Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin för ca 30.000 kr

23 inlägg 23151 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#89926 Tull: JA
Moms: JA
Försäkring? det släp du fraktar den på om så skall väll täcka den under resan så att säga...
CE-: Enligt min erfarenhet till båtar och liknande så är det ju fritt fram med CE i Sverige! man kan ju importera vattenskotrar och grejjer utan att det är CE å kunan använda de fritt fram... mednas det är totalt omöjligt i Finland! man får intens ut skiten från fraktfirman (kamratens skoter låg där en hel sommar inann han fick sätta fingrarna på den)

Men det är ju skydd till ve och förbannelse! man kan ju inte röra något utan att stanna maskinen, så CE borde vara grönt! BORDE... alltsp mina egna antagelser...

Trejon
Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89939 Jag gjorde en egen av en begagnad hydraulklyv och köpte till en sågmotor och svetsade i hop dessa . fungerar hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#90054 ungefär 3500€ inklusive moms skulle våran kostat tydligen.
och den är från http://www.aland.net/bila/
Där finns kontakt info.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Henrik Petersen  
#90098 Hej jonko!
fina bilder
Om du vil bli lite gladere så kolla om inte det finns en justeringsmöglighet på kolven, jag tror det gör det.

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

jonko  
#90099 Joaoo...

Det finns nog inte någon justering på kolven smo gör mig glad, den går alltid fullt in (vilket är ett måste) samt att den bör ju trycka så långt som den skall, och det gör den ju nästan så att säga, den lämnar ca 2-4cm (vilket är jätte bra om man inte vill skada eggen på kniven/yxan).
Problemet är ju att vi kör max längd på veden för vi har en stor panna! å det är då det kan bli lite intressat...
Men somsagt, det är bekymmer man lär sig leva med!

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

mattehow  
#90250 Har nu köpt en vedmaskin, det blev ingen ny Kellfri eller balagri, utan en beg Pilke 60 med el och traktordrift, transportör och 70 cm klinga, fick ge 25,000 kr för den , har man gjort rätt nu eller?, någon som har en likadan som kan ge tips och råd,
Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90579 jag har ingen sån maskin, men de var helt klart rätt pris, i fall den inte är helt trasig/förbrukad.. :)

Avatar Fallback

Re: vedmaskin för ca 30.000 kr

Vedpengar  
#151103 Tjena
Låter prisvärt om den fungerar ok.
Om du inte har egen skog, lyssna med grannar. De tar gladeligen emot röjnings och gallringshjälp, där får du ditt material mot en arbetsinsats.
Kör hårt och lycka till. Glöm inte ta betalt för veden, oljan/elen är dyr idag!

/M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).