Skogsekonomi

Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

28 inlägg 5315 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Södra presenterar uppdaterat vinstdelningsförslag

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre behov att betala efterlikvid. Och ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre vinst att vinstdela. Jag kan tycka att det är sunt för medlemmarna om det blir så att mer av föreningsekonomin handlar om medlemmens virkesaffär och det direkta kassaflödet än om insatskapital som inte kan jobba i skogsägarens egna verksamhet.

Jo, hade medlemmarna vetat att efterlikvid endast betalades ut vid extraordinärt bra resultat så hade man sannolikt krävt att listpris plus div. premier skulle hamna i nivå med köpsågverkens och Sydveds prisnivåer (då hade det även synts tydligare hur mycket man har kvar att göra för att nå en acceptabel lönsamhet över tid i sågverksdelen, då även det som nu utgör efterlikviden på sågsortimenten hade belastat sågverksdelens resultat direkt).
Därtill hade nya medlemmar automatiskt "köpt in sig" i föreningen snabbare då samma procentuella insatsavdrag hade baserat sig på ett högre direkt virkespris.

Är man ny som skogsägare så lär det vara intressantare att få pengar på banken än att Södra ska emittera ännu mer insatskapital (i vart fall om skogen är skapligt högt belånad), som det verkar vara svårt att handla med m.h.a. externt kapital.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Landshypotek Bank

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898600Emitterat insatskapital verkar inte vara trögare att handla med än tidigare, däremot vanligt insatskapital är svårsålt.

Prisnivån är inte som för något år sedan men resultaten verkar ju heller inte bli så höga så om det är framtidstron eller brist på externt kapital som driver avkylningen i handeln är inte självklart.

Den största effekten med stopp för externt kapital tror jag vi kommer se när det ska rekryteras nytt i styrelsen nästa gång. Styrelsens ordförande har 66ha skog och över 1 miljon i insatskapital och har varit medlem i mindre än 10 år. Det är positivt att de tror på föreningen men nästa halvt externa rekrytering kan inte göra samma resa och stoppa in pengar.

Användarvisningsbild

Elis76  
#898687Hur många av Er forummedlemmar som är medlem i Södra har kontaktat föreningen med Era åsikter??

https://www.di.se/nyheter/svar-pa-kritiken-mot-vinstforslaget-ingen-dramatik/

TS

aho  
Elis76 skrev:Hur många av Er forummedlemmar som är medlem i Södra har kontaktat föreningen med Era åsikter??

https://www.di.se/nyheter/svar-pa-kritiken-mot-vinstforslaget-ingen-dramatik/

Artikeln visar på det bemötandet jag sett tidigare när man varit "ofin" nog att framföra synpunkter, blivit betraktad som mindre vetande eller som olojal. Då röstar man med fötterna, kommer visserligen att kvarstå som medlem men Södra är inte förstahandsvalet när det ska säljas virke.

I övrigt håller jag med Torbjörn, om Södra betalar rätt pris för virket från början så blir efterlikvid en icke-fråga.
Men det skulle ju kunna gynna skogsägare som inte är medlemmar...

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#898691En intressant kommentar från Cheistensson är ju att ambitionen varit att dela ut 50/50 på insatser och virkesleveranser men att man inte lyckats. Man kan fråga sig varför? Vad har hindrat dem? Att man skulle dränera Södras kapitalbas om pengarna skulle betalas ut istället för att de stannade kvar som kapital i föreningen?

Vore det inte bättre att besluta om att (minst) 50 % av vinstdelningen ska betalas ut som efterlikvid för virkesleveranser om man vill stimulera till just virkesleveranser?

aho  
#898692Är nyfiken av mig så jag gjorde tidigare en snabb analys av hur det sett ut senaste sex åren.
Siffrorna är plockade från diverse tidningsartiklar, så jag kan inte garantera att de är 100% korrekta.

2024 1753 miljoner, 56% som efterlikvid (979 miljoner)
2023 1336 miljoner, 67% som efterlikvid (844 miljoner)
2022 3243 miljoner, 27% som efterlikvid (871 miljoner)
2021 2239 miljoner, 40% som efterlikvid (893 miljoner)
2020 598 miljoner, 69% som efterlikvid (411 miljoner)
2019 1068 miljoner, 50% som efterlikvid (530 miljoner)

Pandemin stökade till siffrorna, men två senaste åren har man legat klart över 50% som efterlikvid.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#898711OK, då ter sig ju Christenssons uttalande i DI lite konstigt?

Han uppger att Södra haft som ambition att dela ut ungefär lika mycket baserat på medlemmarnas kapital som på leveranserna, men inte nått upp till den ambitionen. Förhoppningen är att fördelningen ska bli bättre, om förslaget går igenom.

https://www.di.se/nyheter/svar-pa-kriti ... -dramatik/

Användarvisningsbild

Granstorp  
#898714Görs förändringen främst för att ytterligare gynna medlemmar som faktiskt levererar virke efter bästa förmåga så tycker jag det är helt rätt!
Att gå med i Södra och kasta in externt kapital för att sen årligen ta del av diverse utdelningar utan att leverera en pinne känns galet, snacka om att åka snålskjuts!

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:En intressant kommentar från Cheistensson är ju att ambitionen varit att dela ut 50/50 på insatser och virkesleveranser men att man inte lyckats. Man kan fråga sig varför? Vad har hindrat dem? Att man skulle dränera Södras kapitalbas om pengarna skulle betalas ut istället för att de stannade kvar som kapital i föreningen?

Vore det inte bättre att besluta om att (minst) 50 % av vinstdelningen ska betalas ut som efterlikvid för virkesleveranser om man vill stimulera till just virkesleveranser?

Vore det inte bättre att virkespriset redan i den enskilda affären var korrekt prissatt (d.v.s. på samma nivå som Sydved och privatsågverken betalar).

Varken skogsägare som konkurrensutsätter sina virkesaffärer, Södras inspektorer/"rådgivare" eller konkurrerande virkesköpare bortser ifrån en sannolik nivå på efterlikvid på virket när man jämför olika köpares erbjudanden, så prisnivån där utbud och efterfrågan på virkesråvaran når jämvikt har de facto redan prisat in (mer eller mindre korrekt) en efterlikvid på Södras virkespriser.

Södras existens är i grunden bra för privatskogsbruket, men därmed inte sagt att det inte finns ett antal saker som skulle kunna bli bättre även där.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

alias  
Granstorp skrev:Görs förändringen främst för att ytterligare gynna medlemmar som faktiskt levererar virke efter bästa förmåga så tycker jag det är helt rätt!
Att gå med i Södra och kasta in externt kapital för att sen årligen ta del av diverse utdelningar utan att leverera en pinne känns galet, snacka om att åka snålskjuts!

Jag ser ett uppenbart problem med att definiera "externt kapital".
I våras landade det väl (om jag minns rätt) i att man endast kunde handla med insatskapital m.h.a. innestående medel på medlemskontot.
Den avgränsningen kan jag tycka är mycket godtycklig.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

aho  
Granstorp skrev:Görs förändringen främst för att ytterligare gynna medlemmar som faktiskt levererar virke efter bästa förmåga så tycker jag det är helt rätt!

Problemet uppstår för att man väljer att betala lite mindre för virket man köper in vid inköpstillfället, det ökar vinsten i industrin där sedan 75% av den ökningen behålls av ägarna, de 50% som stannar i företaget samt de 25% av vinsten som delas ut till medlemmarna i form av utdelning och emissioner. Hade man betalat ett rätt pris från början för virket så hade det inte uppstått någon vinstökning att åka snålskjuts på.

De som sålde virke till Södra under skogsindustrins guldår 21-22 fick se merparten av de extra vinsterna gå till ägarna, precis som i resten av industrin. OK att efterlikviden för 2022 blev 14%, men samma år var utdelningen på inbetalt insatskapital 50% och på emitterat insatskapital 30%.

Frågan är vad vad man ser vid horisonten som gör att man vill ha möjlighet att premiera de som levererat virke men behålla pengarna i Södra?

Redan för 2024 ändrade Södra så att istället för att betala en fast procent på hela virkesvärdet så blev det 12% på övrigt virke, 75 kr/fub för massaved och 130 kr/fub för sågbart virke. Sammantaget så gör det att det för varje år blir svårare att bedöma vad värdet på efterlikviden kommer att bli.

alias  
aho skrev:

Problemet uppstår för att man väljer att betala lite mindre för virket man köper in vid inköpstillfället, det ökar vinsten i industrin där sedan 75% av den ökningen behålls av ägarna, de 50% som stannar i företaget samt de 25% av vinsten som delas ut till medlemmarna i form av utdelning och emissioner. Hade man betalat ett rätt pris från början för virket så hade det inte uppstått någon vinstökning att åka snålskjuts på.

De som sålde virke till Södra under skogsindustrins guldår 21-22 fick se merparten av de extra vinsterna gå till ägarna, precis som i resten av industrin. OK att efterlikviden för 2022 blev 14%, men samma år var utdelningen på inbetalt insatskapital 50% och på emitterat insatskapital 30%.

Frågan är vad vad man ser vid horisonten som gör att man vill ha möjlighet att premiera de som levererat virke men behålla pengarna i Södra?

Redan för 2024 ändrade Södra så att istället för att betala en fast procent på hela virkesvärdet så blev det 12% på övrigt virke, 75 kr/fub för massaved och 130 kr/fub för sågbart virke. Sammantaget så gör det att det för varje år blir svårare att bedöma vad värdet på efterlikviden kommer att bli.

Konstruktionen på 2024 års efterlikvid tycker i.a.f. jag var tämligen klok, då virkespriserna steg kraftigt under perioden. Att då sätta nivån på efterlikviden i kr/m3fub för de största sortimenten istället för procent gjorde ju att de som skrev kontrakt på virke i början av året inte straffades genom en sämre efterlikvid per kubik än de som skrev sent på året.

Tror att t.ex. "Skogsägaravtal" med "högsta-pris-under-året-garanti" kommer att bli skapligt vanligt inom några år - i vart fall bland de skogsägare som inte är så skogligt kunniga/intresserade - och det passar nog både dem och industrin bra.

MVH
Alias

aho  
#898748Eller för de som är mer intresserade av att hålla på med skogen praktiskt än att hålla på med affären runt den, det är två olika inriktningar på kunskap och intresse.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).