Torbjörn Johnsen skrev:Ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre behov att betala efterlikvid. Och ju högre virkespris Södra betalar, desto mindre vinst att vinstdela. Jag kan tycka att det är sunt för medlemmarna om det blir så att mer av föreningsekonomin handlar om medlemmens virkesaffär och det direkta kassaflödet än om insatskapital som inte kan jobba i skogsägarens egna verksamhet.
Jo, hade medlemmarna vetat att efterlikvid endast betalades ut vid extraordinärt bra resultat så hade man sannolikt krävt att listpris plus div. premier skulle hamna i nivå med köpsågverkens och Sydveds prisnivåer (då hade det även synts tydligare hur mycket man har kvar att göra för att nå en acceptabel lönsamhet över tid i sågverksdelen, då även det som nu utgör efterlikviden på sågsortimenten hade belastat sågverksdelens resultat direkt).
Därtill hade nya medlemmar automatiskt "köpt in sig" i föreningen snabbare då samma procentuella insatsavdrag hade baserat sig på ett högre direkt virkespris.
Är man ny som skogsägare så lär det vara intressantare att få pengar på banken än att Södra ska emittera ännu mer insatskapital (i vart fall om skogen är skapligt högt belånad), som det verkar vara svårt att handla med m.h.a. externt kapital.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain