fre 05 dec 2025, 15:22#900606Har ett knivigt uppdrag nu till våren, med att plantera ca 1hektar.
Har manuellt avverkat då det är så pass stenigt och svårframmkomligt att det precis går med traktor och vagn med styrning.
Har tagit ner lite varje vinter, är inne på år 3 nu då det sista ska ner.
Så riset ligger mestadels kvar, har kört ut det som gick lätt att komma åt.
Området ska inte markberedas, ev köra med terracut där det funkar.
Måste nu välja planta som störst chans att klara sig, både gran och tall skulle fungera på marken.
Ser ju framför mig att barrot skulle vara en mardröm att plantera pga all sten. Skulle snytbaggeskyddad täckrot kunna överleva? Kanske tillföra extra jord på de värsta ställena?
Någon som har erfarenhet av liknande plantering?
Föryngring
Råd plantering stenrik mark
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 08 dec 2025, 10:34#900760Om det går att köra där med traktor och vagn så låter det i mina öron som det är ganska bra mark vi har många ställen där det inte finns möjlighet att köra förutom på några få ställen sen blir det till att vincha. Hur som helst jag skulle planterat som vanligt går det få ner ett plant rör så kommer plantorna ta sig om det blir en hyffsad sommar och du får ner dom tidigt.
mån 08 dec 2025, 18:41#900805
Ja, ”plugg plus ett”-plantor som det också kallas, av gran, är fenomenala på att överleva. Jag har planterat det på ett område av överspolad mark intill Ronnebyån där det i stort sett bara var sten plus lite förna. Hygget planterades först med täckrot som inte klarade sig bra, men plugplusettplantorna tog sig fint och växer på bra. Troligtvis är det en fördel om de inte är allt för stora.
jannee skrev:Så kallade pluggplantor (omskolade täckrot) skulle troligtvis vara det optimala.
Självklart snytbaggebehandlade, du får plantera med spade men betydligt lättare än rena barrot + överlevnad BÄTTRE än barrot.
Ja, ”plugg plus ett”-plantor som det också kallas, av gran, är fenomenala på att överleva. Jag har planterat det på ett område av överspolad mark intill Ronnebyån där det i stort sett bara var sten plus lite förna. Hygget planterades först med täckrot som inte klarade sig bra, men plugplusettplantorna tog sig fint och växer på bra. Troligtvis är det en fördel om de inte är allt för stora.
tis 09 dec 2025, 09:18#900833
Nu vet jag inte hur allvarliga snytbaggeproblem ni brukar ha där du har din skog, men i de södra delarna av landet så hade jag sett den utdragna avverkningstiden som en riskfaktor, då snytbaggetrycket på hyggena brukar vara störst under de första tre åren för att sen avklinga. Jag hade nog funderat i termer av treårig hyggesvila och sedan plantering med stora granplantor p.g.a. risken för ev. konkurrerande hyggesvegetation.
Sådd av tall på ett hygge där merparten av riset ligger kvar och som inte ska/går att markbereda maskinellt låter lite knepigt i mina öron.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
duxx skrev:Har ett knivigt uppdrag nu till våren, med att plantera ca 1hektar.
Har manuellt avverkat då det är så pass stenigt och svårframmkomligt att det precis går med traktor och vagn med styrning.
Har tagit ner lite varje vinter, är inne på år 3 nu då det sista ska ner.
Så riset ligger mestadels kvar, har kört ut det som gick lätt att komma åt.
Området ska inte markberedas, ev köra med terracut där det funkar.
Måste nu välja planta som störst chans att klara sig, både gran och tall skulle fungera på marken.
Ser ju framför mig att barrot skulle vara en mardröm att plantera pga all sten. Skulle snytbaggeskyddad täckrot kunna överleva? Kanske tillföra extra jord på de värsta ställena?
Någon som har erfarenhet av liknande plantering?
Nu vet jag inte hur allvarliga snytbaggeproblem ni brukar ha där du har din skog, men i de södra delarna av landet så hade jag sett den utdragna avverkningstiden som en riskfaktor, då snytbaggetrycket på hyggena brukar vara störst under de första tre åren för att sen avklinga. Jag hade nog funderat i termer av treårig hyggesvila och sedan plantering med stora granplantor p.g.a. risken för ev. konkurrerande hyggesvegetation.
Sådd av tall på ett hygge där merparten av riset ligger kvar och som inte ska/går att markbereda maskinellt låter lite knepigt i mina öron.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 09 dec 2025, 13:13#900862Snytbaggen har som tur är torgskräck vilket gör att det gäller att man INTE planterar i riset.
Antingen vänta i 2 till 3 år efter sista avverkning eller transportera bort riset eller markbereda väl.
Sedan har jag själv märkt att vissa år är det extremt ont om snytbagge medans andra år finns det lite mer - orsak okänd.
Antingen vänta i 2 till 3 år efter sista avverkning eller transportera bort riset eller markbereda väl.
Sedan har jag själv märkt att vissa år är det extremt ont om snytbagge medans andra år finns det lite mer - orsak okänd.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).