Föryngring

Markberedning med vildsvin

20 inlägg 10578 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Markberedning med vildsvin

Kvarntorparen  
#901408Kul med era svar!

Här kommer en uppdatering.

Testade med enklast möjliga metoden och kastade ut 50 kg fodermajs relativt jämnt spritt över ytan och sprejade några högstubbar med tjära. Detta skedde i början av oktober.

Ett par dagar senare åkte jag förbi för att nyfiket kolla om något hänt. Såg inget på marken men noterade en större population fåglar i området än vanligt. Efter en noggrannare inspektion verkade de flesta majskornen ha blivit fågelmat!

Nästa steg blir att få ner något smakligt för vildsvinen i marken, i enlighet med vad andra beskrivit i den här tråden.

Fågelmatningen väkte en annan fråga i sammanhanget: vilken tidpunkt på året skulle vara att föredra för en metod som denna? Vilka faktorer ska man då ta hänsyn till? Fröfall? Växtperiod? Flyttmönster för fåglar? Tjäle..?

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Badger  
#901433Nu är en bra tid. Flyttfåglarna är borta och detr är knapert med mat för svinen.

Användarvisningsbild

Knagge  
#909800Istället för att hjälpplantera.
Går med järnspett och tratt gör så djupa hål som möjligt häller en näve majs i tratten och sparkar igen hålet.

Användarvisningsbild

Badger  
#909805Ja, det verkar också som att effekten håller i sig. Nu har jag massor med vildsvin som rotar där jag slängde ut i fjol fast de nog hittat det mesta förut. Jägarna säger att det är färre grisar i området så antagligen har de vant sig vid att det brukar finnas mat.

morco  
#909810Det var ju kul att se en av mina första trådar flyta upp. Avdelningen jag avsåg planterades istället direkt på våren då jag tillträdde fastigheten. Jag planterade gran och trampade gräs i tre år, är nu en riktigt fin ungskog som röjts ett par tre gånger.

Jag är dock helt övertygad om att man kan få nytta av vildsvin som markberedare om man vill, självklart inget om man har ett större hygge. Men har du ett hygge på något ynka hektar och har vildsvin på marken så är det definitivt möjligt att få en ”gratis” markberedning.

TS
Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).