Motorsåg och handhållet

Stihl MS200 blårök

20 inlägg 2199 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Stihl MS200 blårök

Ent  
#898302Den gamla MS200 går finfint men den har börjat ryka när den kommer upp i varv. Dessutom kan tomgången vandra en aning, men det är ändå hanterbart. Kompen är bra såvitt jag kan bedöma, om jag håller den i startsnöret måste jag skaka för att det ska dra runt. Startar alltid hur bra som helst. Skruva på hög- och lågfarten gör ingen nämnvärd skillnad. Byta stift gör ingen skillnad. I alla tider kört 2 % hemblandat, 98 oktan på senare år vilket inte orsakar rök på Stihl 410-röjaren eller Hva 550xp. Testade nu även med Hva Power2 alkylat (några minuter bara, rädd att det blir ras om man kör för länge) men den ryker i alla fall när man gasar. Har två olika förgasare, den ena utan accpump där jag blockat kanalen enligt instruktionerna, och en nyare som saknar accpump. Spelar ingen roll, det ryker detsamma.
Om den varit fyrtaktare hade jag sagt att ventiltätningarna varit kass. Om man vill mäta kompen, ska det vara varm eller kall, och vilka värden är OK?
Hur kontrollerar man tändinställningen?
Någon som haft liknande syndrom och har nåt tips?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS200 blårök

Odalbonden  
Ent skrev:Den gamla MS200 går finfint men den har börjat ryka när den kommer upp i varv. Dessutom kan tomgången vandra en aning, men det är ändå hanterbart. Kompen är bra såvitt jag kan bedöma, om jag håller den i startsnöret måste jag skaka för att det ska dra runt. Startar alltid hur bra som helst. Skruva på hög- och lågfarten gör ingen nämnvärd skillnad. Byta stift gör ingen skillnad. I alla tider kört 2 % hemblandat, 98 oktan på senare år vilket inte orsakar rök på Stihl 410-röjaren eller Hva 550xp. Testade nu även med Hva Power2 alkylat (några minuter bara, rädd att det blir ras om man kör för länge) men den ryker i alla fall när man gasar. Har två olika förgasare, den ena utan accpump där jag blockat kanalen enligt instruktionerna, och en nyare som saknar accpump. Spelar ingen roll, det ryker detsamma.
Om den varit fyrtaktare hade jag sagt att ventiltätningarna varit kass. Om man vill mäta kompen, ska det vara varm eller kall, och vilka värden är OK?
Hur kontrollerar man tändinställningen?
Någon som haft liknande syndrom och har nåt tips?

Vandrande tomgång är mindre bra.Kan vara lite tjuvluft i vevhuset.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#898325Kan kedjeolja möjligen kunna läcka in i vevhuset 🤔

Användarvisningsbild

MrStraightpull  
#898333Igensotad dämpare?

Ent  
MrStraightpull skrev:Igensotad dämpare?

Vet ej om ljuddämparen är sotig, alltid varit noggrann vid blandning men kan ju försöka kolla.

Är det annars en vanlig orsak till avgasrök?

TS

Ent  
anersimyra skrev:Kan kedjeolja möjligen kunna läcka in i vevhuset 🤔

Tjaaa, det skulle ju kunna vara en teori. Samtidigt borde det väl försvinna rätt snabbt när man kört en stund? Eller menar du att det under gång suger rapsoljan från kedjeoljehuset in till vevhuset? Fast det finns väl ingen förbindelse dem emellan, såvida inte motorblocket har spruckit. Men om det åker olja den vägen skulle man kanske märka det annars också, tex med nån väldig rökpuff just vid uppstart. Det ryker ganska lika hela tiden.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:
anersimyra skrev:Kan kedjeolja möjligen kunna läcka in i vevhuset 🤔

Tjaaa, det skulle ju kunna vara en teori. Samtidigt borde det väl försvinna rätt snabbt när man kört en stund? Eller menar du att det under gång suger rapsoljan från kedjeoljehuset in till vevhuset? Fast det finns väl ingen förbindelse dem emellan, såvida inte motorblocket har spruckit. Men om det åker olja den vägen skulle man kanske märka det annars också, tex med nån väldig rökpuff just vid uppstart. Det ryker ganska lika hela tiden.

Jag vet inte hur sågkroppen är uppbyggd, men är det så att där finns en packning som tätar mellan tank och vevhus så kan det ju hända. Samtidigt borde det då lukta bensin inne i oljetanken.

Användarvisningsbild

MrStraightpull  
#898348Min pappa slökörde en Stihl 450 med trimmer. Rök som bara den. Körde den 20-30 minuter på fullt varv med trimmern. Efter det slutade ryka

Ent  
#898351Man kunde ju tänka sig att om packningen mellan vevhus och oljetank inte är tät så skulle det kunna smita över olja. Men hur blir det i praktiken när motorn går, det borde växla mellan över- och undertryck? Enklaste testet blir förstås att skölja ur oljetanken, tömma och köra en stund. Försvinner röken så är det väl där problemet ligger.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:Man kunde ju tänka sig att om packningen mellan vevhus och oljetank inte är tät så skulle det kunna smita över olja. Men hur blir det i praktiken när motorn går, det borde växla mellan över- och undertryck? Enklaste testet blir förstås att skölja ur oljetanken, tömma och köra en stund. Försvinner röken så är det väl där problemet ligger.

När gamla 2T mopeder läcker olja genom vevpackningen på kopplingssidan så ryker det ordentligt och de riskerar att gå magert då mer olja i bränslet ger ett bränsleunderskott. Läcker packningen åt båda hållen så luktar oljan tydligt av bensin.

Användarvisningsbild

Williamm  
#898393Om det läcker mellan tank och vevhus så ryker det hela tiden men något mer precis när man startar. Om kör rapsolja så märks det tydligt på lukten.

Ent  
#898413Jag gjorde enligt ovan, sköljde ur oljetanken och körde utan olja en bra stund. (Lätt slyröjning och ganska blött ute). Det gjorde ingen skillnad på röken 🙃 .
Senast redigerad av Ent sön 09 nov 2025, 22:56, redigerad totalt 1 gång.

TS

Ent  
Williamm skrev:Om det läcker mellan tank och vevhus så ryker det hela tiden men något mer precis när man startar. Om kör rapsolja så märks det tydligt på lukten.

Det är som sagt när den kommer upp i varv som röken kommer, på låg- och mellanvarv är det mer eller mindre normalt. Om man skruvar ut högfarten väldigt mycket så att den fyrtaktar såpass att den inte alls kommer upp i varv så ryker det mycket mindre.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:
Williamm skrev:Om det läcker mellan tank och vevhus så ryker det hela tiden men något mer precis när man startar. Om kör rapsolja så märks det tydligt på lukten.

Det är som sagt när den kommer upp i varv som röken kommer, på låg- och mellanvarv är det mer eller mindre normalt. Om man skruvar ut högfarten väldigt mycket så att den fyrtaktar såpass att den inte alls kommer upp i varv så ryker det mycket mindre.

Varmkört svärd..🔥🔥🔥😛

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#898420Jag minns från min MS200 att det samlades sig skit och olja på cylindertoppen
och i kylribbarna och på ljuddämparen över tid och även in i ljuddämparen. Det
blev det självklart blårök av när sågen blev varm. Enligt ÅF'n var det reslultat
av sågens konstruktion med liggande cylinder.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).