Föryngring

Avverkning frötall vinter eller sommar

8 inlägg 1088 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Avverkning frötall vinter eller sommar

Camaro1969  
#901622hej!

har några hektar frötall som jag tänkt ta då föryngringen är väletablerad 0,3-0,7 meter på plantorna

jag tänker själv att det är bäst att ta dem på vintern OM det blir snö säg minst en halvmeter

men det är samtidigt väldigt lång väg att ploga osv.. och jag har maskiner i närheten under nästa sommar är tanken.

märker ni någon skillnad ni som avverkat både vid snö och vid barmark hur mycket plantorna slås sönder?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Avverkning frötall vinter eller sommar

Camaro1969  
#901623En bild från aktuellt bestånd, men där föryngringen tagit sig som bäst

TS

isteskog  
Camaro1969 skrev:En bild från aktuellt bestånd, men där föryngringen tagit sig som bäst
Jag har prövat båda, men föredrar sommaravverkning för då ser maskinförarna bättre...och så slipper du ploga, skador på föryngringen får man räkna med hur än man gör....

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#901641tack för svar, låter bra att du föredrar det... då väger det upp min skeptiska syn

för ditt namn kan ja lita på, och vi har relativt nära till varandra :)

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#901655Korrekt. Ända fördel med snön är, att man ser inte skador.. 🫣

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901694Det blir lika omkullkört vare sig sommar eller vinter. På vintern när det är fruset är ungskogen dock sprödare och knäcks lite lättare. Det är vad jag sett. Både av körning och fällning. I praktiken är det mest teorier och facit av att jämföra får man aldrig. Den största vinsten är från att planera stråken så man inte ser hygget som en stor vändplan där det kan köras överallt. Om 25 år kommer det inte finnas några spår av avvecklingen ändå, fast det sett sorgligt ut strax efter utförandet.

Axl  
#901696Är det aktuellt med stamblock? Kan väl vara lite begränsad leveranstid hos vissa köpare som bara vill ha vinteravverkat.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#901705vet inte riktigt kraven för stamblock men det är väl tveksamt..

sen är det bara ca 150 träd totalt

ställde glest med fröträd och markberedde + planterad med :)

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).