fre 05 dec 2025, 07:46#900549JULA återkallar sina fällkilar av märket MEEC TOOL.
https://www.jula.se/aterkallade-produkter/
Motorsåg och handhållet
JULA återkallar fällkilar
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
fre 05 dec 2025, 19:14#900620Finns det något verktyg märkt MEEC som har någon form av kvalitet?
fre 05 dec 2025, 21:05#900625Beror på vad man menar med kvalité. Behöver man något som man bara ska använda några enstaka gånger om året och kan stå ut med att det är lite tyngre, plastigare och vibrerar lite mer än proffsmaskiner, då kan nog kvalitén på deras röda maskiner duga.
Vill man ha något som ska användas varje dag eller vecka, då finns det andra märken som är betydligt bättre och billigare val över tid.
Om jag hade anat vetat hur mycket jag skulle använda borrhammaren, då hade köpt en Hilti från början istället för att nu vara inne på den fjärde Julamaskinen. Tror ju fortfarande att det ska ta slut någon gång med borrandet.
Vill man ha något som ska användas varje dag eller vecka, då finns det andra märken som är betydligt bättre och billigare val över tid.
Om jag hade anat vetat hur mycket jag skulle använda borrhammaren, då hade köpt en Hilti från början istället för att nu vara inne på den fjärde Julamaskinen. Tror ju fortfarande att det ska ta slut någon gång med borrandet.
fre 05 dec 2025, 21:31#900628Köper man Hilti räcker det med ett köp under ens livstid.
Själv är jag kanonnöjd med alla mina maskiner från deWalt.
Julas, Biltemas och Clas Ohlsons egna märken har jag aldrig köpt, och kommer heller aldrig att köpa.
Själv är jag kanonnöjd med alla mina maskiner från deWalt.
Julas, Biltemas och Clas Ohlsons egna märken har jag aldrig köpt, och kommer heller aldrig att köpa.
Usus magister est optimus
lör 06 dec 2025, 11:27#900652Jag har ett svagt minne av att just dessa fällkilar (eller möjligen någon annan variant från jula) har diskuterats på forumet vid något tidigare tillfälle och att någon då sade att de tenderar att flyga i bitar om man slår hårt på dem, i synnerhet vid kallt väder.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
lör 06 dec 2025, 11:33#900653
Jag vill minnas att det var just jula som återkallade klyvkilar för drygt tio år sedan då även dessa var tillverkade av kinesium som splittrades vid anslaget..💥🪓🫨
Järnoxen skrev:Jag har ett svagt minne av att just dessa fällkilar (eller möjligen någon annan variant från jula) har diskuterats på forumet vid något tidigare tillfälle och att någon då sade att de tenderar att flyga i bitar om man slår hårt på dem, i synnerhet vid kallt väder.
Jag vill minnas att det var just jula som återkallade klyvkilar för drygt tio år sedan då även dessa var tillverkade av kinesium som splittrades vid anslaget..💥🪓🫨
lör 06 dec 2025, 18:02#900677Har faktiskt en Jula kil och den har hittils varit varken bättre eller sämre än stihl eller oregon som jag också har. Måste kolla vad som var felet här.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
tis 09 dec 2025, 19:12#900911
Jag vill inte vara den som är den, men ibland är det bra att ha visiret nere. 😉
mooos73 skrev:Elis76 skrev:Kan det vara så att kilen kan spjälka sig eller att plasten innehåller giftiga föroreningar.
Dom går i bitar om man slår på dem i kallt väder, mig kostade det en rejäl fläskläpp....
Jag gillar Tsumurasvärd.
tis 09 dec 2025, 22:46#900939
Instruktören jag hade på kursen för motorsåg C var väldigt noga med att visiret skulle vara nere när man slår på kilarna. Han sa att plastbitar i ögat skulle vara värre än stålflisor, för de kan man inte se på röntgen och är därför mycket svårare för sjukvården att plocka bort.
Hur sant det är vet inte jag men det låter ganska rimligt.
Låg Profil skrev:mooos73 skrev:Elis76 skrev:Kan det vara så att kilen kan spjälka sig eller att plasten innehåller giftiga föroreningar.
Dom går i bitar om man slår på dem i kallt väder, mig kostade det en rejäl fläskläpp....
Instruktören jag hade på kursen för motorsåg C var väldigt noga med att visiret skulle vara nere när man slår på kilarna. Han sa att plastbitar i ögat skulle vara värre än stålflisor, för de kan man inte se på röntgen och är därför mycket svårare för sjukvården att plocka bort.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
ons 10 dec 2025, 06:14#900943
Det stämmer mycket bra, och samma är det med glas om man barfota skulle skada sig på en trasig glasflaska på stranden.
Järnoxen skrev:Instruktören jag hade på kursen för motorsåg C var väldigt noga med att visiret skulle vara nere när man slår på kilarna. Han sa att plastbitar i ögat skulle vara värre än stålflisor, för de kan man inte se på röntgen och är därför mycket svårare för sjukvården att plocka bort.
Det stämmer mycket bra, och samma är det med glas om man barfota skulle skada sig på en trasig glasflaska på stranden.
Usus magister est optimus
ons 10 dec 2025, 07:22#900944Hade en kil från Dux som gick i mängder med bitar en kall morgon när det var närmare -20. Var glad den gången att visiret var nere.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar