neutralläget när han snäpper med spakarna manuellt.Kanske det blev ett felspår med mitt klipp med torkarmotor 🫣 sorry.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#896534Det man bör tänka på är också; vad händer om systemet blir strömlöst, till exempel om en säkring går, men pumpen fortfarande pumpar olja. Går servot tillbaka till noll utan ström? Om inte riskerar kranen fortsätta svänga tills den tar i ett träd eller i värsta fall traktorhytten och föraren som sitter där i. Kan få förödande konsekvenser. 👎

Bosse1  
#896535Som sagt "Kollar man på klippet i trådstarten" 👍

Användarvisningsbild

JohannesG  
Bosse1 skrev:Som sagt "Kollar man på klippet i trådstarten" 👍

Det har jag gjort. Med ström går de tillbaka, men beter de sig likadant när strömmen är borta? Jag kan för lite om servon, men anser det vara en relevant frågeställning.

Tralsmo  
#896542Ja ser att ni diskuterar rc servo system.

Har en del erfarenhet av sånt.

Håller nog med akkaman i den här saken.
De blir inte bra med ett rc system.

Förvisso så finns de en funktion där man kan programmera servot att gå tillbaka till en viss position om sändare å mottagare tappar kontakten.
Men som nämnt så hjälper ju inte de om mottagare å servo blir strömlösa.

Man kan ju hitta på något eget mekaniskt fjäder system som gör att de går till nolläget när de blir strömlöst men då ska ju servona ligga å dra med onödigt kraft när dom styrs ut.

Bosse1  
#902329Snackat med Kinamännen "Om strömmen blir bruten går den tillbaka till neutralläget resettar sig själv och påverkar inte den manuella manövreringen" Det är den info jag fick 😀 Nån som vågat än??

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).