Föryngring

Förebereda för grönrisplantering

15 inlägg 6173 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förebereda för grönrisplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72914 Finns det något som skördar/skotarförarna kan göra för att underlätta grönrisplantering? Lägga i mindre högar, eller sprida ut det mer?

Inte aktuellt att göra grotuttag.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Förebereda för grönrisplantering

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72916 Sprida ut jämnt skulle jag vilja säga. Brukar fungera hos oss.

//.D

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73284 På en mager mark är det väl inga större problem att breda ut riset med skördarn,men ju mer virke/ha och ju fler sortiment så blir det lite problem,blir automatiskt stora rishögar.
Man vill ju inte ha ris under där man lägger virket,vi har nån gång gjort så att skotarn kört en sträng klart,sen spridit ut riset med gripen så gott det går,för att sen försöka köra på och trampa ner så mycket som möjligt när man kör nästa sträng.
Men är det 300m3+/ha och mycket granris är det inte så enkelt :roll:

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Torgny  
#89994 varför inte sälja som grot?

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89997 Varför skall jag sälja som grot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Torgny  
#89998 nu vet ju inte jag hur långt din mark finns från farbar väg men lättare att plantera om en del av riset blir bortfraktat + att du får lite ersättning för det

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

alias  
#90018 Instämmer med Torgny, tycker att det blir mycket lättare att hitta bra planteringspunkter om det mesta av riset är borta.

Annars som sagts ovan, bredspridning av riset om du ej ska köra grotuttag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90023
alias skrev:Instämmer med Torgny, tycker att det blir mycket lättare att hitta bra planteringspunkter om det mesta av riset är borta.


Blir det grönrisplantering ändå, eller bara plantering?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

alias  
#90025
Mangan skrev:
alias skrev:Instämmer med Torgny, tycker att det blir mycket lättare att hitta bra planteringspunkter om det mesta av riset är borta.


Blir det grönrisplantering ändå, eller bara plantering?


Normalt sett får man ju inte med sig allt ris (risk för jordinblandning om man griper för djupt).

Jag tror att det fick namnet "Grönrisplantering" långt innan den maskinella avverkningen (och därmed också grotanpassningen) kom att ta över avverkningsarbetet.

Grönrisplantering tror jag kommer från att man planterar utan markberedning och att man då planterat så snart som möjligt (medan riset efter avverkningen fortfarande var grönt) för att slippa problem med konkurrens från annan hyggesvegetation.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90026 Jo, men riset är väl även till för att minska frysrisken och dämpa grästillväxten (ung. som lågskärm)? Det var vad jag trodde i alla fall, men jag kan ha fel. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

alias  
#90034
Mangan skrev:Jo, men riset är väl även till för att minska frysrisken och dämpa grästillväxten (ung. som lågskärm)? Det var vad jag trodde i alla fall, men jag kan ha fel. ;)


Kan säkert dämpa frostrisken, till en viss del iaf.

Är lite kluven när det gäller grästillväxten. För visso täcker ju riset en stor del av markytan vilket försvårar för hyggesvegetation att sicka upp genom högarna men samtidigt får man ju mycket näringsläckage om man betänker att det inte är så mycket vegetation på hygget som kan ta upp den näring som frigörs när riset (främst barren) bryts ned. Av den anledningen så tror jag att det både produktionsmässigt och ekonomiskt kan vara bättre att ta ut groten efter slutavverkningen och istället gödsla beståndet några år efter att det är gallrat första gången (det torde ju vara först när beståndet har slutit sig som konkurrensen om näringen mellan träden är som störst).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

sojoh  
#170832 Om man grönrisplanterar så får ju planten konkurrera med all annan växtlighet. Täckrotplatorna har väl med lite näring i klumpen men frågan är om man skulle ge dem lite extra när de sitter i kassetten. Näringen sprider väl sig till omgivningen men plantan borde väl få sitt först.

Användarvisningsbild

Re: Förebereda för grönrisplantering

loppan  
#170920 Markbereder man med grävmaskin så kan riset med fördel lämnas även om det är lite tjockare.
Man skrapar helt enkel en liten fläck ren från ris och det får bli lite rishögar i mellan.

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Blekingen  
#173113 Skördarföraren brukar sprida ut riset bättre, om man ska plantera i ris.
Men det blir alltid högar som man får hoppa över. Det får man räkna med.

Ett alternativ är att vänta ett år med planteringen, så att riset sätter till sig. Tycker det underlättar en hel del.

Avatar Fallback

Re: Förebereda för grönrisplantering

Torgny  
#173244 en vits med grönrisplantering är ju att insekter inte hittar plantan lika lätt som man väntar några år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).